Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Albert,
zítra Cecílie.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

GIMP focení


Autor:Milan

Otevøete Gimp
Na obrazovce se Vám objeví vpravo i vlevo nástrojové panely, kterými se zatím nebudeme moc zabývat. Veprostøed bude panel, ve kterém otevøeme obrázek. Doporuèuji nástrojové panely trochu zú¾it a posunout je co nejvíc do stran, pøeta¾ením za horní rám. Na monitorech s pomìrem stran 4:3 dost pøeká¾ejí a proto hned na zaèátku jednu fintu.


Zmáèknìte na klávesnici klávesu TAB a nástrojové panely zmizí. Dalším stiskem TAB se opìt objeví. Zatím je ale nebudeme potøebovat.


Otevøení souboru


V nabídce klikneme na SOUBOR - OTEVØÍT.
Naskoèí pomìrnì velké okno, kde mù¾eme napsat jméno souboru, který chceme otevøít (ikona s tu¾kou vlevo nahoøe), nebo se mù¾eme proklikat v levém a prostøedním oknì tak, aby se v prostøedním velkém oknì objevily názvy souborù (obrázkù). Neznám strukturu Vašich adresáøù a tak to musí dokázat ka¾dý sám. Potom kliknutím (ne dvojklikem) oznaète soubor a v pravém oknì by se mìl objevit náhled obrázku. Pokud ne, kliknìte na velkou ikonu slo¾ky v pravém oknì a náhled se objeví. Takhle postupujte od souboru k souboru, a¾ najdete po¾adovaný obrázek. Potom dáme OTEVØÍT.


Mluvím o otevírání obrázkù, které máte ulo¾eny v poèítaèi a jsou to neupravené a nezmenšené originály sta¾ené z fo»áku.


Pøi dalších editacích hrozí, ¾e omylem pøepíšete originální soubor a o fotku definitivnì pøijdete. Proto se doporuèuje otevøený soubor ihned ulo¾it pod jiným jménem a pokud mo¾no i do jiné slo¾ky.


Novou slo¾ku mù¾ete vytvoøit pøedem ve Windows, nebo pøímo v Gimpu pøi ukládání.


Vytvoøení nové slo¾ky a ulo¾ení.


SOUBOR - ULO®IT JAKO...


Naskoèí okno podobné jako pøi otevírání. Hned nahoøe je jméno souboru, které okam¾itì zmìòte. Staèí do názvu doplnit A,B,C, aby bylo zøejmé, ¾e jde o variantu pùvodního souboru.
Hned pod názvem souboru je název slo¾ky, do které se pøejmenovaný soubor bude ukládat a tu je potøeba také zmìnit. Zase je nutné se proklikat na levém a prostøením oknì k ulo¾išti fotek. Kdy¾ se slo¾ky vašeho úlo¾ištì objeví v prostøedním oknì, pøidejte novou slo¾ku (tlaèítko PØIDAT SLO®KU vpravo nahoøe) a dejte jí název tøeba Pokusy. Potom dvojklikem na této slo¾ce ji dostanete do políèka pod názvem souboru (nahoøe vlevo). No a mù¾ete dát ULO®IT. Naskoèí ještì malé okno, které nás nemusí moc zajímat a jen potvrdíme znovu ULO®IT. Samozøejmì novou slo¾ku nezakládáme pøi ka¾dém dalším ukládání. Budeme ukládat do slo¾ky Pokusy.

 


Sice nejedu pøesnì podle osnovy, ale myslím, ¾e dnes by to mohlo staèit.


Èekám Vaše dotazy a pøipomínky a slibuji, ¾e pokraèování bude trochu zajímavìjší a zábavnìjší.


Autor:Petr


Jak obnovit tøetí okno vpravo


1. Menu okno a klik v polo¾ce nedávno zavøená okna na Vrstvy, kanály...


2. nebo si pohrát a vytvoøit si znovu samostatná chybìjící okna.
Menu okno, Pøipojitelné dialogy, Vrstvy.
Vytvoøí se samostatné 3.okno s jednou zálo¾kou Vrstvy.
Na øádku popisu Vrstvy je vpravo malá ikoneèka jako teèka, na ní¾ se objeví nápovìda "Nastavit tuto kartu". Tam kromì jiného mù¾eme pøidat další zálo¾ku, jako volba "Pøidat kartu". Mù¾u zvolit tøeba "Kanály", nebo jiné potøebnìjší karty (stopy, vzorky atd.)


3. nebo pou¾ít systémovou volbu Gimpu pro nastavení na instalaèní (default) hodnoty. Po novém startu Gimpu se zobrazí vše pùvodní.
Menu Upravit, Pøedvolby, Správa oken a tlaèítko Obnovit ... na výchozí hodnoty. A je nejrychleji vymalováno.


Ještì k principu Gimpu.
Pøedpokládá se ulo¾ení všech tøí oken vedle sebe, to je okno nástrojù vlevo a okno (okna) vrstev atd. vpravo od hlavního okna s obrázkem.
V pøípadì malého monitoru, kdy nejde vhodnì zmenšit okna myší, pøichází alternativa pøekrývání oken pomocí techniky tabelátoru: Skrýt - obnovit.
Podle osobní libosti.


Nìkdy pomù¾e nastavení rozlišení monitoru na vìtší èísla ( tøeba z 640x480 na 800x600 nebo na 1024x768), ale opatrnì a nechat se otestovat, zda to monitor zvládne. Pøi chybì rozlišení se vše samo vrátí na pùvodní hodnoty (roztrhaný obraz). Jinak potvrdíme vyšší hodnotu rozlišení. Gimp bude trochu menší, ale okna se ji¾ mohou poskládat vedle sebe. Mo¾ná po¾ádejte na tuto akci nìkoho zkušenìjšího.


…pokraèování Milan


Oøíznutí fotky se dìlá z mnoha dùvodù

 

Obrazovka - oøez

 

1) Zbavíme se sloupù, keøù, pøedmìtù a lidí, kteøí se na fotku pøimotali pøi focení. V hledáèku je toti¾ vìtšinou vidìt ménì, ne¾ je potom na fotce.


2) Pøizpùsobíme pomìr stran fotografií pøístroji, na kterém je potom budeme prohlí¾et (monitor poèítaèe, televizní obrazovka...) a také, dáváme li fotky tisknout do fotolabu, pomìrùm stran papíru.
4:3, 14:9, 16:9.......obrazovky monitorù a televize
3:2, 4:3, 1:1 a další ....fotopapíry


3) Estéti tvrdí, ¾e ka¾dá fotka si zaslou¾í jedineèný formát (pomìr stran).
Takový, kdy nejlépe vynikne fotografovaný pøedmìt a formát podtrhne estetické vyznìní fotky. Potom se pou¾ívají formáty s libovolným pomìrem stran.


4)Pøi focení vìtšinou ostøíme na pøedmìt, který je pro nás nejdùle¾itìjší. Ten je pak uprostøed fotky a to není právì podle estetických zásad Zlatého øezu. Oøíznutím mù¾eme tohle opravit.


5) Také se dá oøíznutím, tøeba ze skupiny lidí, vybrat náš oblíbenec.

 

 

  

Oøez - pøed a potom


Pøíkladù pou¾ití najdete jistì sami dostatek. Naproti tomu, tøeba u krajin, se oøez ani dìlat nemusí.


Jak na to:


Otevøeme obrázek. Mù¾eme tøeba, SOUBOR - OTEVØÍT NEDÁVNÝ - a vybrat ten co jme pokusnì ulo¾ili.


V levém nástroj. panelu vybereme ikonu SKALPEL. Ve spodní polovinì panelu naskoèí nìkolik zaškrtávacích políèek a roletek.
Pozornost vìnujte jen tìmto:
PEVNÌ - zaškrtnout
POMÌR STRAN - nechat
políèko hned pod tím - pøepsat na ký¾ený pomìr - nejèastìji pou¾ívám 4:3
(nìkolik pomìrù které se pou¾ívají, jsem uvedl výše).
Ikony hned vedle - kliknout "nale¾ato" nebo "nastojato".
Potom a¾ - ZVÝRAZNÌNÍ - zaškrtnout


Potom v obrázku kliknutím a ta¾ením úhlopøíènì, vyrobíme obdélník. Na velikosti nezále¾í. Ta¾ením za rohy nebo boky jej mù¾eme zvìtšit, nebo zmenšit. Pomìr stran se nemìní. Kliknutím a ta¾ením nìkde uprostøed, jej mù¾eme posouvat. To, co je v obdélníku, bude oøíznutá fotka. Tak peèlivì upravujte velikost a polohu. Kdy¾ jste spokojeni, staèí dvojklik uprostøed obdélníku a fotka se oøízne. No a mù¾ete jí ulo¾it.


Pokud budete chtít experimentovat, zrušte tøeba zaškrtnutí políèka pevné. Potom máte volnou ruku v øízení rozmìrù obdélníka. Všechny experimenty jsou vratné. Kdy¾ chcete obdélník zrušit, kliknìte na kterýkoli nástroj v levém panelu a pak zase na skalpel. Pokud jste obrázek u¾ oøízli, pou¾ijte k vrácení pravý nástroj. panel.


Vrácení provedených úprav.
V pravém nástroj. panelu nahoøe vyberte ikonu se zelenou šipkou - historie zmìn. V oknì pod tím budou pøi práci naskakovat ikony jednotlivých úprav.
Mù¾ete se vrátit na vybranou ikonu v oknì, nebo ¾lutou šipkou zpìt, která je hned pod oknem. (V Gimpu se dá pøepsat historie:-))) ).
Je tam ještì zelená šipka - vpøed
a koš»átko - to radìji nepou¾ívejte, sma¾e celou historii, ale úpravy na obrázku se nevrátí.

 

 

SROVNÁNÍ HORIZONTU, nebo SVISLÝCH LINIÍ


Snad ka¾dému se povede obèas snímek, na kterém je kácející se les, nebo moøe, které teèe s kopce. Pøíkladù se najde jistì dostatek. Telegrafní sloupy, padající domy a vlastnì vše co má být vodorovné nebo svislé. Lidské oko je velmi citlivé i na malé odchylky.

 

 

Srovnání horizontu


Také je mo¾né tento postup vyu¾ít pøi vylepšování komposice, tøeba na fotografiích listù, kvìtin, hmyzu a všech detailù pøírody.


Tuto úpravu je výhodnìjší dìlat ještì pøed oøíznutím, proto¾e v¾dy obrázek ztratí èást pixelù a mù¾ete zmìnit "tì¾ce" zvolenou komposici !


V Gimpu je na to nástroj
...... ROTACE


Po otevøení obrázku vìnujte nejdøíve pozornost pravítkùm, která jsou vlevo a nahoøe.Uchopením myší za pravítko a ta¾ením, si do obrázku natáhnete pomocné èáry. Z horního pravítka vodorovné, z levého svislé. Jejich poloha jde ještì upravovat. Najet kurzorem a¾ èára zèervená, potom uchopit a pøetáhnout do jiné polohy. Výhodné je pomocné èáry umístit do horizontu, nebo linie, kterou chceme narovnat. Pomocné èáry je mo¾né odstranit pøeta¾ením zpìt na pøíslušné pravítko, také zmizí po ulo¾ení souboru, ale zatím je budeme potøebovat.


Postup:


V levém nástrojovém panelu najdeme nástroj ROTACE.
Klikneme na nìj a ve spodní èásti nástroj. panelu naskoèí nastavování parametrù.
Transformace : Vrstva ..... tj. 1. ikona
Smìr : Normálnì
Interpolace : Kubická
Oøíznutí : Na výsledek, nebo S pomìrem
Náhled : Obrázek
Krytí : 100%
Pak je tam nastavování parametrù møí¾ky, kterou mù¾eme zapnout v okénku Náhled. Je celkem na nic, tak se tím nebudeme zabývat.
Zatrhávací políèko 15 stupòù - Pøi zatr¾ení, obrázek rotuje po 15 stupních. Nebudeme zatrhávat.


Kliknutím na obrázek naskoèí uprostøed znaèka støedu otáèení (krou¾ek s køí¾kem) a také dialogové okno Rotovat. Ta¾ením myší je mo¾né tento støed posouvat kamkoli. Je výhodné jej posunout nìkam blízko rovnané linie. Potom mù¾eme nìkde dál od støedu rotace, uchopit obrázek a ta¾ením se sna¾it srovnat linii (obzoru). Pomù¾ou nám pøi tom výše zmiòované pomocné èáry. Dokonèíme kliknutím na tlaèítko ROTOVAT v dialogovém oknì, které naskoèilo pøi kliknutí do obrázku.


Výhodnìjší ale je, to dìlat jinak.

 

Otáèení provedeme pøímo v dialogovém oknì - ROTOVAT. V nìm nás bude zajímat hlavnì okénko ÚHEL. Klikáním na šipky u hodnoty úhlu mù¾eme jemnì pootáèet obrázek tak dlouho, a¾ nám výsledek bude vyhovovat. Potom klikneme na tlaèítko ROTOVAT.


Vrátit rotaci mù¾ete v pravém nástrojovém panelu (jak jsem popisoval minule), nebo menu ÚPRAVY - VRÁTIT a také pøímo v dialog. oknì - rotovat, pøíkazem OBNOVIT, nebo ZRUŠIT.


Ještì je nutné dodat, ¾e i v Gimpu, jako v ka¾dém slušném editoru, jsou mo¾nosti rotace o 90 stupòù (vpravo, vlevo), o 180 stupòù a také pøevrátit vodorovnì a svisle. Na tyto mo¾nosti se dostanete takto: menu - OBRÁZEK - TRANSFORMOVAT - no a pak u¾ jen kliknout na ký¾enou mo¾nost.

Tentokrát, abyste nemuseli pracnì hledat ve svých fotkách, posílám "poupravený" obrázek,který doufám, upravíte do koukatelného stavu. Ale iniciativì se meze nekladou. Pokud budete chtít ukázat výsledek práce, bylo by dobré, pøilo¾it v¾dy obrázek pøed a po úpravì.


PS. Pøíštì bude kolinearita, èesky soubì¾nost, nebo lépe rovnobì¾nost. To je oprava sbíhajících se linií na domech, hradech, kostelech a všech vysokých budov, focených z podhledu.


Kolinearita (rovnobì¾nost)


Na ST jsem u¾ vidìl mnoho fotek, které by urèitì vypadaly mnohem lépe, kdyby se srovnaly sbíhající se linie. Na druhou stranu nemá cenu rovnat všechno. Nìkdy srovnaná fotka vypadá hùø, ne¾ pùvodní. Jsou i snímky, kdy se naopak sbíhavost ještì zámìrnì zdùrazòuje.

 

  

Kostel Trhový Štìpánov


Nìkdy je opravdu tì¾ké posoudit, jestli upravovat, nebo ne a je to na vkusu ka¾dého z Vás.
Já vìtšinou úpravu sbíhavosti udìlám, a kdy¾ se mi výsledek nelíbí, vrátím se k pùvodnímu obrázku.


Vyberte nástroj PERSPEKTÍVA v levém nástrojovém panelu a nastavte parametry takto:


Transformace : Vrstva ... tj. 1. ikona
Smìr : Korektivnì (vzad)
Interpolace : Kubická
Oøíznutí : S pomìrem
Náhled : Obrázek + møí¾ka
Krytí : 100%
Pak je tam nastavování parametrù møí¾ky, kterou mù¾eme, nebo nemusíme zahustit.


Kliknìte do obrázku. Naskoèí dialogové okno a møí¾ka. Na møí¾ce jsou dùle¾ité ètvereèky v rozích obrázku. Na první pohled nejsou ani vidìt. Uchopením a ta¾ením myši za levý horní roh se sna¾íme srovnat nìkterou svislou èáru møí¾ky se stromem, rohem budovy atd.. Pøitom se sna¾te udr¾et vodorovnou úroveò ta¾eného rohu (táhneme vodorovnì a doprava). Toté¾, ale zrcadlovì, udìláme i s pravým horním rohem obrázku (táhneme vodorovnì a doleva).
V dialog. oknì potvrdíme - Transformace.


Pokud nejste spokojeni, vra»te se k pùvodnímu obrázku a zkuste to znova.


Zase dávám k procvièení (trochu poupravený) obrázek lesa. Jako pøíklad, kdy obrázek v podstatì nejde upravit pøikládám, se svolením Bobo, fotku "Kostel Trhový Štìpánov". Ten, komu se jí podaøí upravit, dostane pochvalu pøed nastoupenou jednotkou (vìnujte prosím pozornost i vì¾ièce na støeše kostela).

 

 

Histogram


Na pøilo¾eném obrázku vidíte fotku a jak vypadá její histogram.

 
Histogram si vypoèítá poèítaè. Pro pochopení to zhruba popíši. Poèítaè si -jako- pøevede fotku do šedých odstínù, spoèítá pixely jednoho odstínu šedé a podle mno¾ství udìlá do diagramu svislou èáru. A proto¾e je 256 odstínù šedé a poèítaè to spoèítá pro ka¾dý odstín, je v diagramu jedna èára vedle druhé a vypadá to jako diagram. Tyto hodnoty nemají rozmìr. Na diagramu se jen vyhodnocuje, které šedé je tam víc, které míò, nebo která chybí.

 


Pod diagramem je ještì lišta s pøechodem od èerné do bílé. Také se tomu øíká šedý klín. Ten je tam pro názornost, aby na první pohled bylo vidìt kolik je na fotce kterého odstínu. Naznaèil jsem to ¾lutými èarami.

 

 


Nejdùle¾itìjší body na diagramu je èerná (hodnota 0, levý konec diagramu) a bílá (hodnota 256, pravý konec diagramu). Správnì nafocená fotka by mìla mít diagram mezi èernou a bílou.

 


Vyhodnocení fotografie podle histogramu.


Celkem správnì zvolený osvit, mo¾ná mohla být exponována trochu ménì, aby se diagram posunul trochu k èerné. Tmavých tónù málo, èerná chybí. Na bílém konci diagramu náznak pøeexpozice (zøejmì na okrajích kvìtù). Diagram obsahuje skoro celou škálu šedé (dynamický rozsah).

 

 


Takhle by to zhruba mìlo vypadat.


ÚROVNÌ


V Úrovních se dá fotka dost vylepšit, ale také pokazit. Tak všechny úpravy dìlejte velmi opatrnì. V úrovních je mo¾né fotku upravit, aby mìla syté barvy a také odstranit barevné závoje.

Chybí tmavé i svìtlé tóny


Po otevøení fotky se na nì dostanete - nabídka
Barvy - Úrovnì.

 


Popis okna:
V oknì nás bude zajímat jen horní èást. Výstupní úrovnì u¾ nás nezajímají.
Pøedvolby - nepou¾ívejte.
Kanály- mù¾eme upravovat jasový kanál, ale taky všechny kanály RGB


Diagram
Diagram je klasický histogram doplnìný na spodní stranì tøemi posuvnými trojúhelníky. Ty nás budou zajímat nejvíc.
Pod diagramem jsou také èíselné hodnoty polohy posuvných trojúhelníkù. Potom jsou tam dvì kapátka.


Popis úprav:
Budeme se zabývat úpravou jasového diagramu. Pro jednotlivé barvy RGB platí v podstatì to samé.


1. Ve fotografii chybí svìtlé tony. Pravý, bílý trojúhelník posuneme vlevo, pøed zaèátek grafu. Viz obrázek.


2. Ve fotografii chybí tmavé tóny. Levý, èerný trojúhelník posuneme vpravo, pøed zaèátek grafu. Viz obr.


3. Pøitom prostøední, šedý trojúhelník se automaticky posune tak, aby fotografie nebyla moc svìtlá, nebo tmavá. Samozøejmì tímto trojúhelníkem mù¾ete upravit jas fotografie podle svého pøání.


4. Fotografie nemusí mít ani svìtlé, ani tmavé tóny. Potom pou¾ijeme bílý i èerný trojúhelník jako v bodì 1 a 2. Viz obr. Trojúhelníky, ale není dobré pøibli¾ovat moc k sobì. Jemné pøechody barev by byly jakoby stupòovité, proto¾e by chybìlo mnoho polotónù.


Pøi úpravì jednotlivých barev RGB postupujeme stejnì, ale pozor, upravíme-li jednu barvu, musíme upravit i ostatní. Pøi tom se velmi èasto pou¾ívá jen prostøední trojúhelník.

 

Kapátka - se pou¾ívají ménì èasto, ale pro úplnost to také uvedu.
Kliknìte na kapátko (bílé, vpravo), potom kliknìte na fotografii v místì, kde by mìla být bílá. Fotografie se pøepoèítá. Stejné je pou¾ití èerného kapátka na èernou.


Po tìchto úpravách fotografie následuje ihned úprava køivek (bude v další lekci) a proto se doporuèuje fotku udìlat o chlup svìtlejší (støedním trojúhelníkem).

Také musím podotknout, ¾e na vìtší barevné úpravy fotek je tøeba mít cit pro barvy a také dostateènou praxi. Proto opravdu doporuèuji opatrnost. Platí, ¾e ménì je nìkdy více.


Jednu vychytávku nakonec.
Chcete-li vidìt všechny pøepaly, zajeïte prostøedním trojúhelníkem úplnì doprava. Fotka zèerná, a vidìt budou jen pøepaly a v jakých jsou barvách !!!

 

 

KØIVKY


Pomocí tohoto nástroje mù¾eme na fotce upravit zvláš» tmavé a zvláš» svìtlé tóny. Není to úplnì pøesnì, proto¾e se v odborné literatuøe se uvádí, ¾e je mo¾né ztmavovat a zesvìtlovat všechny úrovnì, ka¾dou samostatnì.


Profesionálové to asi skuteènì dìlají. Já bych ale doporuèoval vìtší zdr¾enlivost. Fotka se dá opravdu vylepšit, ale také neskuteènì pokazit.

 

 


Na køivky se dostanete pøíkazem - Menu - Barvy - Køivky.
Objeví se okno, podobné tomu, které znáte z Úrovní.


Pøedvolby - nepou¾ívám
Kanál - jas, èervená, zelená, modrá (vìtšinou se pou¾ívá jas, ostatní jen pøi odstraòování barevného závoje)
Hlavní okno - s histogramem a køivkou, kterým se budeme zabývat podrobnìji
Typ køivky - plynulá, volná ruka
Náhled - zatrhnout, aby se úpravy køivky ihned projevily na fotce


V oknì s histogramem si kliknutím na úhlopøíèku "vyrobíme" tolik ovládacích bodù, kolik je potøeba. Ta¾ením za ovládací body køivku tvarujeme podle našich po¾adavkù. Táhneme-li kterýkoli bod doprava dolù, pøíslušné tóny ztmavujeme. Ta¾ením vlevo nahoru tóny zesvìtlujeme.


!!!!!!! Tmavé tóny fotografie upravujeme v levé spodní èásti úhlopøíèky, svìtlé tony upravujeme v pravé horní èásti úhlopøíèky. !!!!!!!


Pokud jsme naklikali víc bodù ne¾ potøebujeme, nebo se úprava nepovedla, klikneme na tlaèítko obnovit a zaèneme znovu.


Pøikládám nìkolik pøíkladù úprav køivky a na fotce, která je u toho hned vidíte, jak se úprava projevila.


Obrázek Køivky - Bez úprav, fotka ovšem pøedtím ji¾ byla upravována, tak se ani moc opravovat nemusí.


Obrázek Nejèastìjší tvary 1 - tmavé tóny ztmaveny, svìtlé zesvìtleny. Na fotce se zvìtšil kontrast.


Obrázek Nejèastìjší tvary 2 - tmavé tóny zesvìtleny, svìtlé ztmaveny. Na fotce se sní¾í kontrast.


Obrázek Nejèastìjší tvary 3 - tmavé i svìtlé tóny zesvìtleny. Fotka je svìtlejší.


Obrázek Nejèastìjší tvary 4 - tmavé i svìtlé tóny ztmaveny. Fotka je tmavší.


Obrázek Ale také - pøíklad køivky vytvoøené v re¾imu "volná ruka". Barvy na fotce jsou deformovány, ale nìkomu se tato "grafika" líbí.


A ještì. Pokud fotku nejdøíve upravujete v Úrovních, udìlejte ji trochu svìtlejší a v Køivkách pou¾ijte tvar køivky podle obr. Nejèastìjší tvary 1.


Zkoušejte, experimentujte, vracejte se, rozèilujte se, ale hlavnì se uète! A taky se ptejte.


DOOSTØOVÁNÍ fotek


Ka¾dá fotka, která vyleze z digitálního fo»áku je více, nebo ménì neostrá. Je to dáno u¾ funkcí snímacího èipu a zpùsobem zpracování informací, které èip poskytuje. Èasto také roztøesením pøi snímání, nebo špatným zaostøením.


Kupodivu ostøejší snímky dávají laciné kompaktní fo»áky, které u¾ pøi ukládání obrázku na kartu, fotku doostøí. Pøedpokládá se, ¾e majitelé tìchto pøístrojù se nebudou zabývat úpravami fotek v PC a dají je rovnou vytisknout, nebo je vypálí na CD. I kdy¾ i zde je doostøení vhodné. Naopak, po zrcadlovkách se vìtšinou ¾ádá, aby na výstupu byla co nejménì zkreslená informace a tak se tyto fotky upravovat musí.


Co je doostøení?

Poèítaè na snímku vyhledá všechny hrany (náhlý pøechod mezi svìtlou a tmavou plochou). Podle Vašeho pøíkazu pak ztmaví okraje tmavé plochy a zesvìtlí okraje svìtlé plochy. Intenzitu právì musíte nastavit.


Zaostøování se provádí jinak pro prohlí¾ení v poèítaèi a jinak pro tisk. Budete-li dávat fotky tisknout, musí se mírnì pøeostøit. Toho se dosáhne tím, ¾e fotku pro prohlí¾ení na poèítaèi budete zaostøovat pøi 100% zvìtšení a fotku pro tisk pøi 50%. To se nastaví na spodním rámu okna Gimpu. Na menším obrázku je právì tendence trochu pøeostøovat.

 

     

ostrá - doostøená


1. O jednom zpùsobu doostøování jsem se zmiòoval ji¾ pøi kapitole o zmenšování fotek. V¾dy po zmenšení následovalo doostøení o cca 5 %. Jen pro pøipomenutí - Filtry - Vylepšit - doostøit. Takto doostøit jde i pøi koneèné úpravì, jen se pou¾ije jiná hodnota (a¾ 60%). Tento zpùsob ale nedává uspokojivé výsledky.


2. Lepší zpùsob je pou¾ití "maskování rozostøení". Na to se dostaneme - Filtry - Vylepšit - Maskovat rozostøení. Naskoèí okno kde je náhled a pod ním tøi parametry.
Polomìr - prou¾ek kolem hrany, který bude zdùraznìn
Míra - ovlivòuje sílu efektu
Práh - co ještì má poèítaè pova¾ovat za hranu


Uvedu nìkolik pøíkladù, jak se tyto parametry nastavují. Hodnoty jsou opsány na internetu a jsou pro PhotoShop. Tak je berte s rezervou.


Je to v¾dy: míra / polomìr / práh


Bì¾né zaostøení a¾ 1,25 / 1 / 3
Jemné a¾ 1,5 / 1 / 10
Portrét a¾ 0,75 / 2 / 3
Mírné a¾ 2,25 / 0,5 / 0
Maximum a¾ 0,65 / 4 / 3
Univerzál a¾ 0,85 / 1 / 4
Pro internet a¾ 4 / 0,3 / 0


No a nakonec jak poznat, ¾e je zaostøení perfekt a jak poznat pøeostøení? Tì¾ko. Prohlí¾et fotogalerie a koukat jak by ostrá fotka mìla vypadat.
Pøikládám taky ukázkové fotky. Jednu snad zaostøenou, druhou pøeostøenou.


Od tohoto okam¾iku u¾ nikdy nebudete se svými fotografiemi spokojeni. V¾dycky objevíte fotku, která bude ostøejší. Budete hledat na internetu jiné zpùsoby zaostøování (a je jich dost). Budete shánìt programy, které to umí lépe a rychleji atd. atd.

 

A zase pøipomínám, nepøehánìt, porovnávat a ptát se.


Retuš klonovacím razítkem


Retuše jde dìlat mnoha zpùsoby. Nejpou¾ívanìjší je asi klonovací razítko. Proto se mu nìjaký èas budeme vìnovat.


Retušování je úprava fotografií, pøi ní¾ se odstraòují ne¾ádoucí objekty, dráty, sloupy, vìtve, rùzné skvrny a tøeba pylová zrnka pøi makrofotografii. Klonovacím razítkem je mo¾né do fotografie také rùzné menší objekty dodat. Vše se dìlá proto, aby estetický dojem fotografie byl co nejlepší. Retušování je ale vhodné jen na menší opravy. Nehodí se tøeba na výmìnu oblohy a podobné rozsáhlejší úpravy. I kdy¾, pøi dostatku trpìlivosti i tohle jde klonováním udìlat.

 

  


Pro pochopení logiky nastavování, musím vysvìtlit, jak klonovací razítko pracuje.


Snadnìji se to pochopí na pøíkladu.
Na fotografii bude nìkde bílý flíèek, který budete chtít odstranit. Nejprve si nìkde na fotografii (je jedno jak daleko od bílého flíèku) najdete stejnou, nebo alespoò hodnì podobnou barvu, která je v okolí flíèku. To aby a¾ pøenesete tuto barvu na flíèek, nebyl zásah vidìt. Na to místo najedete kurzorem (krou¾kem), podr¾íte klávesu CTRL a kliknete myší. Tím jste urèili zdrojovou oblast. Potom kurzor (krou¾ek) pøesunete na flíèek (cílová oblast) a kliknete. Tím se barva zdrojové oblasti zkopíruje do cílové oblasti a mìlo by být hotovo. Samozøejmì zále¾í na dalších nastaveních. Podle toho jak máte nastavené krytí se kliká nìkolikrát, nebo se cílová oblast nìkolikrát pøejede (stisknuté levé tl. myši).

 


Po kliknutí na razítko v levém nástrojovém panelu, se otevøe ve spodní èásti panelu ovládací nabídka, kterou budu popisovat a zároveò pøidávat své zkušenosti.


RE®IM: nechte normální. Je tam sice mnoho mo¾ností, ale to mo¾ná vyu¾ijete, a¾ budete mít nìjaké zkušenosti. Já tyto volby nepou¾ívám.


KRYTÍ: udává v %, jak moc bude nanášená barva prùhledná. Tuhle hodnotu mìním velmi èasto. Vìtšinou nastavuji mezi 5 - 50%.


STOPA: kliknutím na barevný rù¾ek tlaèítka, rozbalíte nabídku, kde se dá zvolit "hrot" kterým budete kreslit. Mù¾ete zvolit i jeho velikost. Já nejèastìji pou¾ívám rozostøený kruh. Lépe navazuje na okolí a retušované místo není potom tolik vidìt. Pøi retušování u hrany objektu, která má být zachována, je potøeba pou¾ít nerozmazaný, ostrý kruh. Jinak by došlo k rozpití hrany.


ŠKÁLA: mìní velikost retušovacího nástroje. Tuhle mo¾nost vyu¾ívám velmi èasto, je to rychlejší a pohodlnìjší, ne¾ vybírat ve volbì (stopa). Nastavení dìlám podle oka. Potáhnu jezdcem a zajedu kurzorem na obrázek, kde okam¾itì vidím velikost nástroje.


DYNAMIKA ŠTÌTCE: mo¾ná je dobrá má-li nìkdo tablet. Já to nepou¾ívám.


SLÁBNOUT: po zaškrtnutí mù¾ete ještì nastavit délku stopy. To je obèas dobré pou¾ít, pokud chcete mít retušované místo do vytracena.


APLIKOVAT CHVÌNÍ: kresba jako velmi hrubým sprejem. Táhlem se ovlivòuje "rozházení" stop nástroje.


ZDROJ: nechte zaškrtnutý - obrázek


SLOUÈ. VZORKU A VZOREK: nepou¾ívám


ZAROVNÁNÍ: NIC - pokud jen klikáte, zdrojová oblast je na jednom místì. Pokud dr¾íte levé tl. myši stisknuté a pøitom jezdíte, pohybuje se zdroj. oblast soubì¾nì s nástrojem. Po uvolnìní tlaèítka myši, se zdrojová oblast vrátí na pùvodní místo. Pou¾ívám dost èasto.


SLEDUJÍCÍ - zdrojová oblast je jakoby propojena s nástrojem. Tuhle mo¾nost pou¾ívám velmi èasto. Tøeba kdy¾ retušuji el. dráty a obloha mìní tón.


REGISTRUJÍCÍ - nepou¾ívám, ale prý je mo¾né mít zdroj. oblast na jednom obrázku a retušovat na druhém.


PEVNÉ - zdrojová oblast se nepohybuje.

 

   

Retuš - volavka 

 

ZMENŠOVÁNÍ


Ten kdo dává dìlat fotografie do fotolabu, bude je dávat bez zmenšování. Jenom oøíznuté, plus jiné úpravy, ale zmenšovat ne! Pøišel by tím o potøebné pixely a tedy o kvalitu.

 

  

zmenšení praváka


Vìtšina z Vás to umí z jiných programù, tak by to nemìl být pro nikoho vá¾ný problém. V Gimpu se tomu øíká Škálování. Jedná se o zmenšení objemu dat tak, aby šel obrázek posílat mailem, nebo umístit na internet a také, aby byl rychleji naèítán pøi prohlí¾ení v poèítaèi, nebo DVD. Objem dat pøímo souvisí s rozmìry obrázku. Zvykem je rozmìry udávat poètem bodù, pixelù.


Samozøejmì i zde se pou¾ívají doporuèené velikosti, které se vìtšinou shodují s poètem vodorovných a svislých bodù obrazovek.


Nìkolik pøíkladù, které odpovídají pomìru stran 4:3
640 x 480 internet
800 x 600 internet- lepší kvalita, posílání mailem
1024 x 768 televizní obrazovka, monitory PC, posílání mailem
1280 x 1024 televizní obrazovka HD, monitory PC
1600 x 1200 televizní obrazovka Full HD, monitory PC


Já to dìlám tak, ¾e vìtšinu fotek dávám do rozmìru 1024 x 768 a na tìch teprve dìlám další úpravy, jako jsou retuše apod. Nevím, je-li to správné, ale jde to rychleji a nenièím originál. Pokud potøebuji tøeba dát fotku na ST, zmenším jí ještì na rozmìr 640 x 480 a ulo¾ím do slo¾ky „pro internet“.


Hned na zaèátku jedno upozornìní. V levém nástrojovém panelu je na to nástroj. Pokud obrázek zmenším jeho pomocí, dostávám ponìkud podivné výsledky. Mo¾ná, ¾e to tak má být, pro nìjaké další slo¾itìjší úpravy. Radìji to ale budeme dìlat jiným zpùsobem.


Jak na to:
Otevøeme oøíznutou fotku. Nahoøe na rámu, jsou mimo jiné i rozmìry fotky v pixelech. Tyto rozmìry budeme zmenšovat postupnì, a¾ na po¾adovanou hodnotu. Jsou tací, kteøí to dìlají v deseti krocích a také tací, kteøí fotku zmenší najednou. Popíši jeden cyklus, který se potom podle potøeby opakuje.


Nabídka „OBRÁZEK/VELIKOST OBRÁZKU - naskoèí dialogové okno, ve kterém pøepíšeme VODOROVNÌ na po¾adovanou hodnotu a klikneme do SVISLE. Tím se zmìní i tato hodnota ( pomìr stran 4:3). Hodnot dpi si nevšímáme. Mù¾eme , ale nemusíme, zmìnit nastavení INTERPOLACE na Lanczos (prý u ka¾dého obrázku dává lepší výsledky jiné nastavení). No a dokonèíme tlaèítkem ŠKÁLOVAT.


Budeme-li pokraèovat ve zmenšování, musíme ještì DOOSTØIT.


Nabídka – FILTRY/VYLEPŠENÍ/DOOSTØIT - naskoèí dialogové okno, ve kterém nastavíme doostøení na 10-30 %. Já pou¾ívám u Gimpu 10%. V jiném editoru tyto hodnoty nemusí platit.
Nakonec potvrdíme tlaèítkem BUDI®.

Pokud budeme zmenšovat v nìkolika krocích, celý postup opakujeme. Postupné zmenšování doporuèuji. Rozdíl ve výsledku je opravdu dost znaèný.


Nakonec uvedu øadu èísel, která budeme udávat do polo¾ky VODOROVNÌ , pøi postupném zmenšování, tøeba z velikosti 8 Mpx. Zmenšujeme v¾dy o polovinu, tj. na 4Mpx.

No a nakonec obrázek samozøejmì ulo¾íme známým zpùsobem.


Ještì prosím, abyste nebrali návod jako dogma. Upravte si vše podle svých potøeb.


Pøeji mnoho zdaru.

Milan