Do Metropolitní opery místní dopravou
Zdá se to na první pohled neuvìøitelné, ale pro milovníky opery se stal tento malý zázrak skutkem. Ano, pøímo do New Yorku v USA si mù¾eme ka¾dou chvíli zajet tramvají, autobusem, autíèkem èi snad pøímìstským vláèkem.
Ostrava se toti¾ od loòského roku stala jedním ze ètrnácti èeských mìst, které vysílají v pøímých pøenosech skvìlá operní pøedstavení z Metropolitní opery (dále jen MET), sídlící na jiném kontinentu, v USA. Svìt se zmenšil...
Ka¾dý jistì pochopí, ¾e je to div techniky, ale pátrat po tom, jak je to mo¾né mi nepøísluší, proto¾e jsem technický antitalent. Jsem prostì jen ráda, jako stovky ostatních návštìvníkù, ¾e to tak je.
Proto¾e pro tento divadelní ¾ánr máme spolu s man¾elem velkou slabost, okusili jsme tedy i MET. Mùj man¾el dokonce u¾ ètyøikrát, tak¾e jeho dojmy jsem se sna¾ila vyzvìdìt a nyní je pøedávám vám, našim ètenáøùm.
„Jsem návštìvníkem divadel a zejména operních pøedstavení, i dlouhodobým posluchaèem sobotních vysílání oper na ÈR Ostrava - Vltava. Atmosféra v MET mi byla proto docela blízká, ale pouze ta zvuková. Pøímá úèast v MET v New Yorku je jistì mo¾ná, ale cenovì pro seniory ponìkud nedostupná. Proto mne velmi zaujala informace, ¾e se také Ostrava zaøadila do seznamu míst, kde v rámci projektu „Live in HD“ budou realizovány pøímé pøenosy z Metropolitní opery. Konkrétnì v divadelním sále Domu kultury mìsta Ostravy“.
Jak takový pøenos mù¾e vùbec vypadat? Jak vypadá vùbec ta vychvalovaná a glorifikovaná úroveò pøedstavení?
Takové úvahy jsme mìli s man¾elkou i našimi známými. Tak jsem se tedy na jeden „prùzkum“ vypravil. Byl to pøenos opery J.Masseneta „Thais“. Hned v úvodu musím konstatovat, ¾e celý pøenos byl pro mne velmi pøíjemným pøekvapením.
S inscenací i technickým provedením pøenosu jsem byl prostì nadšen. Po této zkušenosti jsem navštívil i další pøenosy - Pucciniho "Vlaštovky“, Gluckova „Orfea a Euridiky“ a také Donizettiho „Lucie z Lammermoor“.
Co je tedy na tìchto pøenosech tak pozoruhodného?
Obraz je promítán na filmové plátno klasických rozmìrù, titulky jsou v èeštinì i angliètinì bì¾ící ve spodní èásti plátna.
Lze tedy sledovat dìj na jevišti a sem tam mrknout na ony titulky. Zvuk je pøenášen do ètyø reproduktorù, které jsou umístìny v rozích sálu a návštìvník je tak doslova vta¾en do celého prostøedí v MET. Celý program pøenosu je naplánován na minutu pøesnì, co¾ je uvedeno v programu a je to také dodr¾eno.
Celým veèerem provází posluchaèe v promítacích sálech svìta „moderátorka nebo moderátor“, a to zpravidla nìkterá pìvecká hvìzda této opery. Uvádí dìj opery a v pøestávkách vede zajímavé rozhovory v zákulisí s hlavními pøedstaviteli. Máme mo¾nost sledovat nejen vlastní operu, ale v pøestávkách i „koncert“ kulisákù a celé techniky pøi pøestavbách scény. Vše je pøekládáno do èeštiny.
Na plátnì se ještì dozvídáme mnoho zajímavého o opeøe, skladateli, pøedstavitelích hlavních rolí a mnoho dalších informací.
Abych však nezùstal jen na vlnì chvály. Patøím ke generaci, která ctí v opeøe klasiku anebo ony nové pøístupy jen v urèitých mezích. Rozhodnì neuznávám avantgardní poèiny nìkterých re¾isérù, aby dìj pøenášely do souèasných prostøedí, tøeba do vìzení, do války a podobnì.
Ani Metropolitní opera se nevyhnula pøenesení „Orfea a Euridiky“ z mytologické øecké báje do souèasnosti. Pøedstavitelé hráli v civilních šatech, hlavní postava Orfeus byla více ne¾ korpulentní ¾ena, proto¾e jeden part napsal skladatel pro alt. Ten druhý je pro tenor, co¾ je jistì pùsobivìjší. Musím však pøiznat, ¾e „ona“ Orfeus mìla na závìr velký aplaus....Z tohoto pøenosu jsem však já (nevím jak ostatní) odcházel s docela špatnými pocity.
Zato poslední ze shlédnutých pøedstavení „Lucia Lammermoore“ byla ú¾asná, klasická, navíc s ruskou pøedstavitelkou hlavní role Annou Netrebko, která pøedstavuje v souèasné dobì špièku ¾enské koloratury...„
Pøiblí¾ili jsme vám pøedstavení z Metropolitní opery a nyní zále¾í u¾ na ka¾dém, zda obìtuje peníze za vstupenku, aby byl také pøítomen oné bájeèné události, která rozhodnì stojí za to. Alespoò pro milovníky opery!
Hana Kuchaøová
I letošní sezóna pøenosù bude nabita operními hity. U¾ 23. bøezna se mù¾ete tìšit na Belliniho - Námìsíènou (zaèátek v 17,45 hod). , 9. kvìtna pak na Rossiniho - Popelku (zaèátek v 18,15 hod.). Vstupné 300 Kè.