Nyní je na èase si pøipomenout druhé pøikázání Desatera, jeden ze základních bodù Sinajské smlouvy. Zákon tu praví doslova: "Nezobrazí¹ si Boha zpodobením nièeho, co je nahoøe na nebi, dole na zemi nebo ve vodách pod zemí. Nebude¹ se nièemu takovému klanìt ani tomu...
|
Pøelomu øíjna a listopadu se u nás øíká èas du¹ièkový. Èas vìt¹inou de¹tivý a uplakaný, tudí¾ smutný. Nìkteøí se v¹ak na nìj pøesto tì¹í. Jsou to pøedev¹ím pìstitelé a prodejci kvìtin, pro které je to nejproduktivnìj¹í období v roce.
Památka zesnulých, èili Du¹ièky, pøipadá podle na¹eho kalendáøe na 2. listopad...
|
Pisatel jednoho èlánku v nejmenovaných novinách si upøímnì povzdechl nad absencí slu¹nosti v na¹í spoleènosti. Výkladový slovník definuje slovo absence jako nepøítomnost osoby, vlastnosti èi jevu. Pokud jsem dobøe pochopila souvislosti, tak pouhý povzdech je, v pøípadì...
|
Základní symbolikou první knihy Moj¾í¹ovy, Geneze, je obraz stromu poznání dobrého a zlého a stromu ¾ivota. Víme, ¾e Bùh tyto dva stromy zasadil doprostøed rajské zahrady. Sotva¾e se tak stalo, poèíná se celý dìj koncentrovat pouze na strom poznání. Had první lidskou dvojici ponouká, ¾e "v den, kdy z nìho...
|
Èím jsme star¹í, tím víc ji potøebujeme. Je snad nìco svùdnìj¹ího, ne¾ být pøi tom, kdy¾ stromy po zimì v tichém oèekávání vztahují obna¾ené vìtve vzhùru a kdy¾ pak nebesa vysly¹í jejich prosby? Tehdy jarní dé¹» na...
|
Úvaha nad mýty Starého zákona. "Na poèátku bylo slovo, to slovo bylo u Boha, to slovo bylo Bùh." (J 1,1). Doèetli jsme dìjovou osnovu, zopakovali jsme si sled postav a událostí, které èas a bibliètí autoøi navlékali za sebou do jedné ¹òùry jako korále. Ètenáø má tedy mo¾nost se zorientovat v èasové posloupnosti...
|
Tak¾e èemu se dneska podíváme na zoubek? Dovolím si vás pozvat na výlet po stopách mých my¹lenek, které tentokráte zamìøily pozornost na fenomén internetových diskuzí. Výlet to bude zajímavý (a hlavnì zadarmo) a kdoví, tøeba si na jeho konci budete chtít se mnou...
|
Daleko detailnìj¹í pohled na osudy vystìhovalcù skýtá zejména historie Danielova. Víme napøíklad, ¾e Daniel opou¹tìl Jeruzalém s trojicí mládencù, které spoleèný údìl spoutal svazkem pøátelství. Zachovala se i jména: Chananjá¹ (Ananiá¹), Mí¹ael a Azarjá¹. V¹em ètyøem byla promìnìna jména...
|
Nyní v¹ak ji¾ bude na èase je¹tì jednou navázat na kdysi jednotné dìjiny Izraele druhou vìtví, která vycházela z trojice prvních izraelských králù, ze Saula, Davida a ©alomouna, a sídlila v Jeruzalémì. Na tamìj¹ím trùnu se za sebou vystøídala následující øada panovníkù...
|
S kolegou Bohumilem jsme se dostali v diskuzi k otázce: Jak hledat knihu ve své knihovnì? Ka¾dý ji hledá jinak. On má v pamìti, jak knihy kdysi ukládal, v kterých místech by asi ta která mohla být a na tu èást se soustøedí. Já jsem kdysi knihu také tak hledala, a¾ mì napadlo seøadit knihy...
|
Je jen pøirozené, ¾e prorocká zvìst nezùstala utajena, a tak Jarobeám prchal pøed trestající ©alomounovou rukou do Egypta. Proroctví se v¹ak vyplnilo v okam¾iku vladaøovy smrti. Je sice pravda, ¾e jeruzalémský trùn zdìdil ©alomounùv syn Rechabeám (Roboám), av¹ak sever Izraele se od dosud jednotné øí¹e...
|
Jistì ne tak docela. Zále¾í na tom kdo o radu ¾ádá nebo kdo radu dává èi dostává. V dìtství a mládí se o rady prosí, nìkdy tøeba neprosí, ale nechtìná rada právì pøijde. Také je vìt¹inou snadné na nìkoho se...
|
Myslíte si, ¾e jste závislí na internetu? Kdo øíká ano, a» zùstane sedìt, kdo se staví do opozice, a» doprovodí postoj také gestem a skuteènì se postaví. Ha! Ti, kteøí pohrdli pohodlím své ¾idle, by za to mìli být potrestáni a alespoò po dobu ètení tohoto èlánku zùstat v pozoru. Aè se to toti¾...
|
Jsi vlastnì vodní tvor, èlovíèku. Po jednom ze zázrakù pøírody se objeví¹ v plodové vodì u maminky v bøí¹ku. ®ivot ti toti¾ pùjèil maminku, která tì v sobì hostí, aby ses mohl bezstarostnì vyvíjet. Kdy¾ je tì po nìkolika mìsících tak akorát, zaklepe¹ na bøí¹ko a nechá¹...
|
David se dovídá o tragickém skonu vladaøe od posla, který mu pøiná¹í Saulovu korunu a záponu, ji¾ nosil král na rameni. Bùh pak vyzval Davida, aby se vydal do judského Chebrónu (Hebronu); tam byl nový vládce Izraele pomazán na krále nad domem judským. V ji¾ní èásti zemì kraloval David po sedm let a dal¹ích...
|