Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Stanislav,
zítra Státní svátek.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz


Tip pro vás
Nav¹tivte nové poradny...

Chcete-li mít vlastní E-mailovou schránku, pøístupnou odkudkoliv, vyu¾ijte TipMail.cz. Mù¾ete zde získat zcela zdarma e-mail adresu, kterou si zaregistrujete.

Letem, svìtem...
05.05 - Havíøov:V SeniorCentrech SeneCura pøipravuje personál pro klienty pestrou paletu aktivit na ka¾dý den. Ka¾dý si mù¾e vybrat podle svých mo¾ností, momentální nálady nebo podle ... (více >>>)
Filip Moravec

03.05 - Praha:Svìtový den imunologie pøipomíná pokroky léèby u pacientù s poruchami imunity. U¾ od roku 2005 se 29. duben ka¾doroènì pøipomíná jako Svìtový den imunologie, který upozoròuje ... (více >>>)
Adéla Vosádková

Zasmìjme se
07.05 - Ptá se uèitel:

O zahrady peèují zahradníci... A o sady?

Sadisté, odpovídá Pepíèek.
Pavel

Pranostika pro tento den
07.05 - De¹tivý kvìten - ¾íznivý øíjen.
Standa ¾íznivý je stále, voda není jeho hobby,
na pøírodu nezlobí se, ale na vinaøské loby.
Vladimír

Dobré rady
07.05 - INSPIRACE NA DNES - Jak zùstat mladou...

4. Tì¹te se z jednoduchých vìcí.

3. Neustále se uète: Uète se o poèítaèích, povoláních, zahradnièení... cokoli...
Nikdy nenechte ... (více >>>)
Míla




Domù
Zde si mù¾ete nastavit SeniorTip jako va¹i domovskou stránku. To znamená, ¾e se vám stránky SeniorTip zobrazi poka¾dé pøi spu¹tìní va¹eho prohlí¾eèe nebo po kliknutí na ikonu domù. Kliknutím ZDE se provede nastavení va¹i domovské stránky na adresu stránek SeniorTip.cz.


"Projekt "Internet a senioøi" podporují:

MORAVSKÁ OSTRAVA A PØIVOZ

Nadace rozvoje obèanské spoleènosti

Carrefour

SEVEROMORAVSKÁ ENERGETIKA

VÍTKOVICE TOURS

AGENTURA PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ

OVAK

EU
Letem, svìtem...
17.10 - BOHUMÍN:Za¹lá sláva úzkorozchodných tramvají, které kdysi spojovaly Bohumín s okolními mìsty, by se díky iniciativì radnice mohla èásteènì obnovit.

Smìlý plán na výrobu repliky vozu, který by ozdobil historické námìstí ve Starém Bohumínì, u¾ dostává konkrétní obrysy. Pokud se na projekt podaøí získat dotaci, pøibude mìstu dal¹í technická turistická atrakce.

"Nápad vrátit do Bohumína tramvaj z parní éry zraje na radnici u¾ del¹í dobu. Zpoèátku jsme usilovali o pùvodní vùz, pár zachovalých kusù je¹tì existuje. Jsou ale umístìny v depozitáøi brnìnského technického muzea a ¹ance na jejich získání je nulová. Proto jsme nyní navázali spolupráci se soukromou firmou, která se vìnuje výrobì historických replik. Nabídla nám, ¾e by pro nás jednu lokálku z poèátku minulého století vytvoøila," nastínil místostarosta Bohumína Lumír Macura. Jak dodal, firma má k dispozici pùvodní výrobní dokumentaci, archivní materiály a fotografie. A nejen to, dokonce u¾ v Rakousku zakoupila podvozek z roku 1902 a minulý týden jej pøivezla do Bohumína. Model by mìl mít døevìnou kostru, mosazné kování a historické realitì odpovídající vnìj¹í lak vèetnì ruènì malovaných linek a nápisù.

Nároèná výroba celé repliky ale není levnou zále¾itostí, proto chce mìsto na projekt získat dotaci. „Od toho se bude odvíjet i pøípadný termín realizace. Z vlastních prostøedkù tramvaj hradit nechceme, ve mìstì jsou pøednìj¹í zále¾itosti.

Pøesto jde o nápad, který by mohl zvý¹it popularitu Bohumína z hlediska turismu. Plánujeme oslovit Moravskoslezský kraj, zda by ná¹ zámìr nemohl být souèástí Technotrasy podobnì jako bunkr Na Trati," uva¾uje Macura.

Pokud by mìsto bylo s ¾ádostí o dotaci úspì¹né a projekt se podaøilo dotáhnout do konce, mohla by kopie parního vozu slou¾it jako souèást Muzea mìsta Bohumín, které sídlí v secesním domì Pod Zeleným dubem. "Mohla by v nìm být umístìna dal¹í expozice, pøípadnì by z tramvaje mohla být atraktivní kavárna. Tìch vizí je øada, bude zále¾et na vyjádøení odborníkù. U¾ jsme je oslovili, stejnì jako zájmová sdru¾ení a spolky. A vypadá to, ¾e bychom mohli najít spoleènou øeè," pochvaluje si místostarosta.

Právì Bohumín byl vùbec prvním místem, kde úzkorozchodná tramvajová dráha v Tì¹ínském Slezsku pøed více ne¾ sto lety vznikla. V Evropì byla unikátním dopravním systémem. Do provozu byla uvedena 22. prosince 1902 a spojovala dne¹ní Starý Bohumín s bohumínským nádra¾ím. V letech 1902 a¾ 1917 získal Bohumín výhodné tramvajové spojení prakticky do v¹ech dùle¾itých okolních mìst a do desítek obcí. Úzkorozchodné linky dokonce zvládly i nákladní dopravu. Ta byla zru¹ena v roce 1946.

Poslední tramvajový vlak pro osobní dopravu vyjel z Bohumína do Hru¹ova 30. záøí 1973 a pøi¹ly se s ním rozlouèit stovky obyvatel mìsta. Po sametové revoluci se objevily projekty na obnovení tramvajové ¾eleznièní dopravy z Orlové pøes Rychvald do Bohumína, pøípadnì do Ostravy, av¹ak k jejich realizaci u¾ nikdy nedo¹lo.
Jana Konèítková