28.2. 1782 se ve Slezsku narodil Josef Bo¾ek, zemøel 21.10. 1835 v Praze.
Vystudoval gymnázium v Tì¹ínì, kde údajnì sestrojil na ètyøicet dùmyslných mechanismù a modelù, poté dva roky v Brnì matematiku a mechaniku na ¹kole prof. Andrého a v roce 1804 ode¹el do Prahy.
V Praze zaèal studovat univerzitu, ale pak neodolal nabídce øeditele pra¾ské polytechniky F. A. Gerstnera a nastoupil jako technik na Stavovský polytechnický ústav. Nepøi¹el jako student, ale z existenèních dùvodù nastoupil jako mechanik.
V roce 1811 pøivezl hrabì Jiøí Franti¹ek August Buquoy do Èech první parní stroj. Anglický stroj nebyl sestaven a jednotlivé souèásti byly jen hrubì opracovány. Zprovoznìní parního stroje se ujal právì Josef Bo¾ek. V záøí roku 1815 pøedvedl v Královské oboøe první parou pohánìný automobil na na¹em území. Pøi opakovaném pøedvádìní 1. èervna 1817, kdy ukazoval na náhonu Císaøského mlýna ve Stromovce i parník vlastní konstrukce, se strhla prùtr¾ mraèen. V nastalém zmatku nìkdo ukradl pokladnu s vybraným vstupným. Zadlu¾ený Bo¾ek rozbil svùj vùz a zanevøel do konce ¾ivota na experimenty s parním strojem.
Dále se Josef Bo¾ek vìnoval konstrukci èerpadel pro vodárny a pozdìji i vagónù pro konìspøe¾nou ¾eleznici Èeské Budìjovice - Linec. Pøi stavbì pra¾ského vodovodu dostal zápal plic, kterému podlehl. Je pochován na Ol¹anských høbitovech.