Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek René,
zítra Zina.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Nesnesitelná nepravda reklam


Nejenom pneu jsou bezdušové. Je dost lidí, kteøí také nemají duši. Kdy¾ nìkteøí argumentují slovy – na mou duši - je dobré se ptát a zjistit, zda ji mají.


* * *


Nejhorším druhem v reklamì a obchodu jsou šmejdi. Jejich poutaèe, reklamní materiály a jednání, èasto v halách moderních obchodních center, jako se to stalo mnì na Chodovì v Praze 4, klamou.


Celý týden tam s barnumskou reklamou pùsobili dva elegantní, pohlední mladíci. Mìli k tomu perfektní vybavení. Pohodlná køesla, do kterých posazovali potenciální, pozdìji podvedené kupce. Nepravdivé reklamní materiály, vytištìné bianco smlouvy, nabídli i sklenièku vody, pøátelsky oslovovali kolemjdoucí zvìdavce, chytré proslovy a øeèi. Chování uhlazené, ale vtíravé, a obsahem šmejdovské.

 


Šmejdi nemají zábrany ani zodpovìdnost. K tomu se dru¾í politováníhodná skuteènost, ¾e se s nimi nejsou sto pøíslušné státní orgány vypoøádat. Jsme spoleèností napadenou virem konzumu. Pod falešnou aureolou svobodného trhu bez pøívlastkù, který ovšem ji¾ dávno není svobodný, podvádìjí lidi, vìtšinou seniory. Stalo se to také mnì. Oni dva zmínìní elegantní a pohlední mladíci mne tam zlákali ke koupi masá¾ního pøístroje zad. Jejich vystupování nemìlo chybu. Kromì obchodního ducha mìli i velké herecké nadání. Dodnes mám tento nìmecký pøedra¾ený výrobek nepou¾itý, v originálním balení, ve skøíni, proto¾e nešel vyreklamovat. Nejen¾e byl vadný, ale i zdravotnì závadný. Na uvedené adrese se po jejich vystoupení nikdo nevyskytoval. Telefony nikdo nebral. Moji vnuci mi tuto pøíhodu èas od èasu pøipomenou, kdy¾ mne chtìjí pozlobit. Ale mìli a mají pravdu. Nemìl jsem ten šmejd kupovat. Je to dùkaz mé tehdejší nedostateènosti.


Aby obìti šmejdù podepsaly smlouvu, vykonávají na nì nátlak. Odvezou je na neznámé místo, tøeba i do zahranièí, a tam je nutí k podpisu a ke koupi nabízeného drahého zbo¾í. V takových bezvýchodných situacích se tito lidé nedoká¾í bránit a mnozí podepíší.
Neviditelná ruka trhu by ráda byla neviditelnou, kdy¾ okrádá své obìti. Ona je viditelná a pøesto není trestána. Vìtšinou se jen ¾vaní. Kontrolorù jako blech, s výsledky však ¾ádný spìch.


Reklama proniká jako AIDS a rakovina do veøejného prostoru, osobního soukromého èasu, v tisku, rozhlasu, TV, internetu, vzdìlávání, vlastnì všude. Je drzá, násilnická. Vyu¾ívá erotiku. Bez zobrazení mladých krásných ¾en v negli¾é se neobejde dnes u¾ témìø ¾ádná reklama, plakát, prospekt, klip. A je jedno, zda jde o auta nebo o dìtské hraèky. Nutí nás kupovat a kupovat i to, co nepotøebujeme. Hnacím motorem je zisk výrobcù a obchodníkù. Prospìch organizátorù za oponou. Mnohá souèasná reklama ztratila informaèní náboj, který kdysi mìla. Je jednou z èinností, které nevytváøí ¾ádnou novou pøidanou hodnotu. Jen se tak tváøí.

 


Sestøenicí, vlastnì pøímo sestrou takových špinavých mravù, je korupce. Je nièitelkou dobrých a poctivých vztahù ve výrobì i obchodu. Je pramátí všech pøehmatù, klamù, pøíèinou zlomenin v èisté a èestné konkurenci. Je rodu ¾enského, jako pramáti Eva, která byla první, je¾, podle mýtù, zkorumpovala Adama. Utrhla v ráji, po našeptání zlovolným a lstivým hadem, ze stromu poznání jablko, jedla je a nabídla Adamovi.


Korupce je jako chameleon. Mìní podobu, barvy ne podle prostøedí, ale podle emocí, zpùsoby a formy. Korupce uèinila Adama a Evu a všechny jejich potomky lidmi høíšnými. Vzala jim svatost. Svatost, která mìla být vlastní èlovìku, byla pøenesena na peníze. Posvátný však mù¾e být jen èlovìk ne peníze.


Jako v¾dy a všude nelze generalizovat. Tak¾e nech» si neberou na sebe tyto nemravnosti ti, kteøí se tìchto praktik nedopouštìjí.


* * *

 

Co¾ také investovat do optimizmu ?

 

Je velice nutné a ocenìní hodné, kdy¾ blogeøi, publicisté, politologové, obèané a ještì mnozí další kritizují nešvary v našem ¾ivotì, v obci, v kraji, ve státì i ve svìtì. Kritika je solí v prùbìhu naší existence, jak o tom vypovídá krásná pohádka s králem pana Wericha ve filmu Sùl nad zlato.

 


Rodí se z nespokojenosti, z nenaplòování našich pøedstav a pøání, jak by mìl náš ¾ivot vypadat. Ono to nebylo, není a nikdy nebude ideální a dokonalé. Ale o nápravu a zlepšení lze a musíme usilovat stále. Odhalovat pøehmaty, usvìdèovat lháøe, korupèníky, lichváøe zkrátka šmejdy. A ¾e jich je dost od spodu a¾ nahoru a nazpìt. Vypráskaní advokáti, exekutoøi, po»ouchlí úøedníci, slibovaèní politici, finanèníci a bankéøi, fušerští øemeslníci a firmy, prodejní novináøi. V ka¾dém oboru se jich pohybuje dost. Èeská i svìtová skuteènost je èasto jiná, ne¾ jak nám ji líèí naše media. Rèení, kdo nekrade, okrádá svoji rodinu z období socialismu, ji¾ slyšet není, ale krade se dál, jen jinak a pod novým hávem. Krade se z veøejného vlastnictví pokraèující privatizací ve zdravotnictví, ve slu¾bách, v armádì, v policii, v obecním majetku. Pøíkladù je habadìj. Lidé na tyto jevy poukazují. Èteme o tom v tisku, slyšíme v rozhlasu, televizi. Ale témìø nic se nedovídáme, jak to dopadlo. Kdo byl potrestán, kdo byl odvolán, jaká je náprava. A navíc, celé øízení, vyšetøování, jednání a soudy se vleèou dlouho i roky. A sledovat tyto vìci po celý èas je nemo¾né. To vše dìlá blbou náladu.


Vedle tìchto zel a ošklivostí však existují a dìjí se vìci ocenìní hodné, pozitivní, potìšující a jak se øíká bohulibé. Na ty nelze zapomínat. Jsou to tisíce malých vìcí a skutkù, které nesou zlepšení, radost, uspokojení a zlepšují naši náladu a dobíjejí nás energií. Tyto vzácné skuteènosti a dìje je nutno zveøejòovat, seznamovat s nimi obèany, ve školách o nich hovoøit a spojit je s výkladem o smyslu ¾ivota, aby mladí pøesunuli èást svých aktivit od poèítaèových her, esemeskování, googlování a plkání na facebooku a twitteru na aktivity, je¾ hlavnì jim mohou pøinést nyní, ale hlavnì v budoucnu prospìch a u¾itek.


Bankéøi, poradci, vìdmy a kartáøky radí, do èeho investovat. Sto let mi ještì není a, jak se øíkalo, v Moskvì jsem nebyl, tak¾e radit nemohu a ani nechci. Øíká se sice dobrá rada nad zlato, ale zlato není mým fenoménem, ani prioritou. Proto nebudu nikomu radit. Jen si myslím, ¾e investovat do optimismu a dobré nálady nebude prodìleèné.


Milan Dubský


Kolá¾e © Marie Zieglerová

Zobrazit všechny èlánky autora



Komentáøe
Poslední komentáø: 19.12.2014  13:07
 Datum
Jméno
Téma
 19.12.  13:07 Ferbl
 18.12.  18:36 Jaroslav
 18.12.  12:19 janina
 18.12.  08:37 Von
 18.12.  05:47 vladimir c.