Letem, svìtem...
28.06 - Hradec Králové:Galerie moderního umìní v Hradci Králové (GMU) otevíøela ve ètvrtek 20. èervna ètyøi nové výstavy.
V hlavním výstavním prostoru galerie pøedstaví badatelský projekt Henry Moore a èeskoslovenské umìní po roce 1945 sestávající se z nìkolika ikonických dìl tohoto významného britského umìlce.
V Bílé kostce galerie uvede legendy èeského loutkového divadla - Vìru Øíèaøovou a Franti¹ka Vítka. V samostatné výstavì se pøedstaví souèasná umìlkynì Juliana Höschlová a ve veøejném prostoru pøed galerií bude osazeno dílo Petra Stibrala s názvem "Pomník konzumerismu".
Britský umìlec Henry Moore (1898-1986) je pova¾ován za autoritu modernistického sochaøství. Svým dílem ovlivnil tvorbu øady jednotlivcù i celé umìlecké tendence. Úvod expozice tvoøí podrobná èasová osa událostí, které zobrazují pøítomnost autora v Èeskoslovensku a v bývalé východní Evropì. Výstava tak pøedev¹ím sleduje vliv jeho díla na èeskoslovenské sochaøství ve druhé polovinì 20. století. Hlavní expozici pøedcházel dlouholetý výzkum kombinující archivní zdroje jak zdej¹í, tak zahranièní.
Kurátorky Pavlína Morganová a Lujza Kotoèová sestavily pro výstavu soubor soch více èi ménì známých osobností z centra i regionù, je¾ se Moorovou tvorbou nechaly inspirovat a rozpracovávaly jeho postupy zamìøené na práci s biomorfními tvary, s vnitøním a vnìj¹ím prostorem sochy èi rozvíjely plasticitu na hranì mezi abstrakcí a figurací.
"Do výstavy se podaøilo zapùjèit nìkolik originálù dìl Henryho Moora, pøedev¹ím z Muzea Folkwang v Essenu, Hamburger Kunsthalle a z drá¾ïanské Státní umìlecké sbírky. Souèasnì jsou instalována díla èeskoslovenských sochaøù a sochaøek poukazující na Moorùv vliv," uvádí kurátorka výstavy Lujza Kotoèová. Vystaveni jsou napøíklad Ladislav Zívr, Vítìzslav Jungbauer, Vladimír Janou¹ek, Sylva Lacinová a dal¹í.
K výstavì vychází stejnojmenná publikace vydaná ve spolupráci s Vìdecko-výzkumným pracovi¹tìm Akademie výtvarných umìní v Praze. Kniha reflektuje Moorùv vliv na èeskoslovenské sochaøství druhé poloviny 20. století a obsahuje odborné studie zkoumající diplomatický rámec i dal¹í mechanismy provázející prezentaci a recepci umìlcovy tvorby v kontextu kulturní studené války, ale i vývoje sochaøství ve specifických podmínkách státního socialismu. Publikace je k dostání v knihkupectví galerie. Samotná výstava trvá do poloviny ledna 2025.
Dal¹í novì uvádìné výstavy GMU HK
Výstava: Loutky & ¾idle v prostoru Bílé kostky je procházkou loutkáøským ateliérem. Diváci se mohou seznámit s rùznými kapitolami spoleèné tvorby umìlecké a ¾ivotní dvojice Vìry Øíèaøové a Franti¹ka Vítka, prohlédnout si autorské i spoleèné práce a zaposlouchat se do tikání, ¹ramocení a cinkání hracích i nehracích mechanizmù. Instalace zahrnuje ukázky divadelních artefaktù a propriet a vytváøí pùsobivý prostor s kresbami, obrazy, mechanickými konstrukcemi, panoptikem loutek a sbírky starých ¾idlí.
"V roce 2017 získali Vítkovi za svou umìleckou práci evropského významu cenu Thálie za celo¾ivotní loutkáøské mistrovství. Není náhoda, ¾e toto dílo vznikalo v regionu, kde dnes pùsobí nejvìt¹í amatérská loutkáøská komunita v Èechách a kde se prastaré umìní vedení loutky, øezbáøství a tajemství mechanického divadla a betlémù tì¹í dlouhé a bohatì rozvìtvené tradici, pøedávané od baroka a¾ do 50. let minulého století z generace na generaci," vysvìtluje kurátor výstavy Milo¹ Vojtìchovský.
GALERIE MODERNÍHO UMÌNÍ V HRADCI KRÁLOVÉ
K výstavì Loutky & ¾idle bude ve spolupráci s divadelním festivalem REGIONY ve ètvrtek 27. èervna v 19 hodin uvedena divadelní inscenace ©krobotník, ©lundra, ©ibrová: Pitva, jí¾ pøipravili Luká¹ Jiøièka, Veronika Svobodová a Robert Smolík. Rezervaci vstupenek mohou diváci provést prostøednictvím webu GMU & - www.galeriehk.cz.
V prostoru Èerné kostky je pøipravena samostatná výstava Juliany Höschlové Tears for Fears, jejím¾ motivem je voda ve formì potoka v místì autorèina bydli¹tì. Instalací tøí nových prací v obecné rovinì pøená¹í autorka do prostor galerie svou zku¹enost upøímného a ryzího ¾ití v souladu s konkrétním místem v Krkono¹ích, jeho¾ se stala souèástí. Uprostøed místnosti tak nechává záøit sklenìný klenot ve tvaru øeèi¹tì potoka z údolí, v nìm¾ ¾ije, naplnìný jeho vodou.
"Instalace zahrnuje také záøivì barevné malby silnì ohro¾ených druhù krkono¹ských kvìtin. Ve vystaveném videu Everybody Wants to Rule the World autorka pøetváøí stejnojmennou píseò od kapely Tears for Fears v mírnì hororovou esej s nadìjnými záblesky, zároveò zdùrazòující stesk po nìèem, co mizí," uvádí kurátorka výstavy Tereza ©pinková k dílùm zahrnutým do výstavy, je¾ v kontextu postupující klimatické zmìnì nabývají dal¹ího významu a budí rozlièné otázky.
Intervencí Petra Stibrala vstupuje GMU do veøejného prostoru pøed galerii, kde je osazen "Pomník konzumerismu" nabízející autorùv pohled na zvý¹enou míru spotøebovávání. Ukazuje, jak bude vypadat budoucí vzpomínání na souèasnost a minulé dekády. Prozrazuje, ¾e jednou na období konzumerismu budeme vzpomínat s nostalgií. Pomník v dobì souèasné krize pøedstavuje jakési ohlédnutí za léty relativní hojnosti, která pøes stále viditelnìj¹í zárodky budoucího selhání byla obdobím dostatku a stability. Monumentální objekt doplòuje text sochaøe, pedagoga a publicisty Pavla Karouse. Výstavy v Bílé a Èerné kostce spoleènì s instalací ve veøejném prostoru zùstávají ke zhlédnutí do zaèátku øíjna 2024.
Kateøina Øeháková