Letem, svìtem...
04.05 - Ostrava:Závìr sezónního cyklu Balet v kinì patøí jiskøivì roz¹afné venkovské ta¹kaøici choreografického velikána Fredericka Ashtona. V jednom z Ashtonových nejvøelej¹ích baletních opusù zazáøí v rolích ústøední milenecké dvojice Natalia Osipova jako Lise, jediná to dcerka ovdovìlé a rozhodné majitelky farmy Simone, a Steven McRae coby mladý farmáø Colas.
Pøímý pøenos z Královského baletu v Londýnì uvedou 5. kvìtna pra¾ské Bio Oko a patnáctka mimopra¾ských kin v èele se stálicemi tìchto baletních pøenosù i záznamù, jako jsou brnìnská Scala, královehradecké Bio Central, kino Puls v Kopøivnici èi semilské kino Jitøenka. Jen o pìt dní pozdìji uvidí Marnou opatrnost ze záznamu také diváci ostravského kina Art nebo náv¹tìvníci kina Radnice v Jablonci nad Nisou.
Choreograf plný energie
Jeden z nejvlivnìj¹ích choreografù 20. století Frederick Ashton se v Marné opatrnosti inspiroval milovanou krajinou Suffolku. Vytvoøil dílo plné ¾ivelné radosti, jiskøivého vtipu a veselých a¾ komických taneèních figur. Je to nezapomenutelná a pestrobarevná oslava venkovského ¾ivota, jeho zvykù a rituálù a mnohdy velice svérázných obyvatel.
"Poprvé jsme se setkali, kdy¾ tvoøil baletní inscenaci Stvoøení Prometheova," vzpomíná na choreografickou práci Fredericka Ashtona v souèasnosti zde stále hostující baletní mistr Christopher Carr, který se k souboru Královského baletu pøipojil v pozdních 60. letech minulého století a jako taneèník pro¹el bezpoètem Ashtonových mistrovských baletních dìl.
"Tehdy to byl plachý mu¾ bez jakéhokoli ega, co¾ není u choreografù vùbec obvyklé," pokraèuje Carr a dodává: "Mìl o sobì velké pochybnosti a pøed pøípravou ka¾dého nového díla byl plný úzkostí, ale v¾dy jste cítili kolem nìho neutuchající energii a auru, ¾e vytvoøí nìco nádherného. A ono to tak v¾dy nakonec i bylo."
Taneèní krok zvaný Fred Step
Ano, sir Frederick Ashton jako zakládající choreograf Královského baletu se stal záhy svìtovou baletní ikonou a definoval britské pojetí baletního umìní na nìkolik dekád, prakticky a¾ doposud, nebo» mnohé jeho mistrovské práce patøí dlouhodobì ke stálicím repertoáru Královského baletu a setkávají se s nepohasínajícím zájmem a obrovským ohlasem u obecenstva.
Ani v Marné opatrnosti napø. nechybí proslulý taneèní krok zvaný Fred Step, pro Ashtona signifikantní umìlecká poklona pøedchozím mistrùm, který u¾il takøka ve v¹ech svých baletech. "To byl taneèní krok, který Frederick vidìl u Anny Pavlovové, kdy¾ byl hodnì malý," vysvìtluje Christopher Carr. "Takovéto rané divácké zá¾itky z dìtství si dokázal pøi vlastní práci vizualizovat a byl to pro nìj nevyèerpatelný inspiraèní zdroj, kdy¾ s námi vytváøel nové baletní inscenace," uzavírá.
Elegance ve døevácích
Rozko¹ný pøíbìh z venkova o nahánìní ke vdavkám a ¾enitbám, o autoritì rodièù a svéhlavosti mladé krve uprostøed jarních a letních tradic a obyèejù, v nìm¾ Frederick Ashton mimochodem dodal svému taneènímu kroku Fred Step nevídanou komiènost, kdy¾ èleny souboru obul v daném scénickém èísle do døevákù, pøímo vybízí k podobným komediálním èíslùm a ztøe¹tìné hravosti. Z díla navíc prý¹tí Ashtonova láska ke krajinì i lidovým tancùm, jejich¾ prvky do baletu také nápaditì pøevedl a dodal jim zcela specifický, anglicky chytøe elegantní punc. I to jsou dùvody, proè je londýnská adaptace pøes 220 let staré francouzské Marné opatrnosti od své premiéry v Královském baletu v roce 1960 jedním z nejúspì¹nìj¹ích a nejmilovanìj¹ích Ashtonových baletních poèinù na této scénì a stále se vrací do tamního repertoáru.
Marná opatrnost
CO: Královský balet v Londýnì: Marná opatrnost - pøímý pøenos | Balet o dvou dìjstvích |
135 min vèetnì jedné pøestávky
Hudba: Ferdinand Hérold (aran¾má John Lanchbery)
Choreografie: Frederick Ashton
Výprava: Osbert Lancaster
Úèinkují:
Lise: Natalia Osipova
Colas: Steven McRae
Vdova Simone: Philip Mosley
Alain: Paul Kay
Orchestr Královské opery diriguje Barry Wordsworth
Sbor Baletu Královské opery
KDY a KDE:
5. kvìtna 20:15 - pøímý pøenos
Praha - Bio Oko
Záznamy
10. kvìtna 17:00 - Ostrava - kino Art
Ta»ána Strako¹ová