Jak jsem se stal knìzem
„Svìtlo svìta jsem spatøil první srpnový den roku 1974 v Tychách, v Polsku. Odmalièka jsem ¾il a vyrùstal v Imielinie, co¾ byla pùvodnì obec, ale od roku 1990 to je malé mìsteèko, vzdálené 20 km od Katowic, na trase Katowice-Oœwiêcim. Imielin je takové zvláštní mìsteèko, nemá napø. ¾ádný panelák ani ¾ádný klasický mìstský dùm, všech asi 6 tisíc obyvatel bydlí v rodinných domcích. V jednom takovém jsem bydlel i já spolu s rodièi a bratrem, u domku byla zahrádka. Otec Henryk je ji¾ v dùchodu, ale dlouhé roky byl vedoucím dolu Ziemowit Lêdziny. Matka Alicja pracovala v jedné firmì jako ekonomka. Mám jednoho sourozence, o 10 let staršího bratra, který je ¾enatý, má 3 dìti a co je zajímavé, vystøídal v zamìstnání svého otce a je nyní vedoucím stejného dolu. V Imielinie máme farní kostel Matki Bo¿ej Szkaplerznej, asi 99% obyvatel mìsteèka jsou katolíci a do kostela chodí ka¾dou nedìli tak kolem 5 tisíc lidí, neboli drtivá vìtšina mìsteèka. V nedìli je pìt mší svatých, kromì faráøe máme dva kaplany a jednoho knìze-dùchodce.
Do kostela jsem chodil odmalièka, od 1. tøídy jsem byl ministrantem. Po ukonèení ZŠ jsem v letech 1989-1993 absolvoval støední školu, tzv. liceum w Mys³owicach, èesky gymnázium. Maturoval jsem v roce 1993. V roce 1993 jsem nastoupil do semináøe a ke studiu teologie na Wy¿szym Œlšskim Seminarium Duchownym w Katowicích. V semináøi jsme mìli setkání s knì¾ími, kteøí pùsobili v Èeské republice. Ti nám vyprávìli o nedostatku knì¾í ve vaší zemi a vyzvali nás, abychom také pomohli. Proto jsme tøi kamarádi v roce 1998 pøijeli za otcem biskupem Františkem Lobkowiczem. Spolu se mnou to ještì byli P. Adam Kasperek - nyní kaplan ve Fulneku - a P. Adam Ma³ek - nyní kaplan v Ostravì-Pustkovci. Otec biskup Lobkowicz nás pøijal jako opravdový otec a naše rozhodnutí jen utvrdil. To mi k ukonèení semináøe chybìl u¾ jen rok a ten jsem absolvoval v letech 1998-1999 na CMTF v Olomouci.
V semináøi v Katowicích nám chybìl k absolvování poslední rok. Po pøíjezdu do Èeské republiky jsme absolvovali pouze jeden mìsíc kurzu èeského jazyka, do semináøe jsme nastoupili v øíjnu 1998. Hned pak následovaly pøednášky v èeském jazyce, ve kterém jsme zpracovali diplomovou práci, obhajovali ji a vykonali státní zkoušky. Rád vzpomínám na naši trpìlivou uèitelku èeštiny - starší paní ji¾ v dùchodovém vìku. Nezapomenu na pìkné pøijetí mezi Èechy v semináøi, zejména na rektora i vicerektora, na velmi dobrou atmosféru a ovzduší, které v semináøi vládlo.
Nebylo všechno bez problémù, alespoò pokud jde o ovládnutí jazyka, tak napøíklad jsem dlouho místo vysavaè øíkal „vysísaè“. Podnes jsem èasto pøekvapen, jak jedno písmenko zmìní smysl slova. Jeden mùj spolubratr kdysi èetl na pohøbu evangelium a místo „ztracené ovce“ pøeèetl „zatracené ovce“. Nìkdy mù¾e mít takové nepøesné vyjádøení i pøekvapivé a nechtìné dùsledky. Jednou se mne telefonicky ptali, kde je otec dìkan, a já jsem odpovìdìl místo „na pohøbu“ výrazem „má pohøeb“ a hned jsem musel pracnì vysvìtlovat, ¾e otec dìkan ještì neumøel. Také mi trvalo, ne¾ jsem zaèal rozlišovat výrazy „odmítat“ a „vyrazit“. S Bo¾í pomocí, vzájemným pochopením a úsmìvem však lze vše pøekonat.
V roce 1999 jsem úspìšnì ukonèil studium fakulty, dne 19. èervna 1999 jsem z rukou Otce biskupa Lobkowicze pøijal v Opavì jáhenské svìcení. Od léta 1999 do èervna 2000 jsem vykonával jáhenskou praxi v Novém Jièínì. Byl to velmi zajímavý rok, který mi dal spoustu nových zkušeností. Poznal jsem hodnì nových lidí, vìøících i nevìøících. Na èeské pomìry to byla celkem ¾ivá farnost. Hodnì jsem pracoval s mláde¾í, dìlal katechezi, køtil, oddával a pracoval ve farní kanceláøi. Na toto období mám velmi dobré vzpomínky. Rád také vzpomínám na novojièínského faráøe, Otce Peroutku.
24. èervna 2000 jsem byl vysvìcen na knìze Otcem biskupem Lobkowiczem v ostravské katedrále. Tý¾ den, bìhem slavnostního obìda novoknì¾í s Otcem biskupem byly rozdávány dekrety - v tom mém stálo: Ustanoven jako kaplan ve farnosti Tøinec. Po roèním pùsobení jsem odešel do farnosti Hluèín. V roce 2003 jsem byl ustanoven administrátorem pìti kostelù – v Olbramicích, v Lubojatech, v Tìškovicích, ve Slatinì a v Tísku. V roce 2004 se jejich správa rozdìlila a èást farnosti pøevzal kolega také z Polska Pawel Kukiola.
Lidé ve farnosti Tìškovice jsou velice milí, vstøícní, ochotní pomoci a upøímní. V okolních farnostech se o Tìškovicích hovoøí jako o státu ve státì. Pro mì to má velmi pozitivní význam. Vidím tam spoustu soudr¾nosti, vzájemné spolupráce jako jsou napø. spolky hasièù, rybáøù, zahradkáøù. Tìškovice jsou krásné tím, ¾e mají své divadlo, spoustu dobré mláde¾e. V Tìškovicích je hodnì vìøících, co¾ je mojí radostí. Mám tady nejvíc ministrantù ze všech farností a scholu, která nás ka¾dou mši doprovází na rùzné hudební nástroje.
Mé plány do budoucna spoèívají v práci na duchovním poli, v posilnìní a obrození køes»anské víry v mých farnostech. Dále usiluji o záchranu kulturních památek, kterými jsou kostely, fary, kaple a Bo¾í muka. Usiluji o zdokonalení spolupráce s místní samosprávou, starostou, zastupitelstvem a také s místními spolky jako jsou hasièi. U¾ pìt let jsem èlenem dobrovolného hasièského sboru ve Výškovicích. Pravidelnì se zúèastòuji rùzných hasièských akcí a i tam mám mo¾nost pùsobit skrze pøátelská setkání a posezení, která lidi sbli¾ují.
Mám rád hudbu, rád si poslechnu ka¾dou dobrou hudbu s nízkými decibely. Obzvláš» mám rád vá¾nou hudbu - Mozarta, Bacha, Beethovena. Od 4. tøídy základní školy jsem se uèil hrát na harmoniku a pak na varhany, které si myslím, docela dobøe ovládám. V semináøi jsem byl dokonce varhaníkem. Rád cestuji. Zajímám se u¾ dlouho o vysokohorskou turistiku. Kromì toho v zimì velmi rád ly¾uji na bì¾kách.“
Richard Sobotka