Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Klement,
zítra Emílie.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Novinky na silnici
 
Letošní rok pøináší pro øidièe nìkteré novinky. Tou hlavní je, ¾e u¾ není zapotøebí pøi dopravní nehodì poka¾dé volat policii, pokud je škoda menší ne¾ sto tisíc korun, nedojde-li k usmrcení èi zranìní osob a není v dùsledku nehody poškozena komunikace ani nic jiného. V ka¾dém pøípadì musí úèastníci jako dosud zastavit,  zabránit dalším nehodám, nepít alkohol a umo¾nit obnovení provozu.
 
Musí si navzájem prokázat svou toto¾nost a sepsat spoleèný záznam o dopravní nehodì. Tady pøichází první novinka: pøedem si musí vyzvednout ve své pojiš»ovnì záznam o dopravní nehodì, mít jej ve voze a spoleènì ho vyplnit. Lze jej také stáhnout z webu a vytisknout. Záznam slou¾í k dokumentaci prùbìhu nehody  a podle nìj pak pojiš»ovna vyøizuje náhradu škody.
 
Záznam obsahuje data o obou úèastnících, druh vozidel, okolnosti  za nich¾ došlo k nehodì, plánek místa nehody se smìry jízdy vozidel, postavení v okam¾iku støetu, dopravní znaèení a jména ulic. Záznam oba úèastníci podepíší a poté ji¾ nelze údaje mìnit.
Pokud nìkterý z úèastníkù nehody odmítne spolupracovat pøi sepsání záznamu, nebo nelze obnovit plynulost provozu vlastními silami, je zapotøebí policii zavolat. Poøídit záznam je samozøejmì zapotøebí, i kdy¾ nehodu šetøí policie.
 
Je  zøejmì výhodnìjší dohodnout se pøi menších nehodách mezi obìma úèastníky a policii nevolat, proto¾e pøivolaná policie sice nehodu zúøaduje,  oznaèí viníka, a tomu hrozí pokuta a bodový postih. Za to, ¾e jste policisty pøivolali se nic neplatí, i kdy¾ je škoda menší ne¾ onìch sto tisíc. To je toti¾ pro laika velmi nesnadné odhadnout. Starší auta mnohdy nemají takovou cenu ani nepoškozená, u luxusních mù¾e takové hodnoty dosáhnout i nìkolik drobnìjších poškození, která ani nebrání další jízdì.
 
Nejlepší ovšem je, jezdit tak, aby k nehodám nedocházelo.
Snad si v této souvislosti stojí za to pøipomenout, jaké jsou nejèastìjší pøíèiny dopravních nehod.
Na pøedním místì je nevìnování se øízení, kdy k nehodì dochází proto, ¾e øidiè zamìøil pozornost na nìco jiného ne¾ na jízdní situaci. Napø. telefonoval, okøikoval dìti, hádal se se spolujezdcem apod.
 
Další pøíèinou bývá nedodr¾ení bezpeèné vzdálenosti mezi vozidly.  To je dnes velmi èasté, proto¾e øidièi nerespektují pravidlo, ¾e projet stejným místem mohou  a¾ po dvou sekundách po vpøedu jedoucím øidièi. Jinak nemají šanci vèas zastavit, jestli¾e ten pøed nimi musí intenzivnì brzdit.
 
Tøetí nejèastìjší pøíèinou je nesprávné otáèení èi couvání. Jde napø. o otáèení na svìtly øízené køi¾ovatce, které je zakázané, couvání z øady stojících vozidel apod.
Další  je nepøizpùsobení rychlosti stavu vozovky, vnìjším okolnostem, svým momentálním schopnostem apod. Èlovìk je nejdùle¾itìjším prvkem provozu a únava, nastupující nemoc, pracovní problémy, stáøí a mnohé další okolnosti jeho schopnosti sni¾ují, pøièem¾ rychlost jízdy nároky na nìj zvyšuje.
 
Pak je tu nedání pøednosti v jízdì, nezvládnutí øízení, to hlavnì zaèáteèníky, èi tìmi øidièi, kteøí dlouho za volantem nesedìli.
Bez následkù neprojde ani vjetí do protismìru èi vyhýbání bez dostateèného boèního odstupu.
Od Nového roku také vstupuje v platnost novinka o dechové zkoušce. Dechová zkouška nebude pro policii pouze orientaèní, ale bude staèit jako dùkaz, ¾e øidiè pøed jízdou pil. V pøípadì, ¾e bude po¾adovat krevní zkoušku, tak ho na ni policie musí dovézt. Pokud se ale pøítomnost alkoholu proká¾e, øidiè zaplatí nejen pokutu, ale i dovoz a vyšetøení. Rozepisovat se o této problematice pokládám za zbyteèné. Staèí jen øíci, ¾e alkohol pùsobí na ka¾dého èlovìka jinak a mnohým staèí jen „èichnout k špuntu“, aby  se pøestali stoprocentnì ovládat. Proto je absolutní zákaz správný.
 
Mezi další novinky patøí mìøení rychlosti mìstskou policií. Úseky mìøení stanovené Policií ÈR musí být oznaèeny, aby snad mìstští strá¾níci nevydìlávali pro radnice. Osobnì to pokládám za pitomost, radnicím lze výdìlky nejsnáze pøekazit tím, ¾e øidièi budou dodr¾ovat povolenou rychlost. Pøiznávám ale, ¾e za úèinnìjší a levnìjší prostøedek ne¾ radary pova¾uji pøíèné prahy. Osvìdèily se u¾ poblí¾ škol, kde øidièi nedbali na pøechod dìtí a jezdili rychle, ale prahy ohro¾ující jejich plechové miláèky je spolehlivì donutily rychlost sní¾it.
 
Co na závìr?
Bezpeènost na silnici nezvýší ¾ádný nový zákon, ale jen ochota øidièù chovat se ohleduplnì a dodr¾ovat stanovená pravidla. A k tomu v našem státì povede ještì dlouhá cesta.
Ivo Antušek
 
 
 
Formuláø - záznam o dopravní nehodì