Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Svatoslav,
zítra Barbora.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Øekne-li se "U3V"
 
Studium vzdìlává mláde¾, tìší starce, zdobí š»astné chvíle, je útoèištìm a útìchou v neštìstí.
 (Cicero, Øeè na obranu básníka Archia)
 
Není to tak dávno, co jsem nevìdìla co tato zkratka znamená. Pøed nìkolika léty, ji poprvé pou¾ila Jarmila Kremlaèková, kdy¾ jsme na tìchto stránkách spoleènì uva¾ovaly o popularizaci této formy studia.  Dnes ji¾ pro mne znamená samozøejmost a nejen pro mne…
 
Univerzity tøetího vìku sehrávají v procesu celo¾ivotního vzdìlávání opravdu velkou roli. Lidský vìk se prodlu¾uje a  lidé se ho do¾ívají v lepší fyzické i duševní kondici. Je  dobøe známo, ¾e k udr¾ení duševní kondice je nezbytné stálé mentální cvièení. Je to vlastnì stejné jako pøi fyzické kondici. A toto vše hraje dùle¾itou roli i v touze po  seberealizaci.
Koncepce celo¾ivotního vzdìlávání mìní tradièní pohled na oblast vzdìlávání. Jde nad rámec výuky ve školách, i nad omezení daná vìkem zájemcù o studium. Spadá sem veškeré uèení a poznávací aktivity èlovìka v prùbìhu ¾ivota. Univerzity tøetího vìku jsou souèástí vysokých škol, které se tak otevøely široké veøejnosti. Vzdìlávací programy,  jsou ale dnes nabízeny i dalšími institucemi.  Pøi široké nabídce tìchto programù je opravdu z èeho vybírat.
O tom, ¾e se podpora tohoto typu vzdìlávání èasem vyplatí svìdèí i závìry jednání  Asociace Univerzit tøetího vìku, které se uskuteènilo letos v lednu v Èeských Budìjovicích.
"Studium na univerzitách tøetího vìku pøináší seniorùm z padesáti procent vzdìlání, z padesáti procent zkvalitòuje jejich ¾ivot tak, aby se byl dotyèný schopen úèastnit souèasného spoleèenského dìní. Mám tím na mysli nejen ovládání mobilù, poèítaèù, ale i tøeba orientaci v systémech bankovnictví, dopravy a další," zmínil ve svém pøíspìvku jeden z úèastníkù.
Program celo¾ivotního vzdìlávání je také plnì v souladu s vládním návrhem opatøení  v rámci pøípravy populace na stárnutí. Bìhem dvou desetiletí bude ka¾dý tøetí èlovìk starší 60 let a je opravdu na èase pøemýšlet, co udìlat, aby se tito lidé necítili být vyøazeni, aby mohli èerpat ze spoleènosti, ale zároveò jí dokázali leccos u¾iteèného vrátit. 
 
Nìkteré názory seniorù:
JM - Olomouc
Univerzita Palackého v Olomouci se  pøipojila k vzdìlávání seniorù, co¾ je jistì chvályhodné. Mìla by  pøinášet nám, starším obèanùm, poznatky, které jsme z pochopitelných dùvodù, nemohli získat bìhem našeho studia. Mám na mysli pøedevším informatiku, tedy výpoèetní techniku, práci s PC, internetem, souèasné trendy ve vývoji ekonomiky, studium cizích jazykù  apod. Za mého studia byla povinná ruština a ostatní jazyky se vyuèovaly jen okrajovì. Ale uvedené oblasti, které v souèasné dobì hýbou spoleèností a bez jejich zvládnutí nelze nalézt uplatnìní, vùbec v plánu U3V  nejsou. Na mùj dotaz proè, mi bylo sdìleno, ¾e na to nemají volné kapacity, lektoøi se musí vìnovat pøedevším øádným studentùm.
Místo tìchto potøebných oborù je k dosti problematickým specializovaným bìhùm zaøazována novì teologie. Nic proti ní nemám, ale je v souèasné dobì nejpotøebnìjší? Mnozí z nás jsme chodili povinnì do nábo¾enství, dobrovolnì do kostela, ale k poèítaèùm jsme se v té dobì nedostali. Vedení UP mù¾e namítnout, ¾e jazyky lze studovat na jazykové škole, na poèítaèe je øada kurzù atd. Ale v¾dy» se jedná o seniory a mnozí z nich si takové finanèní výdaje nemohou dovolit. Navíc jsou tyto kurzy pøevá¾nì zamìøeny na mladé lidi a mezi nimi bychom si pøipadali pøinejmenším trapnì.
 
Irena – Vsetín
Petrova výzva mnì vyprovokovala k tomu, abych pøispìla svou troškou do mlýna. Absolvovali jsme nejen 3 roky U3V, ale i minulý školní rok nástavbu - ètvrtý roèník. Kromì bì¾ných pøednášek (sociologie, psychologie, zdraví a nemoc, EU, poèítaèe) nám bylo umo¾nìno se pøihlásit do zvláštního kurzu, který mìl název: Mùj ¾ivot seniora ve svìtì moderních technologií. Byl poøádán Univerzitou Karlovou a trval intenzivnì asi 2 mìsíce, èásteènì pøímo ve škole a pak nám byly úkoly zadávány internetem. Proè o tom píši, jakou to má souvislost se Seniortipem? Proto¾e ten kurz byl naprosto skvìlý, chtìli jsme s tímto seznámit i celou veøejnost. Pøi obrovském úsilí, kdy jsme oslovili ÈT (Ostravské studio, Barvy ¾ivota a pod.) nepodaøilo se kromì pár èlánkù v regionálním tisku uveøejnit nic.
 
Èlánek, který hovoøí o Irenou zmiòovaném studiu a jeho¾ autorkou je Ing. Miroslava Skýpalová byl uveøejnìn v novinách Naše Valašsko. Dáváme vám ho k dispozici:
To je ono !! Toto zvolání bylo mo¾no slyšet v pondìlí 15. listopadu kolem 15. hodiny, kdy skupinka seniorù opouštìla informaèní støedisko Obchodní akademie ve Valašském Meziøíèí. Byl to projev nadšení z toho, ¾e se nám, seniorùm podaøilo zvládnout kurz Mùj ¾ivot seniora ve svìtì moderních technologií, urèený pro posluchaèe Univerzity tøetího vìku (U3V).
Nyní ale po poøádku. Na Obchodní akademii ve Valašském Meziøíèí bì¾í ji¾ ètvrtým rokem Univerzita tøetího vìku, urèená pro seniory. Studium trvá 3 roky a bylo v našem pøípadì zakonèeno promocí na Univerzitì Palackého v Olomouci, pod její¾ odbornou záštitou U3V probíhá. Patøíme do prvního bìhu. V roce 2001 nás zaèínalo 154 posluchaèù a v kvìtnu letošního roku skonèilo 148 absolventù. Náplní studia bylo 6 pøedmìtù - zdraví a nemoc, sociologie, právní základ v praxi, psychologie, výpoèetní technika, Evropská unie. Ka¾dý posluchaè si v nich našel ten svùj pøedmìt a nakonec ocenil i to, ¾e získal další informace v ostatních pøedmìtech, které podle sebe buï znal nebo je nepotøeboval. Nadšení bylo tak velké, ¾e jsme po¾ádali o "postgraduální studium", které zaèalo od letošního záøí. Naše tøídní profesorka paní PaeDr. Facová pøišla za námi zaèátkem øíjna s nabídkou, ¾e 16 posluchaèù se mù¾e zúèastnit transformaèního a rozvojového projektu MŠMT ÈR, jeho¾ nositelkou se stala Doc. RNDr. Zdena Lustigová, CSc. z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy v Praze.
Dne 22. øíjna 2004 to zaèalo. Paní doktorka Facová nám pøedstavila koordinátorku projektu paní Gabrielu Chvátalovou z Univerzity Karlovy. Oèekávali jsme postarší dámu a zatím se nám pøedstavila mladièká tutorka, která by mohla být naší vnuèkou. Zde se však projevila platnost nepøímé úmìry mezi dosa¾eným vìkem a odborností. Svým nadšením pro projekt a svou schopností úspìšnì komunikovat se seniory nás doslova strhla k tomuto kurzu a my si ji tak oblíbili, ¾e se pro nás stala Gábinkou, která nám byla k dispozici v kteroukoliv denní èi veèerní dobu.
"Mùj ¾ivot seniora ve svìtì moderních technologií" probíhal jako ètyøtýdenní kombinovaný kurz, sestávající ze 30 hodin práce studujících "on-line", tedy v kurzu dostupném na internetu, a ètyøech prezentaèních setkáních po 8 hodinách na Obchodní akademii ve Valašském Meziøíèí. Do ruky jsme nedostali ¾ádnou uèebnici èi skripta, zato nám paní tutorka otevøela na www.seznam.cz ka¾dému e-mailovou schránku, pøes kterou jsme se s pou¾itím hesla dostali do kurzu. Úkoly jsme mìli stanoveny v ikonì Plán, ale pøedtím bylo tøeba prostudovat øadu materiálù a navštívit øadu domén, ne¾ jsme mìli jasno, jak má øešení úkolu vypadat. K tomu jsme se dobrali pøes ikonu Knihovna. Dále bylo tøeba také si prodiskutovat poznatky, postupy, závìry a pocity se spolu¾áky a tutorkou prostøednictvím ikony Uèebna. No a po zpracování a odeslání úkolu k ohodnocení jsme se mohli pøesvìdèit o výsledku našeho sna¾ení v ikonì Profil.
Nebyla to hra, èi snaha o zvládnutí Internetu, ale pøedevším pøíle¾itost k dalšímu vzdìlání nás, seniorù v takových oblastech, které i nám, nebo lépe øeèeno, právì nám mohou zlehèit závìreènou etapu ¾ivota. Zvládli jsme nákup zbo¾í po internetu, seznámili jsme se s výhodami mobilních telefonù a dokázali jsme si vybrat nejvhodnìjšího operátora, internetové bankovnictví, vyhledávat rady na internetu a vybrat si nejvhodnìjší platební kartu pro bezhotovostní placení a výbìr hotovostí ze svého úètu a podobnì. Všechny tyto postupy šetøí èas, peníze a dodávají nám také sebedùvìru, ¾e tu nejsme na obtí¾ a ¾e doká¾eme " jít s dobou" našich vnukù a rozumìt si s nimi. Opravdu ménì èasto teï od nich slyšíme: "Ale babi, tomu ty pøece nerozumíš !"
Jak se nám studovalo? Je nutno pøiznat, ¾e jsme nemìli všichni stejné podmínky, pokud se týká pøístupu k internetu. Nìkteøí z nás mají pøístup na internet on-line, nìkteøí pøes pevnou linku, a nìkteøí vùbec. Proto jsme velmi rádi, ¾e Obchodní akademie umo¾nila pracovat menší skupince frekventantù kurzu v Informaèním støedisku, kde se nám maximálnì ochotnì vìnovala jeho vedoucí, paní Mgr. Medková. Bez této mo¾nosti by kurz neskonèil tak úspìšnì pro všechny.
V jednom celodenním semináøi jsme se vìnovali práci s digitálním fotoaparátem a tvoøili jsme digitální fotografie pod vedením pana Mgr. Pavla Scheuflera z FAMU Praha. Byl to opravdu zá¾itek, pan magistr nás seznámil nejen s historií fotografie, jí¾ na FAMU vyuèuje, ale vysvìtlil nám, jak "digitály" pracují, co je histogram, základy kompozice, fotografie krajiny. Sami jsme pak fotografovali vlastní portréty, které jsme si pak vyvìsili na internetu na svém Profilu. Co nás však nejvíce zaujalo - výstupy digitální fotografie, digitální tisk, archivace fotografií na PC a mo¾nost tvorby fotoalb, vlastních kalendáøù s fotografiemi apod., zkrátka propojení všech technických prostøedkù - fotoaparátu, poèítaèe a Internetu. Poslední semináø byl rovnì¾ vìnován technice a zábavì - CD, videu, DVD, kameøe. Tento semináø vedl Ing. Karel Zatloukal z VFU Brno, díky nìmu¾ jsme si prohloubili znalosti v práci s multimediální nahrávkou - hudbou na CD, PC , MP3. Spoleènì se nám podaøilo vytvoøit i vlastní webovou stránku sweb.cz/Zivotseniora, kterou postupnì doplòujeme a aktualizujeme.
Jsme rádi, ¾e Ministerstvo školství, mláde¾e a tìlovýchovy ÈR, by» ve svém názvu nemá ¾ádnou zmínku o seniorech, finanènì podpoøilo výše uvedený projekt. A v tom, ¾e Matematicko-fyzikální fakulta Univerzity Karlovy umístila ovìøování projektu právì do U3V na Obchodní akademii ve Valašském Meziøíèí, vidíme kus odvahy a dùvìru v regionální školství. Jistì k tomu pøispìl i dobrý zvuk Obchodní akademie, který je výsledkem dlouhodobého úsilí pedagogù pod vedením øeditele Ing. Jaroslava Halašty. Všechno, co jsme my, posluchaèi, potøebovali k úspìšnosti kurzu, nám škola zajistila a umo¾nila nám pobyt v odborné uèebnì nad program kurzu. A to si zaslou¾í ocenìní. Potìšilo nás, ¾e závìru kurzu se zúèastnila i paní docentka Lustigová a paní doktorka Facová, které konstatovaly, ¾e jsme my, senioøi, zvládli obrovský kus práce nad rámec svých výukových povinností.
Nevíme, jaký další osud stihne projekt "Mùj ¾ivot seniora ve svìtì moderních technologií". Nám, posluchaèùm, na nich¾ se ovìøoval, pøinesl mnoho. Poznali jsme, ¾e seniory nestaèí jen posadit k poèítaèùm, ale je tøeba zadat jim pøedevším úkoly, které prostøednictvím PC, Internetu a dalších moderních technologií budou plnit. A tady je velký prostor pro tvùrce programù kurzù, aby mìli èas, chu» a peníze pro jejich tvorbu. Pøáli bychom všem seniorùm, aby si co nejvíce z nich mohlo tak jako my "sáhnout a¾ na dno" a zvládnout nároèné úkoly, jejich¾ øešení dává ka¾dému z nás osobní u¾itek. Urèitì je to výzva pro státní správu, aby tento program èi obdobné programy bì¾ely v ka¾dém mìstì èi obci - ale to vše je jen a jen v lidech !
Pøipravila Ludmila Holubová
 
Pozn. redakce:Do administrace našich webových stránek nám chodí øada zajímavých informací a  my je rádi dáváme ve známost:
 
Akademie 3. vìku - vzdìlávání pro seniory
pøi Knihovnì Karla Dvoøáèka ve Vyškovì
 
 
Ve školním roce 2005/2006 otevírá Knihovna Karla Dvoøáèka ve Vyškovì první roèník Akademie 3. vìku – vzdìlávání pro seniory. Jde o obdobu známé a v Èeské republice ji¾ po mnoho let poøádané Univerzity tøetího vìku, která je organizována pøedevším pøi vysokých školách.
 
 
V pøípadì naší Akademie se jedná o soubor deseti pøednášek s následnou besedou na rùzná spoleèensko-vìdní témata, kurzy poèítaèové gramotnosti – tzv. Seniorsurfing a Aktivizaèní program pro seniory.
 
Ka¾dý mìsíc se uskuteèní jeden semináø (tedy celkem 10) a dvì hodiny PC kurzu z celkových deseti (2 kurzy po 5x2 hodinách). V druhé polovinì školního roku zahájíme v rámci Aktivizaèního programu Kurzy tréninku pamìti. Zájemci mohou navštìvovat semináøe (kurzy) podle svého zájmu a pøání. Podmínkou je pøihlášení se v pøedstihu         (1 týden pøedem) na dané téma – nikoli 100% úèast na všech semináøích èi kurzech.
 
Program semináøù:
Datum
Téma
15.9.2005
Senioøi a bezpeènost –
ochrana ¾ivota, zdraví a majetku
20.10.2005
Senior a zdravá vý¾iva
10.11.2005
Vá¾ná hudba
15.12.2005
Mezigeneraèní vztahy a vzájemná komunikace
19.1.2006
Pøíroda Vyškovska
16.2.2006
Historie Vyškovska
16.3.2006
Ochrana ¾ivotního prostøedí – ekologické nakládání s odpady
20.4.2006
Mìsto Vyškov a senioøi – sociální politika mìsta ve vztahu k seniorùm
18.5.2006
Èlovìk a jeho vztah ke zvíøatùm
15.6.2006
Kreativní ètení
29.6.2006
Slavnostní ukonèení 1. roèníku A3V
Zmìna programu vyhrazena.
 
 

Poèítaèová gramotnost - Seniorsurfing
Datum
Internet
22.9.2005
Internet
27.10.2005
E-mail
24.11.2005
Word
22.12.2005
Word
26.1.2006

 
 

Poèítaèová gramotnost - Seniorsurfing
Datum
Internet
23.2.2006
Internet
23.3.2006
E-mail
27.4.2006
Word
25.5.2006
Word
22.6.2006

 
Vzhledem k omezenému poètu míst je nutné se na tyto kurzy závaznì pøihlásit do 16. 9. 2005 na 1. kurz a do 17. 2. 2006 na 2. kurz.
 
Další informace na www.kkdvyskov.cz/akademie
 
Kontaktní osoba:
Zdeòka Adlerová, KKD Vyškov, tel. 517 324 541, e-mail adlerova@kkdvyskov.cz