Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek René,
zítra Zina.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Také generace 50+ se mù¾e uèit


Témìø polovina lidí nad padesát let má chu» se dále vzdìlávat. Kde má tato generace nejvìtší mezery? A jak jejím potøebám vyjít vstøíc? Na to se pokoušel odpovìdìt sociologický výzkum spoleènosti Respekt institut 50+ Aktivnì.


Výzkum 50+ Aktivnì ukázal, ¾e další vzdìlávání láká skoro polovinu lidí ve vìku nad padesát let. Nejvìtší zájem o nìj projevili lidé od 50 do 54 let, témìø tøi ètvrtiny z nich by se rády dále vzdìlávaly, od 55. roku ji¾ zájem klesá. O další vzdìlávání projevila zájem jen necelá tøetina dotázaných dùchodcù. Nepøekvapí, ¾e lidé s vysokoškolským vzdìláním a ekonomicky aktivní projevili vìtší zájem o svùj další rozvoj ne¾ ostatní.


Výhody toho, ¾e si èlovìk rozšiøuje vlastní obzory, jsou zøejmé. Pokud je ekonomicky aktivní, roste tím mimo jiné jeho konkurenceschopnost na trhu práce. Také lidem na odpoèinku ale vzdìlávání pøináší øadu výhod – posiluje jejich pamì», rozvíjí osobnost, dává jim mo¾nost aktivního trávení volného èasu a mnohdy pøináší také nové spoleèenské kontakty.


Motivaci ke vzdìlávání do znaèné míry ovlivòuje finanèní situace. Ne ka¾dý si ho mù¾e dovolit. Vzdìlávací kurzy toti¾ obvykle pøedstavují nemalou investici.


Bariéry: jazyky a poèítaèe

Výzkum zároveò zjistil, kde má starší generace nejvìtší mezery. Jde pøedevším o poèítaèovou gramotnost a znalost cizích jazykù.


Právì nedostateèné znalosti v tìchto oblastech jsou nejèastìjší bariérou, na kterou starší lidé nará¾ejí pøi hledání práce. Nedostateènou znalost cizích jazykù pova¾ovalo za dùvod neúspìchu pøi pracovním pohovoru témìø devadesát procent respondentù výzkumu 50+ Aktivnì, o vlivu nedostatkù ve znalosti práce na poèítaèi bylo pøesvìdèeno témìø osmdesát procent z nich. S tím, ¾e nejvìtší výzvou jsou pro lidi nad padesát právì cizí jazyky a poèítaèe, souhlasili i dotázaní personalisté.


Elementární ovládnutí poèítaèe pøitom není dùle¾ité jen pøi hledání práce. Internet se èím dál více stává zdrojem všech potøebných informací a èlovìk, který ho neumí u¾ívat, se dostává do izolace. V tomto smìru je alarmující další zjištìní výzkumu 50+ Aktivnì. Jen necelá tøetina lidí nad sedmdesát let má alespoò nìjakou znalost práce na PC. Pokud porovnáme u¾ívání internetu starší generací s jinými zemìmi Evropy, jsou èeští senioøi hluboko pod prùmìrem. Napøíklad, v sousedním Nìmecku podle zprávy Eurostatu u¾ívá bì¾nì internet víc ne¾ ètvrtina seniorù, v Èesku jen necelých deset procent.


Zajímavý je v tomto kontextu napøíklad nìmecký projekt LearnCafe. Jeho myšlenkou je zapojení starších lidí do pøípravy a tvorby on-line èasopisu, který komentuje dìní v regionu. Do projektu se mohou zapojit lidé z rùzných èástí zemì, úèast je vázána jen na pøístupu k internetu a absolvování nìkolika málo školení. Kromì samotných zpráv má úèast v projektu jeden neopominutelný vedlejší efekt, rozvíjí schopnost starších lidí pracovat s poèítaèem.

 

Jak vyjít starší generaci vstøíc

Firmy, které nabízejí svým zamìstnancùm další vzdìlávání, by mìly myslet na to, ¾e lidé nad padesát mají své specifické potøeby. Schopnost pojmout nové znalosti a zapamatovat si nová fakta pro nì nìkdy mù¾e být obtí¾nìjší ne¾ pro mladší generaci. Mají zároveò vìtší potøebu dávat nové poznatky do souvislosti se svými zkušenostmi a proto je pøijímají kritiètìji. Jak tento fakt reflektují v rámci své vzdìlávací politiky èeské firmy?


Výzkum ukázal, ¾e ¾ádná z dotázaných spoleèností na jiné vzdìlávací potøeby starších zamìstnancù nemyslí.


Neškodí proto pøipomenout, na co si pøi vzdìlávání dospìlých, zvláštì starších lidí, dát pozor. Pøedevším, je dobré brát na zøetel jejich zkušenosti a poznatky. Mají toti¾ zvýšenou potøebu uplatnit pøi studiu své ¾ivotní a pracovní zkušenosti. Dospìlí lidé se mohou velmi lišit v tom, jaká je jejich úroveò pozornosti a pru¾nost myšlení. Proto je dobré poznatky pøedávat po menších èástech nebo je nìkolikrát zopakovat. Je dobré pamatovat i na to, ¾e starší lidi potìší, s ohledem na slábnoucí zrak, kdy¾ bude uèební místnost dobøe osvìtlená a výukové materiály psané pøimìøenì velkým písmem.


Více o projektu a výzkumu 50+ Aktivnì naleznete na http://www.respektinstitut.cz/50-aktivne/

Hana Èápová, Respekt institut


Èlánek byl vytvoøen v rámci projektu 50+ Aktivnì, který je financován z prostøedkù ESF prostøednictvím Operaèního programu Lidské zdroje a zamìstnanost a státního rozpoètu ÈR.




Komentáøe
Poslední komentáø: 20.02.2011  16:45
 Datum
Jméno
Téma
 20.02.  16:45 ferbl
 18.02.  09:19 Jaroslav