Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Jaroslav,
zítra Vlastislav.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Letecké katastrofy


Ráda se dívám v televizi na letecké katastrofy. Ten seriál prostì miluji. Sna¾ím se nevynechat ani jediný díl. Usednu pohodlnì do køesla, soustøedím se a po chvíli usedám s piloty do kokpitu letadla. Všechno s nimi pro¾ívám. Vychutnávám si start, ten mocný tah motorù, pohled na ubíhající a klesající zemi a posléze klidný let s autopilotem. A naopak, kdy¾ nastanou problémy, zvedá se mi adrenalin, a kdy¾ letadlo balancuje a hrozí se zøítit, hrùzou mi odchází mozek z hlavy a v køesle se vzepøu, tlaèím do øídících pák a chovám se, jako bych mìla ka¾dou vteøinou zemøít.


A tak jak opravdovì letecké katastrofy pro¾ívám, stejnì tak procítìnì o nich vyprávím. Zvláštì chlapùm barvitì líèím moji nejoblíbenìjší havárii. Jenom¾e, i kdy¾ to nevyprávím ¾ádným hlupákùm èi laikùm, tak i u mého chytrého in¾enýra narazila kosièka na kámen. Sna¾ila jsem se ze všech sil dr¾et reality a dala jsem do sdìlení veškerou svou energii. Mluvila jsem ve zkratce: Pilotovi bìhem letu vypadlo pøední sklo a podtlak ho vytáhl z kabiny a pøiplácnul ho na kapotu. On mì ani nedoposlouchal a uprostøed mého výkladu vyštìkl: To je pìkná blbost! Jaká blbost? Opáèila jsem a¾ poté, co jsem se vyškrábala z bahna, do nìho¾ mì srazil.


Tak si pøedstavte. V roce 1990 odlétá letadlo British Airways Flight 5390 z Birminghamu do Malagy. Ka¾dodenní bì¾ná linka. Jako kapitán Tim Lancaster, zkušený civilní pilot, který létá u¾ 21 let. Jako první dùstojník a druhý pilot letí Allastair Atchison, na téhle lince nováèek, který právì dorazil z Manchesteru. Šest èlenù posádky a 81 cestujících zaujmou svá místa. Kapitán v kabinì prochází záznamy a øekne: Jenom bì¾né servisní prohlídky a taky nám dali nové èelní sklo. Letadlo popojí¾dí na odletovou dráhu a start je povolen. Stroj stoupá do výšky sedmi tisíc metrù. Cesta potrvá dvì hodiny. Nic nenasvìdèuje narušení letu.

Po dvou minutách od vzletu kapitán zapíná autopilota a zároveò si uvolòuje ramenní popruhy, aby si udìlal pohodlí. Od startu uplynulo tøináct minut a letadlo stále stoupalo. Následující vteøina všechno zmìnila. Èelní sklo na stranì kapitána explodovalo a kokpit zalila bílá mlha. Celým letadlem otøásl silný náraz. První dùstojník nevìdìl, co je s kapitánem. Ten byl katapultován. Vytáhl ho podtlak oknem ven a proudící vzduch ho pøitiskl ke støeše kabiny. Nohama byl zaklínìn za øadící páky a tlaèil je dopøedu. Tím se vypnul autopilot a letoun zaèal prudce klesat. Druhému pilotovi rval øízení z rukou vichr. Sna¾il se klesání vyrovnat a byl na to úplnì sám. V tu chvíli se stevard Nigel Ogden vrátil do pilotní kabiny. Vrhnul se ke kapitánovi a chytil ho za nohy. Kdyby mu vyklouzl, mohl by ho nasát motor a letadlo by se zøítilo.


Mladý první dùstojník se sna¾í ovládnout øízení a pøistát na nejbli¾ším letišti. Volání o pomoc zaniká v øevu vìtru. ®ivoty cestujících visí na vlásku. Pøichází na pomoc vrchní stevard John Hevard. Uvolnili kapitánovy nohy z øízení a Atchison zapnul autopilota. Letuška pøipravovala cestující na nouzové pøistání. Kdy¾ se situace ponìkud uklidnila, pøišel na pomoc stevard Simon Rogers. Ti tøi prostì museli kapitána udr¾et. Ten zkrvavenou hlavou nará¾el do boèního okénka, oèi dokoøán. Venku bylo -17 C°. Co s tìlem kapitána? Je mrtvý. Bezvládné tìlo ponechat osudu? Budeme ho muset nechat jít. První dùstojník Atchison zaøval NE!!! Musíte ho udr¾et! Pilotùv rozkaz byl jednoznaèný. Tìlo by mohlo zpùsobit znaèné potí¾e. Mohl by ho nasát motor. Druhý pilot tento vzdušný prostor dobøe neznal. Jsme v nouzi, volal. Mù¾ete pøistát v Southamptonu. Neznám Southampton, podklady vyletìly oknem. Radìji bych pøistál v Gatwiku, kde to znám. Kapitán je polovinou tìla mimo kabinu. Domníváme se, ¾e je mrtvý. Dr¾í ho dva stevardi. Potøebujeme dráhu 2500 metrù, máme plné nádr¾e. Mù¾eme nabídnout jen nejdelší 1800 metrù. Klesáme na ètyøi sta padesát metrù. Mám dráhu v dohledu. Tøicet dva minut od vzletu Atcheson pøistával na nejt쾚í dráze svého ¾ivota. Letadlo bezchybnì zastavilo a druhý pilot se zaèal chvìt a nahlas se rozplakal. Pøíbìh zázrak. Pilot dokázal pøistát bìhem pouhých 22 minut.


®ivot kapitána Tima byl ohro¾en dvakrát, nejprve pøi vymrštìní a podruhé do minus 17 stupòového mrazu. Všechny nástrahy osudu pøe¾il. Prochladlé tìlo spouštìli z letadla. Jaké však bylo pøekvapení, kdy¾ se zaèal probírat k ¾ivotu. Po pìti mìsících se vrátil k létání.


Stevard Ogden mìl omrzlé tváøe, poškozené oko, odešel do pøedèasného dùchodu. Pøíbìh má pøesto š»astný konec.


Pøíèina neštìstí vznikla výmìnou èelního skla. Mechanik pøi instalaci vybral šrouby o pùl milimetru menší, ne¾ bylo tøeba.


Marta Urbanová

* * *

Zobrazit všechny èlánky autorky



Komentáøe
Poslední komentáø: 09.02.2015  08:32
 Datum
Jméno
Téma
 09.02.  08:32 Ferbl Pøání
 08.02.  14:43 Marta U. Podìkování
 08.02.  10:52 kusan
 08.02.  10:49 Jarka
 08.02.  08:47 Von
 08.02.  06:11 Bobo :-)))
 08.02.  02:22 vladimir c.