Václav Kliment Klicpera - „Hadrián z Øímsù“
Rytíøská veselohra o 4 dìjstvích, vychází 1817. Místem dìje Klicperovy frašky je hrad Èelakov (kdesi v Krkonoších) a jeho nejbli¾ší okolí roku 1329.
Ústøedním tématem je láska Rumìny, dcery rytíøe Svìtislava, a ®elmíra, vydávajícího se za prostého jinocha. Otec má ovšem jiné pøedstavy: chce svoji jedinou dceru provdat za syna svého váleèného pøítele Kiliána Blyskota z Øímsù, Hadriána, který je ovšem asi o 14 starší a je na tom zdravotnì špatnì. Rumìna s takovým sòatkem pochopitelnì nesouhlasí a stojí si za svou láskou k ®elmírovi.
®elmírùv pøítel Sobìbor jednoho dne nocuje ve stejné krèmì jako pravý Hadrián z Øímsù, který se chystá na Èelakov, aby mohl být zasnouben s Rumìnou. Sobìbor ví o lásce Rumìny a ®elmíra a tak mu potají vezme doprovázející listinu a vymìní za jinou, kterou sám stejným písmem napsal, ale zmìnil text. U Èelakova nachází ¾oldnéøe Srpoše, který je podle doprovázející listiny podobný Hadriánovi (ale ve skuteènosti mnohem hezèí). Za slib malé chaloupky Srpoš pøistupuje na hru, i kdy¾ ví jen to, ¾e má hrát jakéhosi Hadriána z Øímsù a o víc se nemá starat.
®elmír sám zatím do dìje moc nezasahuje, pouze se schází s Rumìnou, proto¾e nemá dost odvahy na to, aby oslovil jejího otce. Ve skuteènosti je synem Svìtislavova nepøítele, který ale zemøel.
Svìtislav uvítá na hradì Srpoše i Sobìbora a vše se zdá být v poøádku, dokud se neobjevuje další Hadrián (ve skuteènosti ten pravý), kterému Svìtislav nevìøí a nechá ho uvrhnout do ¾aláøe, kde ho navštìvuje Jenoféna, která falešníkùm neuvìøila a nechává Hadriána tajnì ubytovat v pohodlnìjší èásti hradu.
Jeho zbrojnoš Jehoò zùstává v ¾aláøi, kde se jemu a Svìtislavovo zbrojnoši, který mu pøinesl jídlo, zjevuje Duch Hadriánova pøedka, který Hadriána varuje pøed svatbou s Rumìnou – jedná se však o pøevleèeného Sobìbora. Jenoféna pøesvìdèuje Svìtislava, ¾e pravý Hadrián je ve vìzení a Srpošovi øeknou, ¾e je jejich tajemství odhaleno. Ten netuší, ¾e ho takto je zkouší a tak vyzrazuje vše ostatní. Sobìbor aby zachránil situaci øíká, ¾e on sám je Hadrián a ¾e chtìl vìdìt, jestli by se do nìj zamilovala bez toho, ani¾ by vìdìla, kdo je.
Svìtislav, který se vráil z lovu, vypráví, jak ho neznámý jinoch zachránil pøed silným zvíøetem a ¾e si ho pøeje najít. V tu dobu je ®elmír, který se rozhodl vše povìdìt, schovaný a rytíøe slyší. Kdy¾ se prozradí, Svìtislav je rád, ¾e ho našel, vzápìtí je zdìšen tím, ¾e je to syn jeho nìpøítele, ale nakonec svoluje sòatku s Rumìnou.
Pravý Hadrián vychází ze své skrýše, ¾ádá o sòatek s Jenofénou, která by se o nìj bude starat, Srpoš se stává ¾oldnéøem na Èelakovì. V Hadriánovi vychází Klicpera z commedie dell´arte, kde zanechává její 3 hlavní postavy: harlekýna (Sobìbor, který dává dìji spád), pierota (®elmír) a kolombínu (Rumìna). Dílo je satirou na rytíøský svìt, kdy èlovìk není rytíøem podle svého chování, ale podle papírù – sám Svìtislav se v jedné èásti odvolává: „Ké¾ by tu tak mohl být Kilián, který by ukázal na svého syna.“
Autor se pøi psaní vrací do minulosti, do doby, kdy na èeském trùnì panoval Jan Lucemburský, ukazuje rozpor mezi myšlením starší generace (Svìtislav) a mladší (Rumìnina láska k jinochovi). Hra je zalo¾ena na dialogu a monologu, bez vypravìèe a je rozepsána do scénáøe (podobnì, jako je tomu u Shakespeara). Dìlí se na 4 dìjství, ka¾dé dìjství pak na výjevy, pod jejich¾ nadpisem je struènì popsáno kdo a kde vystupuje. Proto také nechává pracovat ètenáøovu fantazii a nevìnuje pøíliš pozornosti detailùm scén, èemu¾ také pøispívá fakt, ¾e se nevyskytuje úloha vypravìèe. S výskytem starších slov a slovních spojení se objevuje vyšší obtí¾nost vnímání textu.
Divák do poslední chvíle nezná souvislosti, které vedou k jednání postav, co¾ ho nutí více pøemýšlet. Tajemnou postavou je Sobìbor, k jeho¾ odhalení dochází a¾ na konci pøíbìhu. Pøitom on sám zpùsobí celou zápletku.