Letem, svìtem...
23.02 - Praha:V sobotu 25. února 2017 se hned nìkolik míst Prahy 7 stane dìji¹tìm velkého Letenského masopustu. Velmi specifický program bude pro náv¹tìvníky pøipraven v budovì Národního zemìdìlského muzea: mohou po celý den nejen ochutnávat tradièní masopustní pokrmy a sladkosti, ale dát i prùchod vlastní fantazii a tvoøivosti.
Dìti i dospìlí mohou za zvukù ¾ivé kapely tanèit a køepèit v maskách, ale také se je sami nauèit vyrábìt z netradièních materiálù, stát se na chvíli øezbáøi, zjistit, jak správnì karnevalovì omalovat oblièej nebo nav¹tívit divadlo, v nìm¾ se cvièí. A navíc se zapojit do soutì¾e o nejkrásnìj¹í masku a získat zajímavou cenu!
Masopust je stejnì jako Velikonoce pohyblivým svátkem a v ka¾dém regionu se mu øíká jinak, ale a» u¾ se koná v kterékoliv èásti na¹í republiky, Evropy nebo svìta, v¾dy jde o slavnost spojenou s veselím, tancem a hodováním. Masopust patrnì vze¹el ze staroøeckých a staroøímských dionýsií a bakchanálií, jimi¾ byl uctíván bùh vína, úrody a plodnosti, dnes je svátkem výhradnì køes»anským. Zaèíná po svátku Tøí králù a vrcholí pøed Popeleèní støedou, jí¾ zaèíná 40tidenní období pøísného pùstu, trvající do Velikonoc. U¾ na¹i pøedkové jej proto vnímali jako poslední zimní pøíle¾itost k nevázanému hodování a veselí, spojenému s nejrùznìj¹ími rituálními úkony, scénickými výstupy a specifickými tanci. A pøedev¹ím s promìnami identity prostøednictvím masek, které mají rovnì¾ pùvod ve starovìku. Masky jsou dodne¹ka velkým tématem kulturní antropologie i etnologie, proto¾e v¾dy slou¾í - a» u¾ jsou pohøební, rituální, divadelní nebo ma¹karní - k zakrytí toto¾nosti nositele. Smyslem masek masopustních bylo pøevzetí nové role, tak¾e jejich nositelé nebyli svázáni bì¾nými konvencemi a sna¾ili se dosáhnout pøekvapivého, ¾ertovného nebo obludného zjevu a popustit pak uzdu nevázaným radovánkám. O tom v¹em se budete moci sami pøesvìdèit i bìhem Letenského masopustu v Národním zemìdìlském muzeu. Ti, kdo¾ v maskách a kostýmech pøijdou, mají vstup do v¹ech expozic zdarma; ti, kteøí jsou zvídaví a budou se chtít nauèit zajímavé masky vytváøet, mohou od 10 hodin nav¹tívit výtvarnou dílnu se scénografkou a lektorkou MgA. Evou Blahovou. Nauèí se vyrobit originální masopustní masku z netradièního materiálu - recyklovaných papírových prolo¾ek na vajíèka. I takto bì¾ný a banální materiál lze promìnit v impozantní královské koruny, speciální èepce i vysokánské klobouky a také v masku nejproslulej¹í postavy karnevalu v Benátkách - morového doktora Medico della Peste s typickým dlouhým "zobákem". S touto i dal¹ími maskami (vèetnì tìch, které si pøinesete hotové z domova), se pak lze v NZM pøihlásit do velké soutì¾e masek, v ní¾ odborná porota masky i ma¹kary peèlivì prozkoumá a odmìní ty nejoriginálnìj¹í a nejinvenènìj¹í tvùrce.
Ti, kdo nebudou mít zájem pøímo o masku, ale chtìjí se o masopustu "vybarvit", se mohou vypravit do 1. patra NZM, kde budou vy¹kolení odborníci malovat na oblièej. Po promìnì lze posedìt v improvizované kavárnièce, nebo se vydat buï do dìtského divadélka Gabriely Mikulové, spojeného s cvièením, nebo za mistrem øezbáøem p. Merhautem, jen¾ v¹echny zájemce zasvìtí do základù opracovávání døeva. Pod jeho vedením mù¾ete vytvoøit masopustní figurku, so¹ku èi malou masku a objevit v sobì zcela nový druh talentu.
"Leto¹ním masopustem v muzeu chceme pøipomenout hlavnì tradièní èinnosti na¹ich pøedkù, jakými byly právì øezbáøství nebo výroba lidových masek z materiálù, které byly pøírodní nebo volnì dostupné", øíká øeditel pra¾ské poboèky NZM Jiøí Houdek. "V budoucnu bychom náv¹tìvníkùm rádi pøiblí¾ili i historické tradice z rùzných regionù republiky, s nimi¾ je masopust, fa¹ank, ostatky èi konèiny spojován, a» u¾ jde o rituální mu¾ské tance se ¹avlemi, typické pro jihovýchodní cíp Moravského Slovácka, nebo Rù¾ièkový masopustní prùvod z Tøeboòska, v nìm¾ koledníky s obøími klobouky zdobenými stovkami rù¾ièek vede mìstem Matka Masopust a Hejtman. A nemù¾eme vynechat ani ukázku masopustu z Hlinecka, který je díky nev¹edním maskám jako jediný zapsán na seznam svìtového kulturního dìdictví UNESCO", popisuje budoucí vizi masopustu v Národním zemìdìlském muzeu ing. Jiøí Houdek.
Ten leto¹ní (i ty pøí¹tí) ale bude samozøejmì také o typických masopustních pokrmech. Jejich slo¾ení se bìhem staletí pøíli¹ nezmìnilo - bývala to jídla, která mìla zajistit na pøicházející postní období dostatek síly, tak¾e ¹lo vìt¹inou o maso v nejrùznìj¹ích podobách, ¹pek, ¹kvarky, jitrnice, jelítka, klobásy èi huspeniny; nebo naopak typické masopustní sladkosti jako koblí¾ky, ¹i¹ky s mákem a tvarohem, vdolky nebo koláèe. Ty v¹echny budete moci v Národním zemìdìlském muzeu bìhem sobotního odpoledne 25. února ochutnat, a» u¾ pùjde o dobroty z dílny Nepomuckých kuchaøinek èi dal¹ích výrobcù. A¾ do 19 hodin k tomu bude vyhrávat harmonikáø, fla¹inetáø a Letenská masopustní kapela, tak¾e se mù¾ete vydovádìt stejnì, jako v dávných èasech na¹i králové. Podle kronikáøských záznamù toti¾ slavil masopust u¾ král Vladislav II. se svými poddanými kolem roku 1160, a to bujaøe, vesele, tancem i hodováním.
(hol)