Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Emílie,
zítra Kateøina.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Vrácení a výmìna nevhodných vánoèních dárkù?
 
O podmínkách rozhodují prodejci
 
Nákupy vánoèních dárkù pøed nedávnem zamìstnávaly vìtšinu Èechù. Ne v¾dy ale jsme našli pod stromeèkem pøesnì to, co jsme oèekávali. Zatímco reklamace vadných dárkù by nemìla být ani po Vánocích problém, pøi výmìnì nebo vrácení nechtìných dárkù mù¾ete narazit. Prodejci toti¾ nemají povinnost vrácení zbo¾í umo¾nit. Jak pøi výmìnì, vracení nebo reklamaci zbo¾í postupovat, vám poradíme v tomto èlánku.
 
O mo¾nostech vracení zbo¾í se vèas informujte
Obchody se po svátcích pravidelnì plní zákazníky, kteøí chtìjí své vánoèní dárky vrátit nebo vymìnit za jiné. To, ¾e vám prodejce musí automaticky vyjít vstøíc, však rozhodnì není pravidlem. Provozovatelé kamenných obchodù toti¾ nejsou ze zákona povinni nechtìné zbo¾í vymìnit nebo vám za nìj vrátit peníze. Špatná velikost, nevhodná barva nebo fakt, ¾e jste stejný dárek dostali dvakrát, vás tak ještì neopravòuje po¾adovat vrácení penìz.
 
Velká èást obchodníkù se však sna¾í zákazníkùm vyhovìt a mo¾nost výmìny èi vrácení zbo¾í nabízí. Podmínky si ale ka¾dý mù¾e urèit sám. Nìkteøí prodejci tak mohou vy¾adovat vrácení dárku v pùvodním obalu, nìkteøí zase umo¾òují pouze mo¾nost výmìny za jiné zbo¾í. Individuální mù¾e být i doba, po kterou je mo¾né zakoupený produkt vrátit. Standardnì zaèíná na 14 dnech, výjimkou však není ani více ne¾ mìsíèní lhùta pro výmìnu zbo¾í. Pøi nákupu dárkù v kamenném obchodì tak odborníci v¾dy doporuèují zeptat se vèas na mo¾nosti pøípadné výmìny. "Prodejce v kamenném obchodì není povinen zákazníkovi výmìnu èi mo¾nost vrácení zbo¾í umo¾nit, pokud to však slíbí, je tímto slibem zavázán. Slib mo¾nosti výmìny i konkrétní podmínky by pøi tom mìly být v¾dy uvedeny písemnì, napøíklad na webových stránkách prodejce nebo v letáku.,“ upozoròuje pracovník ze spoleènosti Senior Safe, je¾ seniorùm radí v oblasti financí, a dodává, ¾e právì senioøi jsou jednou z rizikových skupin, která se mù¾e pøi reklamaci zbo¾í nechat oklamat nebo odbýt.
 
Dárky koupené pøes internet mù¾ete vrátit bez udání dùvodu
V pøípadì nákupu pøes internet pak platí jiná pravidla. Ka¾dý zákazník má ze zákona právo zbo¾í do 14 dnù vrátit bez udání dùvodu. V tomto pøípadì tak staèí prodejce informovat, ¾e od smlouvy odstupujete a zbo¾í mu zaslat zpìt. Náklady na poštovné však ve vìtšinì pøípadù platí sám zákazník. Lhùta pro vrácení zbo¾í pøitom zaèíná bì¾et ode dne vyzvednutí zbo¾í, nikoliv od data, kdy bylo zbo¾í odesláno. V pøípadì, ¾e byl dárek, který nechcete, zakoupen na poslední chvíli, byste tak nemìli mít s vrácením zbo¾í ani po Štìdrém dni problém, u døíve poøízených dárkù však mù¾ete narazit. I tady ale prodejci èasto v období Vánoc vycházejí zákazníkùm vstøíc.
 
A» u¾ chcete vrátit zbo¾í do kamenného, nebo internetového obchodu, potøebovat budete originální úètenku. Vrácené zbo¾í musí být v¾dy v nezmìnìném stavu a bez poškození. Vìtšina prodejcù pak také po¾aduje výmìnu zbo¾í v originálním obalu. Myslet musíte i na to, ¾e zbo¾í je ve vìtšinì pøípadù mo¾né vrátit pouze v prodejnì, ve které bylo zakoupeno. Nìkteré druhy zbo¾í, mezi nì¾ patøí zejména spodní prádlo, holicí strojky nebo telefonní kupony pak vìtšinou vymìnit èi vrátit nelze.
 
Reklamovat mù¾ete i po roce
Reklamace se poté od vrácení èi koupení zbo¾í výraznì liší. V tomto pøípadì toti¾ reklamujete zbo¾í, které je nefunkèní nebo vadné, ale chcete si ho nechat. Zbo¾í mù¾ete ve vìtšinì pøípadù reklamovat do 24 mìsícù od zakoupení, a to bez ohledu na to, zda pochází z internetového, nebo kamenného obchodu. Nezbytné je sepsání reklamaèního protokolu, kde uvedete dùvod vaší nespokojenosti. Na vyøízení reklamace má poté obchodník ze zákona 30 dní. V pøípadì, ¾e ji ve stanoveném termínu nevyøeší, má pak zákazník právo po¾adovat okam¾itou výplatu penìz nebo výmìnu zbo¾í za nové. I zde však mù¾ete narazit na komplikace. Právo na reklamaci zbo¾í má v¾dy pouze ten, kdo ho koupil. V pøípadì výmìny vánoèního dárku to tak mù¾e být problém. Od dárce si tak v¾dy vy¾ádejte všechny doklady k výrobku. Právo reklamovat mù¾e v pøípadì nutnosti dárce obdarovanému také písemnì podstoupit. Ve vìtšinì pøípadù však prodejci pøijmou reklamaci od ka¾dého, kdo má platné dokumenty.
 
Tomáš Kunc, Senior Safe


Komentáøe
 
 Datum
Jméno
Téma