Pamìtníci, vzpomínejte!
Vzpomínky, které nosíme v hlavì mají jednu nevýhodu, dokud je nenapíšeme na papír nebo nevyprávíme, nemù¾e do nich nikdo nahlédnout. Je velká škoda odcházejí-li do nekoneèna s námi, ani¾ by pouèení èi radost odevzdaly jiným. V této rubrice se budeme sna¾it zabránit jejich ztrátì. Spolu s vámi budeme popisovat dìjiny všedního dne obyèejných lidí od dìtství, pøes poznávání svìta a¾ po pøeká¾ky, které pøípadnì museli pøekonávat. Tìšíme se na pøíspìvky, které posílejte na info@seniortip.cz Nemáte-li autorské vlohy, nevadí, vaše pøíspìvky redakènì upravíme tak, aby byly ètivé.
Do jedné vzpomínky se teï s námi pøeneste.
Cesta od poezie k nádobí a zase zpìt
K povinnostem kulturního referenta na zotavovnách ROH patøil také ly¾aøský výcvik zaèáteèníkù. Mùj "spor»ák" o mnì ztratil iluze u¾ na výcvikovém kurzu, o kterém jste u¾ èetli a tak mi pøidìlil alespoò sáòkaøe. To jsem v sobì objevila skrytý talent a doslova nadšence. Ale mìla jsem pocit, ¾e to pro rekreanty, ale i pro mne samotnou je málo. A tak mi napadlo vyu¾ít podveèerního stmívání pro Veèery pod lampou.
Na Petrovce byla velice romantická "kavárnièka", vlastnì vyvýšená èást jídelny, kde se prostíralo k veèeøi jen pøi plném stavu a tak jsem snadno dosáhla povolení vyu¾ívat jí jednou týdnì k poetickým podveèerùm. Zájemcù se kupodivu našlo v¾dy dost. A tak jsem ty chvilky poezie upøímnì milovala. Mnoho básní jsem umìla zpamìti, zbytek jsem si nechala
poslat z domova. Napsala jsem si k tomu pøíhodné spojovací slovo a asi tak hodinku - já skuteènì pod lampou, posluchaèi ve ztlumeném svìtle - jsme se nechávali hladit krásnými verši známých i ménì známých básníkù - èeských i cizích.
Vrchní to nevidìl moc rád, proto¾e musel dirigovat pøípadné prostírání stolù podle mého programu, no ale nakonec jsme se nìjak v¾dycky shodli, nic mi nevadilo se pak opásat zástìrkou a pomáhat èíšníkùm. Co¾ mne nenadále èekalo ve Vysokém nad Jizerou, kdy¾
onemocnìla chøipkou skoro polovina personálu a tak jsme robotili všichni - doslova kdo mìl ruce a nohy. Zprvu mi svìøili roznášení plat s plnými talíøi, ale to dopadlo "tragicky" hned první den - tušíte samozøejmì, ¾e jsem úspìšnì naservírovala jen ten první talíø a proto¾e jsem neumìla ramenem a pa¾í vyva¾ovat náklad, ostatní se sesypaly na nejbli¾šího hosta. A tak jsem skonèila v kuchyni u nádobí.
Kde¾ bych byla tušila, ¾e se mi to po roce 1968, kdy¾ jsem pøestala redaktorovat, stane hlavním a celkem dobøe snášeným zamìstnáním. Kdy mám dodnes pocit a¾ smìšné pýchy, ¾e v jedné z hospod jsem dosáhla takové rychlosti, ¾e jsem do necelé hodiny dokázala umýt a sklidit celou nádobovou zásobu podniku. Chodila jsem tam toti¾ jako do druhého
zamìstnání a¾ na sedmou hodinu veèer. A od ètyø hodin èíšníci špinavé nádobí jen nosili a nosili a nebyl v pøístìnku nikdo , kdo by to umyl.
A byla jsem v té hospodì tak uznávaná, ¾e jsem pozdìji, kdy jsem tam pracovala u¾ na plný úvazek, byla zbavena povinnosti dr¾et v èistotì i záchody - a to jsem byla opravdu ráda. A» jsem v tìch ztracených dvaceti letech dìlala prací rùznì nároèných - na tìlo a obèas i na ducha - hajzlík ve ètyøce byl opravdu hodnì neradostná práce. Ale nauèila jsem se i promítat filmy, mám øidièák na pra¾skou tramvaj - a to ještì na tu starou s klikou, i kdy¾ pøátelští kolegové mne nechávali zajezdit si i s tìmi novými moderními vozy. Riskovali jsme nepøíjemnosti v¾dycky pøi posledním noèním zatahování z Bráníka do pankrácké vozovny, kdy se dalo
pøedpokládat, ¾e dispeèeøi u¾ si taky dají v dozorování pohov.
No a kdy¾ u¾ jsem v tom chlubení, jak jsem ú¾asná - bylo nás v tom øidièském kurzu pøes dvì stovky a aèkoliv jsem netechnický typ - mé vypracované struktury elektrického vedení ve voze si kopírovali skoro všichni. Nejspíš pozùstatek gymnaziální deskriptivy. A ¾e jsem pøi
ústních zkouškách byla druhá za nejlepším - shodou okolností také bývalým redaktorem? No to bylo snadné. Jednak jsem mìla výteènou pamì» a jednak - mùj tehdy ani ne pìtiletý syn se tak tìšil ze svého umìní èíst, ¾e mne zkoušel z otázek tak urputnì, ¾e jsem to všechno musela umìt nejen jako kdy¾ bièem mrská, ale odøíkat to (jen pro nìj doma, samozøejmì) i s èárkami a teèkami mezi textem.
Ale objevila jsem, ¾e mne baví být úèetní všeho druhu, hospodáøskou i mzdovou - a to ke svému velkému pøekvapení, proto¾e právì v té vozovnì na Pankráci jsem byla terèem posmìchu, ¾e si neumím spoèítat ani vlastní výplatu. A vùbec nejvíc jsem elánu a nápaditosti osvìdèila jako sekretáøka. Má kariéra v tìch povoláních obvykle konèila tím, ¾e mi
redaktorská zvídavost nedovolila si nevšímat nepravostí a kolegù jsem se zastávala neústupnì a¾ do chvíle, kdy mne v tom ti zastávaní nechali a nejlepší úspìch v boji byla výpovìï a nové zamìstnání. Anebo jsem dìlala tak pohodovou práci, ¾e mne soudruzi sami vyhmátli a poslali zpìt na pøevýchovu do nìjaké dìlnické profese. Ale mo¾ná, ¾e právì tahle nutnost se rychle pøizpùsobovat novým podmínkám mne udr¾ovala po všech stránkách fit natolik, ¾e jsem pak po revoluci u¾ jako šedesátiletá mohla ještì hodnì let pracovat v redakcích a ještì v 73 letech úspìšnì vést místní radnièní mìsíèník v mìsteèku, ve kterém jsem se díky své neposedné povaze neprozøetelnì octla.
Ale pro pána krále! Zaèínala jsem psát s úmyslem, ¾e to bude o poezii - no koneènì i tohle je "poezie ¾ivota" - a utekla jsem od tématu opravdu na sto honù. A tak to tak alespoò skonèím. Já jsem v zimì jako "kulturka" pracovala v Krkonoších - ale na léto jsem se vracela do
Ratají nad Sázavou. A tam jsem takové poetické veèery, tentokrát opravdu za tmy a svitu mìsíce - pìstovala s rekreanty na lodièkách. A nejvìtší úspìch - jak jinak na vodì - mìl Vodník z Kytice. To byla poezie, paneèku! A šplouchala jsem hudební doprovod rukama ve vodì a èarovala hlasem ... joj, kde jsou ty èasy!
Naïa Vencovská
Další èlánky autorky: