Letem, svìtem...
22.06 - Praha:Kanceláø ombudsmana Èeské asociace poji¹»oven si letos pøipomíná 5 let od zahájení èinnosti v oblasti mimosoudního øe¹ení spotøebitelských sporù (ADR - alternative disputes resolution).
Od roku 2019 eviduje více ne¾ 1 000 podaných návrhù na mimosoudní øe¹ení sporu spotøebitelù s poji¹»ovnami. Díky èinnosti Kanceláøe øada z nich skonèila smírem a ve prospìch spotøebitele. Více ne¾ 2,5 tisícùm klientù pak poskytla odborné poradenství.
Kanceláø ombudsmana ÈAP se mimosoudním øe¹ením spotøebitelských sporù zabývá od února 2019. Nejèastìji øe¹í spory z poji¹tìní nemoci a úrazu, z poji¹tìní majetku (zejména poji¹tìní stavby a domácnosti) a z poji¹tìní vozidel. Pøedev¹ím jde o spory vznikající z likvidace pojistné události. Pøi srovnání let 2019 a 2023 je jen v této oblasti evidován 80% nárùst podnìtù. "To svìdèí jednak o tom, ¾e narùstá povìdomí o existenci ombudsmana specializovaného na poji¹tìní jako instituce chránící spotøebitele, ale souèasnì i o dùvìøe a ochotì veøejnosti øe¹it spory tímto zpùsobem," vysvìtluje ombudsmanka prof. Alena Macková.
S výrazným odstupem následují spory ve vìci správy poji¹tìní, které se týkají napø. zmìny poji¹tìní, zmìny vý¹e pojistného, nebo vymáhání pojistného poji¹»ovnou. Zajímavý je také trend posilování sporù o zánik poji¹tìní, které zaèínají dominovat nad spory ohlednì správy poji¹tìní.
"Pìtiletá zku¹enost Kanceláøe ukazuje mj. problémy v komunikaci ze strany pojistitelù. Smluvní dokumentace je pro spotøebitele nároèná, proto¾e je slo¾itá. Rovnì¾ pøi ¹etøení pojistných událostí detekujeme v nìkterých pøípadech komunikaèní chyby ze strany pojistitelù. Na¹e zku¹enost ukazuje souèasnì i to, ¾e spotøebitelé bohu¾el èasto nevhodnì volí typ anebo rozsah poji¹tìní, a to proto, ¾e se tì¾ko orientují v ¹iroké nabídce pojistných produktù. Nìkteøí také podceòují význam poji¹tìní klíèových hodnot svého pojistného zájmu, vèetnì zdraví.
Pøi sjednávání poji¹tìní by spotøebitel mìl dùkladnì vyhodnotit a také pokud mo¾no pøedvídat pojistná nebezpeèí. Peèlivì je tøeba zkoumat i rozsah a dùsledky nejrùznìj¹ích výluk z poji¹tìní a také povinnosti vyplývající z poji¹tìní pro spotøebitele. Napø. povinnost udr¾ovat majetek nebo oznamovat pojistiteli dùle¾ité zmìny apod. Také proces ¹etøení pojistné události klade na spotøebitele pomìrnì vysoké nároky, proto¾e musí mj. pravdivì vysvìtlit vznik události a rozsah jejích následkù a pøedlo¾it pojistiteli potøebné doklady. To má zásadní význam pro poskytnutí nebo odmítnutí plnìní ze strany poji¹»ovny.
Obecnì pak platí, ¾e v otázkách poji¹tìní by spotøebitelé mìli být maximálnì obezøetní a pøípadné nejasnosti smluvní dokumentace si pøedem ozøejmit a vyjasnit" uzavírá zku¹enosti uplynulých let ombudsmanka prof. Alena Macková.
---
O Kanceláøi ombudsmana Èeské asociace poji¹»oven z.ú.: Pøedmìtem èinnosti je ochrana spotøebitele, a to zejména zaji¹tìní nezávislého, nestranného, transparentního, efektivního, rychlého, spravedlivého, odborného a dobrovolného mimosoudního øe¹ení spotøebitelských sporù souvisejících s ne¾ivotním poji¹tìním.
Tomá¹ Pavlík