Kalendárium
Datum:
17.06.2024 07:00
Od:
Kvìta (èlen klubu)
Název:
Re: Kalendárium
Giovanni Paolo Pannini, nejslavnìj¹í a nejoblíbenìj¹í malíø pohledù v Øímì osmnáctého století, se narodil 17. èervna 1691 v Piacenze. Aèkoli se v mládí pøipravoval na kariéru v církvi, studoval perspektivní a architektonické malíøství ve svém rodném mìstì a v dobì svého pøíjezdu do Øíma v listopadu 1711 získal urèité architektonické vzdìlání. Pøesto¾e byl ji¾ uznáván jako nezávislý malíø krajin a architektonických a perspektivních pohledù, Pannini nav¹tìvoval kreslíøskou akademii figurálního malíøe Benedetta Lutiho asi do let 1717-1718. Panniniho styky s Francouzi v Øímì výraznì pokroèily v jeho kariéøe, zejména po roce 1724, kdy se o¾enil se ¹vagrovou Nicolase Vleughelse, øeditele Académie de France v Øímì. Pannini tam vyuèoval perspektivu a v roce 1732 byl pøijat jako èlen Académie royale de peinture et de sochaøství v Paøí¾i, co¾ byla pocta, kterou se dostalo jen nìkolika øímským umìlcùm.
Pracoval jako architekt, navrhoval vilu a kapli kardinála Valentiho v Santa Maria della Scala (1728), vyrábìl ohòostroje, festivalové pøístroje a dal¹í pomíjivé architektonické dekorace (a maloval o nich nádherné záznamy), v posledních tøiceti letech ve svém ¾ivotì se specializoval na malbu pohledù na Øím, které mu zajistily povìst. Ty byly dvou hlavních typù, vedute prese da i luoghi (peèlivì a pøesnì ztvárnìné pohledy na skuteèná místa) a vedute ideate (imaginární pohledy a kombinace budov a památek). Jeho pohledy na starovìký i moderní Øím zahrnovaly prakticky v¹e, co stojí za zmínku v prùvodcích Vìèným mìstem z 18. století. Ve 40. a 50. letech 18. století Pannini vytvoøil èetné pohledy na starovìký i souèasný Øím, aby uspokojil rostoucí poptávku po takových vysoce komerèních obrazech vytvoøených zahranièními náv¹tìvníky mìsta na Grand Tour. Oblibu jeho obrazù zejména mezi Brity potvrzuje velké mno¾ství obrazù (a mnoho replik a kopií) britské provenience.
Kromì pohledových obrazù, kterými je nejlépe známý, Pannini vytvoøil nábo¾enské a historické scény, záznamy souèasných historických událostí, skuteèné a imaginární architektonické kusy a fantazijní pohledy na øímské ruiny. Ohromná velikost Panniniho díla, mno¾ství dochovaných verzí urèitých skladeb a mechanizované a rutinní zacházení, které mnohé z tìchto pláten charakterizuje, potvrzují, ¾e se pøi výrobì reprodukují své populárnìj¹í skladby spoléhaly na rozsáhlou dílnu. Panniniho syn Francesco slou¾il jako jeho hlavní ateliérový asistent a po umìlcovì smrti v Øímì 21. øíjna 1765 dodával kresby po jeho kompozicích rytcùm.