Hrátky s PhotoFiltrem / dílèí námìty
Autor: Imrich
Øadu námìtù najdete také na adrese http://photofiltre.suewebik.net/ , dnes si pøezkoušíme jeden z nich - Umìlecké prolínání - Jak vytvoøit prolínání obrázkù v poloprofesionální kvalitì?
K tomuto experimentu nabízí citovaný web ke sta¾ení dva obrázky, my pou¾ijeme jiné, které nám dovolí ukázat nìkteré další mo¾nosti PhF. První z nich je obrázek od Jany, který nazvala Venuše, druhý, Zimní krajinu, jsem našel na internetu, autorem je J.Hašek. Oba obrázky si nejprve upravíme.
Na Venuši by v dalším mohl rušit rámeèek, z obrázku si Výbìrem vyznaèíme vnitøní èást (bez rámeèku), dále zvolíme Úpravy/Optimalizované oøíznutí/Nový obrázek a výsledkem nahradíme ve formátu JPG obrázek pùvodní. Na obrázku ruší v pravém horním rohu svìtlejší místa. Ty vylouèíme tak, ¾e na èerné ploše vybereme plošku odpovídající velikosti, vykopírujeme, vlo¾íme a pøesuneme tak, abychom svìtlá místa pøekryly. Úpravy budou nutné dvì - tøi, podle toho jak budete šikovní.
Z upravené Venuše poøídíme kopii Obrázek/Vytvoøit kopii, vytvoøí se kopie pøesnì stejné velikosti. Na tuto aplikujeme Filtry/Barvy/Pøechod a u obou barev (èerná, bílá) nastavíme Neprùsvitnost na 100%. Tuto „masku“ pøilepíme k pùvodnímu obrázku tak, ¾e ji vykopírujeme do schránky a pou¾ijeme Vlo¾it jinak/Slepit/Zprava. Na pøechodu mezi pùvodním obrázkem a maskou mù¾e vzniknout úzký bílý pruh, který opìt pøekryjeme kopií pru¾ku èerné plochy. Tím jsme pøipravili jeden z podkladù prolínaèky, Venuši s maskou.
Nyní otevøeme obrázek krajiny. Náklon trsu trávy se nám nehodí, zmìníme orientaci obrázku tím, ¾e pou¾ijeme Obrázek/Pøeklopit podle svislé osy. Venuše je pomìrnì mohutná a trs trávy radìji ještì posuneme doprava, pou¾ijeme Obrázek/Posunout/Vpravo o 100 pixelù. (Na levé stranì se objeví pruh, který je rozdílnì zabarven, ale ten nám nevadí, v dalším bude pøekrytý.
Oba obrázky musíme rozmìrovì sladit. Zkontrolujeme Krajinu Obrázek/Velikost a Venuši s maskou upravíme na stejnou, nebo malinko vìtší výšku. Venuši vykopírujeme do schránky, aktivujeme Krajinu a pou¾ijeme Úpravy/Vlo¾it jinak/Vlo¾it s maskou. Dílo je hotové.
Kouzlení s hùlkou
Stane se, poèasí není nejlepší a obloha na vašem zábìru je nepøíjemnì šedá. PhF umo¾ní, abyste tuto vadu napravili. Všimnìte si nejprve panoramatu bratislavské Petr¾alky (Panorama), je poznamenáno právì tímto zpùsobem. Ve svém archivu jsem vyhledal obrázek, na kterém se nachází dostatek oblohy a mrakù (Mraky). Pomìrnì jednoduchá procedura vám umo¾ní panorama osvì¾it zámìnou šedého nebe za jiné pestøejší, kusem nebe z Mrakù nahradíme nevábnou oblohu.
Je úèelné, aby oba obrázky byly pøibli¾nì stejnì veliké. Nejprve si vytvoøíme vzorek oblohy, který budeme chtít pøenést. Prostým výbìrem ohranièíme zvolený kus nebe a potom aplikujeme Úpravy/Vzor, je ¾ádoucí, aby zvolený výøez odpovídal velikosti oblohy, kterou chceme nahradit.
Nyní si otevøeme Panorama, v èásti Malování klikneme na kouzelnou hùlku a pak na obrázek oblohy, ani¾ bychom si zatím všimli nastavení hùlky. Kouzelná hùlka oznaèí stejnobarevnou oblast, ale v prvním pøiblí¾ení vynechává lehce zbarvený okraj oblohy, jak jsme to zachytili na obrázku Výstøi¾ek.
Výbìr zrušíme (Esc), znovu se obrátíme ke Kouzelné hùlce a Odchylku nyní nastavíme na hodnotu 60, hùlka nyní bude tolerovat malinko odlišné zabarvení okrajù oblohy a spolehlivì vymezí celou oblohu.
Úpravu ukonèíme aplikací Úpravy/Vyplnit vzorem, proèe¾ se zvolený vzorek oblohy promítne do vybraného místa. Naše panorama mù¾e dostat více podob, podle toho, jaký obrázek oblohy pou¾ijeme k zámìnì.
Kouzelná hùlka je mocnìjší, ne¾ se na první pohled zdá. Další mo¾nost ovìøíme na obrázku krajiny se stromem (Strom), na nìm¾ šedivé nebe prosvítá nìkolika místy. Pokud hùlku pou¾ijeme zpùsobem, který jsme pou¾ili v pøedchozím, hùlka vyznaèí jedinou oblast zvolené barvy. Na pomocném panelu proto zaškrtneme Barva a hùlku aplikujeme na nejvìtší oblast oblohy. Hùlka spolehlivì vyznaèí všechny analogicky vybarvené oblasti bílé.
Tentokrát pou¾ijeme jiný obrázek oblohy (Obloha), který jsem rovnì¾ pøipojil, Strom i Obloha pochází z pùvodního návrhu na pou¾ití PhF. Oblohu si oznaèíme jako budoucí vzor - Úpravy/Vytvoøit vzor.
Výbìr vyplníme jako prve Úpravy/Vyplnit vzorem (který jsme pøedtím naèetli).
Je to pomìrnì jednoduché, doufám, ¾e s tím nebudete mít problémy.
Hrátky s (ne-)prùsvitností -1
K tomuto cvièení mì inspirovala Hera, svého èasu uveøejnila obrázek trojice víl, které pak umístnila do lesíka (asi pomocí Gympu). Kdy¾ jsem ten obrázek, který se mi zalíbil, pøevzal do PhF, ke svému pøekvapení i potìšení jsem zjistil, ¾e se postavy nacházejí na èerném pozadí (Víly) a tak pøišel nápad, trochu si pohrát s prùsvitností. Nejprve jsem tìm krásným stvoøením nabídl místo na své zahradì (Heru jsem po¾ádal o svolení, docela se ji mùj nápad líbil) a dnes vám zvolený postup nabídnu k pou¾ití, je mimoøádnì jednoduchý.
Otázku, kam s nimi jsem si polo¾il znovu a rozhodl jsem se nejprve pro rybník Svìt a posléze pro vzdálený Jadran (Moøe).
Jak budeme postupovat?
Otevøeme si dva obrázky, rybník Svìt a posléze zmínìné Víly. Víly jsou pro náš zámìr pøíliš urostlé a tak obrázek zmenšíme na šíøku asi 300. Zmenšený obrázek okopírujeme Úpravy/Kopírovat, pøejdeme na Svìt a Víly vlo¾íme.
Na vlo¾ený obrázek klikneme pravým tlaèítkem myši. Nabídne se nám širší menu, levým tlaèítkem vybereme Mo¾nosti vlo¾ení. Zaškrtneme mo¾nost Prùhledná, naèe¾ na pøilo¾ené paletì se nám objeví Barva èerná - tu právì potøebujeme. Signalizuje, ¾e pøi definitivním vlo¾ení obrázku bude právì tato barva zcela prùhledná a na výsledném snímku nebude vidìt. I obraz víl mù¾eme ovlivnit v širokém rozsahu. Do jaké míry je budeme chtít vykreslit, urèíme tím, ¾e posuvník Neprùsvitnost posuneme napø. na hodnotu 80 %. Hodnotu, odpovídající vašemu vkusu si vyzkoušejte. S Odchylkou v tomto pøípadì nemusíme pracovat.
Dáme OK a tím se nám víly octnou v plné kráse na hladinì. Uchopením šipky na pravém horním rohu ještì mù¾eme velikost víl zmìnit, napø. sní¾it a uchopením obrazu víly kamkoliv posadit, posunul jsem je tak, aby stály na bøehu.
Ještì jsem zkusil malinko jinou verzi, milé víly jsem odeslal na Jadran (obr. Moøe). Postup byl pøesnì stejný, ale jejich vznášení nad hladinou se mi moc nezamlouvalo. Rozhodl jsem se zøídit pro nì malý ostrùvek. Zvolil jsem Výbìr/Zvolit tvar/Elipsa a jejich pùvabné no¾ky okrou¾il tak, aby elipsa vymezila obrysy budoucího ostrùvku. Zbývá v èásti Malování nastavit paletu na èernou barvu, zvolit Vyplòování a elipsu vyplnit (asi po èástech) èernou barvou. Výsledek jsem nazval Moøské víly.
Jednoduché, pùsobivé, nepochybuji, ¾e si pro své víly najdete vlastní zajímavé prostøedí.
Heøe ještì jednou dìkuji za inspiraci a za obrázek, snad se nebude zlobit za jeho širší vyu¾ití.
Hrátky s (ne-)prùsvitností - 2
Zùstaòme ještì chvíli u posledního tématu. Musím dodat, ¾e základní inspirací pro nì byl obrázkový materiál návodu Prolínání obrázkù - kruh (kruhová maska) na http://photofiltre.suewebik.net a to obrázek dívky (Dívka) a jezera (Jezero). Máte-li chu» a èas, podívejte se na nìj, i kdy¾ je dosti slo¾itý. Nejprve se k obrazu dívky vytvoøí tzv. prùhledná maska a jejím pou¾itím se obraz dívky s urèitým stupnìm prùhlednosti promítne na jezero. Autor se s tímto výsledkem ještì nespokojí, k tomuto meziproduktu vytváøí další, kruhovou masku a tu aplikuje na jezero s portrétem. Výsledek se od meziproduktu pøíliš neliší.
Doporuèuji, abyste postup z pøedchozí lekce vyzkoušeli i na tìchto dvou cvièných obrázcích. Mo¾ná si polo¾íte otázku jak vyøešit prolínání, kdy¾ se portrét tentokrát nachází na bílé ploše. ®ádná velká zmìna: jakmile kopii portrétu vlo¾íte na obraz jezera, po aktivaci Mo¾nosti vlo¾ení zvolíte jako Prùhlednou barvu bílou, pøípadnì nastavíte vhodnou Neprùsvitnost obrazu. Výsledek je a¾ na nový výchozí materiál stejný (jezero s dívkou).
Potud se mé doporuèení k novému pokusu neliší. Pokraèujme však dalším krokem, výsledný produkt by mohl vypadat jako Jezero s dívkou2. Jak k nìmu dospìt vám nebudu popisovat, myslím, ¾e byste ho mìli zvládnout bez nápovìdy.
Spoléhám na vaši fantazii i na to, ¾e námìt tvùrèím zpùsobem rozvinete.
Návod ze suewebiku, i kdy¾ ve výsledku nepøináší mnoho nového, doporuèuji projít, osvojíte si tak další technické finty, které by mohly být v dalším u¾iteèné.
Ještì mì napadá, ¾e by se na vašich výtvorech podobného ducha ohromnì vyjímalo zrození Venuše Alexandra Cabanela, nebo dokonce od samotného Botticelliho. Obrázky jsem pøevzal z Wikipedie. Samozøejmì se potøebná èást obrazu musí peèlivì vypreparovat.
Hrátky - prolínání s maskou
S kruhovou maskou jste se mohli setkat v jednom z návodù http://photofiltre.suewebik.net/ , prolíná pomocí kruhové masky. Pøiznám se, ¾e mì ten slo¾itý návod mì nijak nezaujal, nezaujal mì ani výsledek pomìrnì slo¾itého postupu. Ten mùj, který jsem pro vás navrhl, je a¾ pøekvapivì jednoduchý a docela zajímavý, pøesvìdète se sami.
Pøednì si opatøíme vhodnou kruhovou masku, našel jsem ji na http://obrazky-u-astinka.webnode.cz/ v návodu è. 30, prolínání s maskou. Pokud si ji vykopírujete, pøímo se nám nebude hodit, transformujte ji na negativ, výsledek bude vypadat jako na prvním obrázku (kruhová maska).
Pokud ji pøilepíte k vybranému detailu, umo¾ní velmi jednoduché vlo¾ení èi prolínání, ani¾ byste museli vybraný objekt pracnì vypreparovat. Zkusme to na oblíbené jezerní pannì a prvnì si vyberme jen horní polovinu jejího tìla (Panna výbìr).
Velikost masky a obrázku musíme navzájem pøizpùsobit, musí být stejnì velké, pøedpokládám, ¾e tuto operaci hravì zvládnete. Naši masku pøilepíme zprava ( postup u¾ znáte, Úpravy/Vlo¾it jinak/ Slepit). Potom pannu s pøilepenou maskou opìt vykopírujeme a pøíkazem Úpravy/Vlo¾it jinak/ Vlo¾it s maskou ulo¾íme do vybrané scény (S. dvùr).
Samozøejmì maska prolne v zeslabeném mìøítku i okolí vkládaného objektu. V pøípadì potøeby upøesníme výbìr nebo v hotovém obrázku provedeme korekci napø. rozmazávátkem.
Co ale, budeme-li chtít pøenést celou výšku naší krasavice? Pomoc je jednoduchá. Kruhovou masku pøetransformujeme na eliptickou. Obrázek s maskou otevøeme, volíme Velikost, na pomocném panelu zrušíme Zachovat pomìr stran a nastavíme ¾ádoucí proporce, napø. 300 na 500.
Postup jinak stejný, (nezapomeòte sladit velikost masky a obrázku) výsledek je napø. na obrázku (Námìš»).
Fotka v rámeèku
Postup je velmi jednoduchý, èasem si ho radìji malinko zkomplikujeme.
Nejprve však malá informace. Velký výbìr rámeèkù najdete na adrese http://obrazky-u-astinka.webnode.cz/
Další, podstatnì rozsáhlejší je na http://www.photofacefun.com/photoframes/§ion_id=0&p=3
Na této druhé adrese najdeme široký tematický výbìr a to pod hesly Popular - New - Classical - Fantasy - Flowers - Friends - Kids - Love - Money - Movies - Nature - Travel - Vip - Zodiac signs, neboli Populární - Nové - Klasické - Fantazie - Kvìtiny - Dìti - Láska - Peníze - Filmové - Pøíroda - Cestování - Vip (nevím co má znamenat) a nakonec Znamení zvìrokruhu.
Pro první pokus jsem vybral rámeèek vhodný napø. k pøání k narozeninám nebo svátku. Otevøeme ho ve PhF (Hrátky1-rámeèek), pøípadnì upravíme na vhodnou velikost a otevøeme si také obrázek který do rámeèek chceme vlo¾it. Asi bych nemusel pøipomínat, ¾e velikost obrázku by mìl zhruba odpovídat volné ploše rámeèku, pøesnìji, mìl by být o nìco vìtší ne¾ volná plocha, abychom ho mohli pohodlnì umístit. Jak uká¾eme v dalším, není to podmínkou.
Nyní aktivujeme kouzelnou hùlku a levým tlaèítkem myši klikneme na volnou plochu rámeèku. Hùlka pøesnì vymezí volnou plochu (Hrátky1-Výstøi¾ek), vzápìtí musíme hùlku zrušit návratem k tlaèítku Výbìr (rušil by další postup). Nyní obrázek pøíkazem Úpravy/Kopírovat pøevezmeme do schránky a opìt klikneme na volnou plochu. Obrázek se promítne do rámeèku pøesnì na vybranou plošku. Je dùle¾ité, ¾e s vlo¾eným obrázkem mù¾eme pomocí levého tlaèítky myši posunovat a fotku pøesnì polohovat - vyzkoušejte!
Pokud vzájemné rozmìry rámeèku a obrázku nebudou vyhovovat, pøizpùsobení je jednoduché. Na obrázek klikneme pravým tlaèítkem myši. Z nabídky, která se vzápìtí objeví, zvolíme Transformace/Volnì. Otevøe se nìkolik mo¾ností transformace, pou¾ijeme Mìøítko, s ním¾ si obrázek mù¾eme libovolnì zmenšovat nebo zvìtšovat. Transformace nabízí mnoho dalších mo¾ností. Napøíklad, bude-li volná plocha rámeèku naklonìna (umístìná pod urèitým úhlem), obrázek mù¾eme pootoèit o libovolný úhel a posunout.
Naznaèený postup pøedpokládá, ¾e volná plocha v rámeèku je spojitá. Jestli¾e se skládá z nìkolika samostatných èástí jak to bylo v pøípadì s obrázkem Erika, postup bude slo¾itìjší.
Udìlejte si rámeèek
Nejprve drobná rada, jak zjistit velikost plochy, která je pro snímek k disposici, nìkomu dìlá problém zvolit vhodnou velikost obrázku.
Udìlal bych to takto: pomocí hùlky vymezím volnou plochu. Vykopíruji ji do schránky, kurzorem pøejdu na volnou šedou plochu FP, kliknu pravým tlaèítkem a z nabídky vyberu Vlo¾it jako nový obrázek. Objeví se mi prázdný obrázek a pomocí Obrázek/Velikost obrázku si rozmìry pøeètu. Obrázek na vkládání pak upravím na rozmìr takový, aby se pohodlnì vkládal.
Obrázek mù¾eme jednoduše zarámovat dokonce nìkolika zpùsoby. Pøipomeòme si je:
1) Ve sloupci Obrázek zvolíme Vnìjší rámeèek. Nabídka, která se otevøe nám umo¾ní zvolit si šíøku rámeèku a alternativnì jeho barvu, nebo pokud zaškrtneme Vzor pro pozadí máme mo¾nost si vybrat asi ze 30 pøedpøipravených vzorù/tapet.
2) Ve sloupci Filtry/Rámeèek se nám nabízí asi 5 variant (vyzkoušejte), je vhodné je navázat na rámeèek vytvoøený pøedchozím zpùsobem ze zvoleného vzoru pozadí.
3) Málokdo si všimne tøetí mo¾nosti v nabídce Filtry/Stylizace/Rámeèek s pøechodem, s tou budeme dnes pracovat.
4) Pou¾ijeme zásuvný modul Frame and Scale, o tom nìkdy pozdìji.
Postupovat ovšem mù¾eme tak, ¾e si rámeèek pøipravíme pøedem a fotku vkládáme dodateènì zpùsobem, který jsme procvièili. Zkusme si nyní takový rámeèek vytvoøit, pou¾ijeme mo¾nost ad 3).
Postup 1. Otevøeme si prázdný obrázek Obrázek/Nový, z pøednastavené velikosti zvolíme pro tento pokus napøíklad 800x600. Výslednou bílou plochu zarámujeme Obrázek/Vnìjší rámeèek Šíøka 60, zaškrtneme Vzor pro pozadí a z asi 30 mo¾ností volíme napø. Wood02. Rámeèek se nám zdá pøíliš tmavý, pomocí Gama-korekce + nìkolikanásobnou aplikací odstín upravíme (Fáze 0). Rámeèek ještì o¾ivíme na vnìjší hranì. Zvolíme Filtry/Stylizace/Rámeèek s pøechodem. Zvolíme šíøku 20, tmavší odstín hnìdé (Fáze 1), získáme plastickou vnìjší obrubu rámu. Další o¾ivení ještì dosáhneme tím, ¾e obroubíme i vnitøní obrubu rámu. Kouzelnou hùlkou vydefinujeme volnou plochu, opìt aktivujeme Filtry/Stylizace/Rámeèek s pøechodem ale navíc zaškrtneme polo¾ku Vnì. Po aktivaci procedury získáme rámeèek uvedený na (Fáze 2). Pøi této konstrukci se rozmìry pùvodní plochy zvìtší o rámeèek, nyní má celek velikost 920x720.
Postup 2. Volná plocha samozøejmì nemusí být ètvercová. Vyjdeme nyní z Obrázek/Nový a celou plochu rovnou pokryjeme zvoleným pozadím, v tomto pøípadì Paper03. Se strukturou malby se nemusíme spokojit, mù¾eme ji uèinit tmavší, nebo zkusíme aplikovat nìkterý umìlecký efekt napø. Filtry/Umìlecké/Olejomalba (Rám2-Fáze1). Stojí za to, s mo¾ností úprav pozadí si zaexperimentovat. Postupem, který jsme popsali rámeèek i volnou plochu obroubíme (Rám2-Fáze2). Ještì aktivujeme naše nìkdejší dovednosti a do plochy prolneme vhodnou kytièku(Rám2-Fáze).
Hrátky 3 - Rámování zásuvným modulem
Hotový obrázek, jak jsem se u¾ zmínil, mù¾eme zarámovat pomocí zásuvného modulu Frame and Scale - Rámovat, potáhnout. Popis obrazovky, která se objeví po aktivaci modulu, je bohu¾el ve francouzštinì, ta nepatøí k mým silným stránkám, ale metodou pokusù a omylù jsem nìco pøece jen vyluštil. Z prvotní nabídky aktivujeme Encadrer/Recadrer - Zarámovat/Upravit rám (asi). Novou obrazovku (Obrázek Cadre 1) nebudeme podrobnì luštit, dovolí ještì obrázek, urèený k rámování zmìnit (Fichier = Soubor), radìji zopakujeme pøíkaz Encadrer, který nás pøivede k potøebným procedurám (Cadre 2).
Intuitivnì chápeme, ¾e Type de Cadre umno¾ní volbu typu rámeèku, prozatím zùstaneme u jednoduchého Simple, který je automaticky zaškrtnut. Souèasnì se objeví jednoduchý bílý rámeèek, který sestává ze ètyø základních prvkù. Couleur du Cadre - Barva rámeèku je volitelná, pøednastavenou bílou (Blanc) mù¾eme nahradit ze širšího (ponìkud omezeného)výbìru napø. zelenou (Vert). K rámeèku patøí tøi prou¾ky (Liseré 1,2,3) na levém a pravém okraji rámeèku a uprostøed. Jejich šíøku a barvu si mù¾eme jednotlivì zvolit, zvolit mù¾eme i polohu (position) prostøedního prou¾ku. Dodejme, ¾e zvolit mù¾eme i šíøku (Largeur) vlastního rámeèku. Zmìny, které zavedeme (napø. zvolíme sílu èar 3-4-3), je nìkdy nutno novì aktivovat pøíkazem Re-dessiner = Novì vykreslit. Rámeèek je i po tìchto úpravách ponìkud fádní. O¾ivit ho mù¾eme pøidáním prostorového efektu 3D (Effet 3D), jeho zaškrtnutím (viz Cadre 3). Jeho pùsobení mù¾eme dále rozšíøit, sílu efektu 3D lze mìnit posuvníkem Intensité a opakovat posuvníkem Répétition (viz Cadre 4).
Pokud jsme s výsledkem spokojeni, foto+rámeèek mù¾eme ulo¾it pomocí pøíkazu Enregister la Photo. K pùvodnímu názvu snímku se pøipojí slovo _cadre.
Modul umo¾òuje další verze rámeèku. Jednou z variant je Image Flou (volnì: Rozmazaný obrázek); její volbou se rámeèek podstatnì mìní, charakter obrázku se promítne do rámeèku, vyzkoušejte výsledek (Cadre 5). Další mo¾ností je vyzdobení rámeèku urèitým motivem, zaškrtneme Motif. V tomto pøípadì vybraný motiv musíme definovat a to pod Chemin du motif (Cesta k motivu). V daném pøípadì jsem ze svých zásob zvolil motiv letních kvìtin. Výsledek vidíte na obrázku Cadre 6. Experimentovat mù¾ete i s intenzitou efektu a s pou¾itím varianty 3D.
Modul dovoluje další funkce, pokud je doká¾ete odhalit, vaše poznatky, jako¾ i výsledky vašich pokusù budou urèitì vítány!