Windows jsou pøizpùsobeny k práci s více dokumenty a s více programy zároveò. Pro pohodlnou práci s ka¾dým z nich Windows pou¾ívají tzv. okna.
Po prostudování této lekce budete umìt okna minimalizovat, mìnit jejich velikost a proporce, umístit okna na libovolné místo obrazovky a pracovat s více otevøenými okny na ploše monitoru.
Okno je obdélník, ve kterém je vidìt spuštìný program s otevøeným dokumentem. Na horní stranì má vìtšinou titulní lištu s názvem okna, programu, otevøeného dokumentu a tlaèítka pro ovládání okna... další text je zpøístupnìn jen øádnì pøihlášeným úèastníkùm kurzu.
Tlaèítka titulní lišty
Tlaèítko úplnì vlevo na titulní lištì ani jako obvyklé tlaèítko nevypadá. Je to ikona programu. Pokud na ní kliknete myší, vysune se krátká nabídka, která se nazývá øídící nabídka.
Pøíkazy této nabídky jsou duplikáty toho, co lze snáze provést myší a tlaèítky v pravém rohu titulní lišty. Èervené tlaèítko úplnì vpravo slou¾í k zavøení okna. Prostøednítlaèítko má funkci… další text je zpøístupnìn jen øádnì pøihlášeným úèastníkùm kurzu.
Odpovìzte si na otázky:
1. Co je v operaèním systému Windows okno?
2. Kde se nachází titulní lišta?
3. Kde se nachází øídící nabídka a co obsahuje?
4. Co znamená tlaèítko s pøekrývajícími se obdélníky?
Proveïte tato cvièení:
První cvièení
1. Otevøete na obrazovce libovolné okno. Tøeba dokumenty nebo odpadkový koš. Okno se musí nacházet ve standardní podobì, to znamená bude menší, ne¾ pøes celou obrazovku a prostøední tlaèítko bude obdélníèek. Pokud ne, zmìòte výše popsaným postupem.
2. Pohybujte myší k okraji okna. Jakmile se kurzor dotkne okraje okna, zmìní se v dvojsmìrnou šipku.
3. Stisknìte a podr¾te levé tlaèítko myši a pohybujte myší doleva nebo doprava. Ono se zú¾í nebo rozšíøí.
4. Nyní umístìte šipku nad kterýkoliv roh okna. Okno tak lze ta¾ením rozšiøovat a zu¾ovat ve dvou smìrech diagonálnì.
Druhé cvièení
Otevøete libovolné okno. Poklepejte na jeho titulní lištu a sledujte co okno udìlá. Poklepy opakujte.
Tøetí cvièení
1. Otevøete okno programu Malování a zmenšete výše popsaným zpùsobem.
2. Otevøete okno Seniortipu a také zmenšete.
3. Klepnìte myší do prostoru titulní lišty prvního okna, uchopte a vleèením umístìte obì okna vedle sebe na obrazovku, tak jak je znázornìno na obrázku.
Ètvrté cvièení
Francouzský malíø Jean Dubufet (1901 1985), pracoval s nezvyklou technikou a své obrazy vytváøel jednoduchými prostøedky, tak¾e pøipomínají spontánní dìtskou tvoøivost. V šedesátých letech namaloval sérii groteskních figur. A právì jeden obraz z této série s názvem „Galantní nabídky“ z roku 1967 jsem pro vás vybrala jako podklad pro dnešní zadání úlohy. Pozornì si ho prohlédnìte, èím èastìji a déle se na nìj zadíváte, budete v té spleti èar nacházet hlavní motivy obrazu. Pokud vynecháte ve svém prohlí¾ení detaily, najdete je pomìrnì brzo. Pak se ale zadívejte na detaily obrazu a pátrejte dál. Pøi troše fantazie budete nacházet naprosté absurdity. Bizardní postavièky, zvíøátka, vìci...
Vezmìte nástroj èerné tu¾ky a nakreslete motiv, který vás v obraze nejvíc zaujal. Nekopírujte nic z obrázku, nakreslete po svém zpùsobu postavy nebo vìci èi zvíøátko, které vám èáry v obraze pøipomínají a které vidíte svým vlastním pohledem.
Obrázek by mìl opìt být jen èernobílý a pouze kresba tu¾kou. Nepomáhejte si jiným nástrojem ani barvou! Pokud v obraze najdete více motivkù a zvládnete jejich nakreslení, bude vaše dílo zajímavìjší jak pro vás, tak pro ostatní, proto¾e tøeba zrovna na tom místì uvidí nìco jiného. Tím, jestli máte kresbu klikatou a kostrbatou se netrapte, originál není o nic lepší :-)
Nebojte se vidìt i absurdity. Mnì se napøíklad poka¾dé, kdy¾ se na obrázek podívám zjeví v jednom rohu pejsek v pruhované šále s otevøenou krabièkou sardinek na hlavì.
Kresbu si zjednodušte a vynechávejte pokud mo¾no detaily, ale podle vaší kresby by mìlo být poznat, co jste mìli na mysli. Pou¾ívejte šrafování, zesílení kontur, teèkování. Cílem tohoto zadání je bystøit postøeh, rozvíjet fantazii, cvièit kresbu, a hlavnì se pobavit.
Pøeji vám pøíjemnou zábavu a v pøíští lekci ji¾ zaèneme tvoøit s barvou a probereme další nástroj.