Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Kateøina,
zítra Artur.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

   

 
  Zde mù¾ete vyjádøit svùj názor a své zku¹enosti zase pro v¹echny.  
 

Chce nás Evropská unie ?

 
 

Po roce 1989 se stala pro mnohé obèany tehdej¹ího Èeskoslovenska vidina co nejrychlej¹ího vstupu do spoleèenství svobodných státù a obèanù, známé "zpátky do Evropy", jakýmsi synonymem pro v¹estranné zlep¹ení ¾ivotních podmínek. Ale - znali obèané transformaèních zemí toto své "spoleèenství pøíkladù a vzorù" skuteènì dobøe? Nemìli o nìm pøíli¹ velké iluze? Nechtìli se stát souèástí tehdej¹ích Evropských spoleèenství jen proto, ¾e o nìm málo vìdìli? A co hlavnì: chtìlo  toto spoleèenství  ,skuteènì vzít mezi sebe mladé demokratické státy s podstatnì ni¾¹ím stupnìm ekonomického a sociálního rozvoje? Chtìli to skuteènì politici i obèané Spoleèenství? Zdá se, ¾e v první polovinì devadesátých let se tato otázka mo¾ná odpovídala snadnìji ne¾ nyní, ale o politické vùli "Západu" otevøít se novým èlenùm nelze pochybovat. Dokládá to mj. i celá konstrukce pøístupového procesu a rozsah finanèních prostøedkù, které byly ji¾ od zaèátku 90.let k disposici transformujícím se zemím na jejich projekty a rozvojové programy; ov¹em v souladu s prioritami EU a jejich cíli pøi podpoøe modernizace  institucionálních a ekonomických struktur støední a východní Evropy.

 
 

V tìchto dnech, týdnech a mìsících, kdy se blí¾í do závìreèné etapy jednání o pøístupu k Evropské unii, kdy se zdá, ¾e obtí¾ný závod s èasem, s jednatøiceti pøeká¾kami, tj. negociaèními kapitolami, jakoby pøiná¹el stále  nároènìj¹í podmínky a bariéry. A zdá se, ¾e na obou stranách. Také podpora veøejnosti v nìkterých státech EU, zvlá¹tì v tìch, které  , bezprostøednì sousedí s budoucími èleny, není pøíli¹ vysoká. Nìkteøí lidé v kandidátských zemích  zaèínají pochybovat o smyslu celého úsilí o vstup do Evropské unie. Není to ale spí¹e  rozladìní ze ztráty iluzí, které si lidé o EU vytvoøili? Dvanáct let po zásadních spoleèenských zmìnách lidé  v kandidátských zemích uva¾ují  mnohem racionálnìji. A rychle zapomínají. Na mnohé vymo¾enosti demokracie, volnost cestování a nabídku trhu, si zvykli natolik, ¾e si ménì lámou hlavu s tím, jak to v¹echno politicky a institucionálnì zakotvit. I západní Evropa si na leccos zvykla a potenciální kandidáty vidí nejen v kontextu svobody a blahobytu, ale i mezinárodního zloèinu a ilegální imigrace.

 
 

Evropská unie je otevøenou organizací a nemù¾e jen tak ¾adatele odmítnout.  Jak vyplývá ze Smlouvy o Evropské unii ".kterýkoli evropský stát mù¾e po¾ádat o èlenství v Unii". Amsterodamská smlouva ji¾ ponìkud zpøísnila nároky na vstup, kdy¾ øíká, ¾e jen ten  evropský stát, který respektuje urèité zásady, mù¾e po¾ádat o èlenství v Unii. Tyto zásady zahrnují svobodu, demokracii, právní stát a respektování lidských práv a základních hodnot, dále respektování základních lidských práv, jak je zaji¹»uje Evropská úmluva o ochranì lidských práv a základních svobod z roku 1950. Souèástí zásad je ale i "respektování národní identity svých èlenských státù".

 
 

Je vidìt, ¾e i v této, zdánlivì malé formulaèní zmìnì, se projevila urèitá opatrnost stávajících státù EU, aby noví èlenové (a zde bylo zjevné, ¾e poèet pøihlá¹ek pøekraèuje desítku) jasnì sdíleli stejné spoleèenské hodnoty a cíle. Podání pøihlá¹ky do EU bylo vìcí dobrovolného rozhodnutí Ale na druhé stranì rozhodnutí o vstupu do Unie, podmínky pøijetí a úpravy smluv na nich¾ je Unie zalo¾ena, jsou  také vìcí jednání a dohody mezi èlenskými státy EU  a státem ucházejícím se o èlenství. Tuto dohodu pak musí , v souladu s jejich ústavními pøedpisy, ratifikovat v¹echny smluvní státy. Pøístup k Evropské unii je proto pro ka¾dý nový èlenský stát slo¾itou zále¾itostí. Proto¾e stupeò integraèní spolupráce se v prùbìhu desetiletí, od roku 1952, neustále prohluboval a roz¹iøoval, zahrnuje desítky oblastí. V neposlední øadì, jde i o pøerozdìlování velkého objemu finanèních prostøedkù, kde by napø. v¹ichni souèasní kandidáti ze støední a východní Evropy podstatnì více z rozpoètu EU získávali ne¾ by do nìj vkládali. A to jsou peníze daòových poplatníkù pøedev¹ím ze stávajících zemí EU.

 
 

Urèitá obezøetnost stávajících státù EU pøi pøijímání nových èlenù  je na místì. A to tím spí¹e, kdy¾ veøejnost tam v posledních mìsících sly¹í nikoliv o pøijetí jedné èi dvou zemí, ale o tzv. Big bangu, tj. pomìrnì pravdìpodobném roz¹íøení EU a¾ o deset státù, nacházejících se  podstatnì pod ekonomickou úrovní prùmìru souèasné EU. Tyto zemì se té¾ musí vyrovnat s dìdictvím desítky let trvajícího "budování socialismu" jak v ekonomice, tak zejména ve vìdomí,  v celkové kultuøe øe¹ení problémù. Pøirozenì: kdyby byl na poøadu dne pouze vstup jediného kandidáta, napø. Èeské republiky, pak by to asi probìhlo podstatnì hladèeji a bez velkého vzru¹ení ve veøejnosti EU. Cílem roz¹íøení je v¹ak pro EU i posílení regionálního rozmìru stability a spolupráce. Je to nespornì silný motiv, chápou jej v¹ak lépe politické a hospodáøské elity ne¾ ¹iroká veøejnost. A to platí pro obì strany.

 
 

Evropská unie je otevøená novým èlenùm, ale souèasnì se nechce nechat procesem roz¹íøení sama zahltit. Tento postoj je pøirozený a svìdèí o tom, jak dùle¾itý je integraèní proces pro  stávající èleny EU. Vede i k urèité opatrnosti a snaze vymezit nároèná vstupní kritéria tak, aby ji¾ v okam¾iku vstupu byl nový èlen co mo¾ná nejlépe pøipraven a nenaru¹oval svou nezku¹eností komplexní integraèní spolupráci. Výrazem toho byla známá kodaòská kritéria pro vstup nových státù do EU. Evropská unie v¹ak v rámci pøedvstupního procesu dìlala a dìlá maximum proto, aby nové èleny na naplnìní tìchto kritérií co nejlépe pøipravovala vèetnì poskytování finanèních prostøedkù na u¾iteèné projekty. Souèástí toho jsou i pravidelná roèní hodnocení a rozsáhlá technická pomoc. V poslední dobì se do popøedí dostává podpora výstavby fungujících demokratických institucí.

 
 

Co¾ ale nemohl transformaèní proces v zemích støední a východní Evropy získat lep¹ího spojence a zakotvení právì dík pøípravì na vstup do EU? To co se nìkdy zdá, ¾e se dìlá "kvùli Bruselu", slou¾í primárnì zájmùm obèanù pøíslu¹né kandidátské zemì èi regionu. A co více: podstatnì to pøispívá ke kvalitì vlastního transformaèního procesu, zejména jeho institucionálnímu rámci. Pravda, zjednodu¹ení nìkterých procedur by mo¾ná nebylo na ¹kodu, ale jde o velké veøejné finanèní prostøedky, jejich¾ kontrola je nutná. Evropská unie není prostou mezinárodní organizací s jednoduchými cíli a jednoduchým vstupem, podmínìným jen placením pøíspìvkù.

 
 

Nároky, které na své budoucí èleny Evropská unie oprávnìnì klade, tìsnì souvisí i s dohodnutými cíli zúèastnìných èlenských státù, jak je vyjadøuje v závazné podobì Smlouva o Evropské unii  a Smlouva o zalo¾ení Evropského spoleèenství.  Jsou to právì tyto cíle, které èiní zaèlenìní do integraèní spolupráce v EU tak atraktivní pro ka¾dého obèana. Jsou to právì mnohé z tìchto cílù, které jsou pøedmìtem kritiky oponentù tzv. evropského sociálního modelu. Tøeba vidìt, ¾e tyto cíle nebude vùbec jednoduché v nároèných podmínkách globalizovaného konkurenèního prostøedí souèasného svìta realizovat Je tøeba se i aktivnì podílet se na modernizaci EU. Takové kandidáty chce EU za své budoucí èleny. I ona se nesnadno adaptuje na nové výzvy, ale proces bì¾í, soustøedìn kolem vnitøního trhu a hospodáøské a mìnové unie.

 
 

Pøipomeòme si klíèové cíle EU a uvìdomíme si, ¾e nároky na nové èleny jsou opodstatnìné. Patøí sem pøedev¹ím podpora ekonomického a sociálního pokroku, vysoká úroveò zamìstnanosti a dosahování vyvá¾eného a trvale udr¾itelného rozvoje. Zejména pak vytváøením prostoru bez vnitøních hranic, posilováním ekonomické a sociální soudr¾nosti a zavedením hospodáøské a mìnové unie, zahrnující jednotnou mìnu. K tomu pøistupuje provádìní spoleèné zahranièní a bezpeènostní politiky, vèetnì postupného vymezování obranné politiky, která by mohla vést ke spoleèné obranì. Dal¹í cílový komplex tvoøí dodr¾ování urèitých hodnot, které se ov¹em dotýkají jednotlivce bezprostøednì a ka¾dodennì a to je zachovávání a rozvíjení Unie jako prostoru  svobody, bezpeènosti a práva, ve kterém se sice zaruèuje volný pohyb osob, ale ve spojitosti s vhodnými opatøeními, týkajícími se kontroly na vnìj¹ích hranicích, pøistìhovalectví, práva azylu, pøedcházení a potírání zloèinnosti.

 
 

Jsou to ale právì  tyto cíle, které svými nároky èiní celý integraèní organizmus tak komplikovaný. Bez realizace cílù v praxi by tyto zùstávaly jen formální, tak øíkajíc na papíøe. A to si jistì nikdo nepøeje. Mnozí v EU se obávají, ¾e pøíchodem velkého poètu nových èlenù v krátkém období by se funkènost integrace mohla sní¾it a i to je vede k obezøetnosti a nároènosti na pøipravující se kandidáty. Tato nároènost nìkdy mù¾e  vytváøet podhoubí i pro otázku, zda nás Evropská unie skuteènì chce? Rozhodnì nás nechce nepøipravené a i kdy¾  vstoupíme do EU v roce 2004, bude tøeba poèítat s tím, ¾e je¹tì potrvá, ne¾ se zdaøí i komplexní, faktické zaèlenìní do v¹ech integraèních struktur spolupráce. Pøipomeòme jen oblast fungování institucí, státní správy, soudnictví v kandidátských státech, Èeskou republiku nevyjímaje.

 
 

Nejlep¹í zpùsob, jak dosáhnout zvý¹ení zájmu veøejnosti v zemích EU na vstupu nových èlenù z "Východu" je právì prokázat, ¾e pøínos  roz¹íøení nebude jednostranný, ¾e se tím zlep¹í naplòování øady shora uvedených cílù. Nebylo by dobré, kdyby se ukázalo, ¾e by vstupem nových kandidátù mohly být naopak nìkteré z dohodnutých cílù EU ohro¾eny; napø. liknavým pøístupem k plnìní závazkù v oblasti fungování institucí, jednotlivých politik èi tolerováním mezinárodního zloèinu nebo ilegálního pøeshranièního pohybu. Zde nestaèí jen politické deklarace vlád èi parlamentù, ale praktické kroky výkonných struktur na území nových èlenských státù. Je tøeba poèítat s tím, ¾e po vstupu do EU budou nìkdej¹í kandidáti muset v prvním období zvlá¹tì pøesvìdèivì prokazovat, ¾e své závazky doká¾í v praxi plnit a spolupracovat solidárnì s ostatními. Ta zemì, která to proká¾e, bude jistì v oèích veøejnosti "staré" EU  rychleji získávat autoritu bez ohledu na poèet obyvatel èi ekonomický rozmìr. V EU bude i vìt¹í ochota vycházet vstøíc jejím problémùm.

 
 

Jasná politická vùle EU pokud jde o pøijímání nových èlenù svìdèí o tom, ¾e si je veøejnost a zejména politicky myslící obèané zemí EU vìdomi pøínosu, které pro jejich zemì bude mít roz¹íøení nejen v ekonomické oblasti, ale i v posilování  regionu stability a rozvoje. V západní Evropì je vcelku shoda o tom, ¾e jen úspì¹ná transformace zemí støední a východní Evropy, zakotvení jejich obèanù v pluralitních demokraciích a fungujícím tr¾ním hospodáøství vytvoøí i pro západní èást Evropy, zvlá¹tì v podmínkách vnitøního trhu a otevøených vnitøních hranic, jistoty a sní¾í rizika pøípadných imigraèních vln obèanù, nespokojených s vývojem vlastních zemí. Vstup do Evropské unie nespornì vytváøí silný motiv pro obì strany na úspì¹nosti zakotvení  nových demokracií; je tøeba ale té¾ øíci, ¾e vstup do EU není automatickou zárukou úspì¹nosti a naplnìní shora uvedených cílù. Zodpovìdnost národních parlamentù, vlád, politických stran, podnikatelských a zamìstnaneckých svazù je mimoøádná a i proto EU sleduje naplòování politických kritérií pøístupu, které jsou ov¹em souèasnì i základními parametry fungování demokratického spoleèenství.

 
 

Jak tedy odpovìdìt na shora polo¾enou otázku? Asi tak, ¾e si Evropská unie pøeje vstup nových èlenù, ale ne za jakoukoliv cenu, ne za cenu vlastního rozkolísání, znehybnìní v rozhodování a bez výrazné podpory veøejnosti, vèetnì zemìdìlcù. Politická vùle je jednoznaènì pozitivní, tam je zájem v¹ech zemí vcelku shodný. Jakmile se v¹ak pøejde do oblasti nákladù celého procesu a støetù zájmù, tam je situace slo¾itìj¹í. Je tøeba pøistupovat na kompromisy s vìdomím, ¾e i EU pova¾uje z dùvodu vy¹¹ích bezpeènostnì-politických zájmù pøístup  kandidátských zemí za stì¾ejní prioritu. To se v¹ak uskuteèòuje v mnohovrstevnatém procesu, zahrnujícím nejen svrchované státy, ale i rùzné specifické zájmové skupiny. Ti v¹ichni si za nìkolik desetiletí èlenství v ES/EU zvykli na urèité toky prostøedkù a pravidla fungování a nyní se obávají, ¾e by je mohli ztratit nebo se o nì budou muset dìlit s jinými, kteøí jsou je¹tì potøebnìj¹í a naplnìni mo¾ná je¹tì vìt¹ím oèekáváním. Ale i zde je tøeba vidìt, ¾e jakkoliv jsou pro souèasné státy EU ekonomická hlediska významná, stì¾ejní  pro  podporu roz¹íøení na stranì západní Evropy je dlouhodobì hledisko bezpeènostnì-strategické. Tj. podpora stabilnímu demokratickému politickému vývoji v zemích, které je¹tì pøed pomìrnì krátkou dobou stály na naprosto odli¹ných ekonomických a politických pozicích, ale které nyní sdílejí hodnoty a vytváøejí instituce, odpovídající hodnotám a cílùm obèanù existující Evropské unie.

 
 

Podklad k tomuto dokumentu vypracoval pan Jaroslav Jak¹, 

Vysoká ¹kola ekonomická v Praze  a èlen Team Europe Czech Republic.

 
 

 


Komentáøe
Poslední komentáø: 27.09.2009  02:20
 Datum
Jméno
Téma
 27.09.  02:20 wwbdsm iVTWQMHZZT
 27.09.  00:50 pjderto DYtKQUrhcDFwRdwJqNy