Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Artur,
zítra Xenie.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

V království ¾eleznic


Pøed válkou a ještì pár let po ní jsme bydleli v Praze na Letné. Pamatuji, jak jsem se ještì pøed válkou s velkým zalíbením díval na jezdící modely vláèkù v prodejnì U krále ¾eleznic na tehdejší Bìlského tøídì, (dnes Dukelských hrdinù). Dostal jsem dokonce okruh s lokomotivou a vagonky k vánocùm, ale dodnes s lítostí vzpomínám, ¾e jsem si s nimi nesmìl hrát, abych vláèek nerozbil a pouštìt ho smìl jen tatínek.


Po mnoha letech se mi narodil syn, který, asi jako vìtšina dìtí, obdiv k mašinkám zdìdil. Jako mròous budil úsmìv cestujících, kdy¾ na nádra¾íèku v Mutìjovicích stál vedle výpravèího s dìtskou výpravkou a dával pokyn k odjezdu. Dodnes se na nìj výpravèí v penzi vyptává, kdy¾ se potkáme. A tak nám jako øádným rodièùm nezbylo ne¾ také vláèky koupit a postupnì dokupovat koleje, výhybky, lokomotivy a vagonky. Nakonec jsme na chalupì na pùdì vybudovali i stálé kolejištì v systému HO. Bohu¾el nás však v nepøítomnosti navštívili zlodìji a kromì vzduchovky a rybaøiny ukradli i veškeré vláèky. Na nìkteré lokomotivy a vagony jsme tenkrát museli šetøit, ta nejdra¾ší pøišla na 600 Kè, víc ne¾ ètvrtinu platu. Dnes by stála desetinásobek.


To vše jsme si pøipomnìli pøi návštìvì nejvìtšího modeláøského kolejištì ve støední Evropì ve Stroupe¾nického ulici na pra¾ském Smíchovì, u Andìla. Dá se øíci, ¾e je to vlastnì pra¾ská novinka, prvních 115 m ètvereèních bylo pod názvem Království ¾eleznic otevøeno loni v létì. Letos v lednu pøibylo dalších více ne¾ sto metrù, a tak to má pokraèovat a¾ do roku 2014, kdy tam ve dvou podla¾ích bude pøes tisíc metrù krajiny. Celková plocha expozice vèetnì vzdìlávacích a odpoèinkových prostor bude ale témìø tøi tisíce metrù ètvereèních a pøedstaví model celé republiky podle jednotlivých krajù. To vše ve dvou podzemních podla¾ích.
Modelová ¾eleznice nabízí pohled do zmenšeného a pøitom dokonale fungujícího svìta, co¾ fascinuje dìti i dospìlé. Úvodní plocha modelového kolejištì pøedstavuje prùøez všemi technologiemi a stavebními prvky, které budou pou¾ity na dalších segmentech modelového kolejištì. Návštìvníci zde uvidí nìkolik dominant Èeské republiky, pohyblivý automobilový park a spoustu dalších technických zajímavostí. Souèástí Království ¾eleznic je i stálá výstava z historie ¾eleznice na našem území a vzdìlávací program pro školy.


U¾ v souèasnosti se mù¾ete podívat napøíklad na severoèeskou krajinu s nádra¾ími, mosty, jezdícími automobily po silnicích a v dálce jí vévodí Ještìd. Pozoruhodná krajina s mnohakolejovým nádra¾ím v Mostu, povrchovým dolem je zase na jiném místì a udr¾uje nadšenou pozornost dospìlých i dìtských návštìvníkù. Kdy¾ chvíli poèkáte, setmí se, pøijde noc a podél nìkterých silnic svítí lucerny, z oken projí¾dìjícího vlaku svítí svìtla. Auto spìchajících hasièù houká, na støeše policejních vozù bliká modré svìtlo, sklápìjí se závory, auta zastavují, prostì jako ve skuteènosti. Na plochách ji¾ na zaèátku bylo 128 lokomotiv a vagonù, 258 budov, 144 stromù. 367 funkèních poulièních, parkových a nádra¾ních lamp a 1267 figurek. S rozšiøováním kolejištì stoupá i jejich poèet.

 


Návštìvníci se zde setkají s modely nejvýznamnìjších dominant Èeské republiky. Modelový vláèek je sveze napøíklad na Ještìd, Karlštejn, Pra¾ský hrad. Snahou tvùrcù Království ¾eleznic je maximální navození zmenšené reality, v pravidelných intervalech se zde støídá noc i den, vlaky jezdí podle pøesnì daných jízdních øádù.
Vystavovatelé nezapomnìli ani na minikino. V pohodlném køese se nepøetr¾itì pouštìjí poøady Èeské televize Svìt na kolejích.


Èinili se i sbìratelé, ve vitrínách podél stìn jsou ulo¾eny èetné památky na minulost ¾eleznice, jízdenky, a stroj na jejich tisk, lucerny, štítky rùzných typù lokomotiv, lampy, atp. Hodnì skøínìk je vìnováno modelùm vagonù, lokomotiv, ale té¾ autobusù, tramvají apod. Ty se také nahoøe v prodejnì, kde si obstaráte vstupenku, rovnì¾ prodávají.

Vstupné není právì nejlevnìjší, ale urèitì pøístupné. Dospìlí platí 150 Kè, dìti a dùchodci 90 Kè a rodina, 2+2, korun 360. Expozice je soukromá, a kdyby ji nepodporovali sponzoøi a ¾eleznièní fandové, urèitì by nemohla existovat. Nájem tak velké plochy na exponované køi¾ovatce u Andìla je jistì horentní. O víkendu navštíví výstavu 1800 – 2000 zájemcù, ve všední den je zájem podstatnì menší a školní skupiny, které platí po dvacetikorunì, ji urèitì nevytrhnou.


Pro Pra¾any i návštìvníky Prahy je výstava pøíle¾itostí pro¾ít pøíjemný pùlden, kdy¾ je venku ošklivá zima, vedro, èi nepøíjemný déš». Ani senioøi se nemusí obávat, ¾e by je prohlídka unavila, proto¾e se kdykoliv mohou usadit na lavièkách kolem exponátù a vyèkat, a¾ se dìcka vláèky naba¾í.

Další fotografie najdete v galerii

Ivo Antušek



Komentáøe
Poslední komentáø: 27.03.2010  16:08
 Datum
Jméno
Téma
 27.03.  16:08 Gabi-florka
 27.03.  13:11 Jitka I.
 26.03.  17:38 wiki
 26.03.  17:25 Dixi
 26.03.  11:04 Mirek
 26.03.  10:17 Kopøiva.
 26.03.  09:23 Danuna
 26.03.  08:54 jisuch53
 26.03.  07:40 NaïaD