Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Xenie,
zítra René.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

 

 

 
 

Není kolo jako kolo

 
 

První cyklista se objevil na svìtì 12. èervence 1817: Baron von Drais usedl na svùj velocipéd a vzdálenost 14,4 km urazil na "bìhacím stroji", který pohánìl odrá¾ením nohou od zemì, za jednu hodinu. O rok pozdìji chtìl svùj vynález pøedstavit svìtu v Paøí¾i, ale neschopný jezdec obrátil triumf v trapnou fra¹ku. Skuteènou cestu ke slávì zaèalo Draisovo kolo obohacené o ¹lapací pohon a¾ o padesát let pozdìji. Do éry horských kol tehdy scházelo nìjakých 120 let.

 
 

(nìkteré je horské)

 
 

Mohou za to dìti

 
 

K dìtství kolo neodmyslitelnì patøí. Kde ale vlastnì mohou dìti jezdit? Silnice a ulice jsou pro jejich dovádìní nevhodné a nebezpeèné, v parcích jsou trpìny se skøípìním zubù. A tak mláde¾ v Kalifornii pøi¹la se soutì¾í BMX /Bicycle Moto Cross/, aby se mìla kde vyøádit. Jízdì "køí¾em krá¾em" krajinou se pochopitelnì muselo pøizpùsobit kolo, a toto kolo, vhodné do terénu, se zalíbilo dospìlým. Jeho budoucnost jako první pochopili Japonci a vrhli se na výrobu speciálních souèástí.

 
 

V¹echno je jinak

 
 

"Na obyèejném kole jsem nikdy nemìla øazení. Na horském je mo¾ností øazení tolik, ¾e mi dalo dost práce pochopit, co zaøadit do kopce, co z kopce, co na rovinu," øíká pokroèilej¹í zaèáteènice. Nelze se divit - automobil se svými pìti rychlostmi je pìkný bøídil: Horské kolo má tøi pøevodníky a vzadu osm koleèek - prokombinováním tedy nabízí 24 rychlostí. A nejen to. Horské kolo je urèeno pro pohyb mimo vozovku, po nezpevnìných cestách. Proto se li¹í i konstrukcí: Je robustnìj¹í, kola jsou men¹í (nejèastìji 26 palcù), ale pneumatiky jsou a¾ dvakrát tlust¹í. Do terénu se pou¾ívají plá¹tì s hrubým desénem. Ty vynesly kolùm pøezdívku motorky, proto¾e pøi jízdì po asfaltu huèí.

 
 

A jak to vidí zku¹ený cyklista, který se prohání po silnicích a teï i po horách u¾ plno let? "První pocit z horského kola je pro toho, kdo u¾ jezdil, smí¹ený. V momentì, kdy se pohybujete po silnici, jede pomalu, je tì¾ké. Jakmile se ale dostanete mimo ni, projeví se to, k èemu je kolo urèené. Zaènete si uvìdomovat výhody a vyu¾ívat jeho robustnost, pevnìj¹í konstrukci. Èlovìk najednou omládne, vrátí se do dìtských let, proto¾e na kole se dají dìlat rùzné legrácky."

Jak nakupovat

Nejlevnìj¹í kola se dají poøídit do pìti tisíc korun. Zku¹ený cyklista vám o nich øekne, ¾e se jako kola tváøí a jsou vhodná tak na jedno dvì pou¾ití. Pakli¾e budete na kole jezdit jednou dvakrát do roka na nákup, mù¾e vám staèit. Tyto výrobky jsou vìt¹inou z materiálù bez záruky, a kdy¾ se na nich nìco porouchá, uvìdomí si èlovìk, v èem spoèívá "láce". Prasklý pedál se musí vyhodit a koupit nový, nejde spravit. A náklady stoupají...

 
   
   
 

Jestli¾e to tedy myslíme s kolem vá¾nì a chceme si vyrazit tak jednou za týden a trávit s ním i dovolenou, mìli bychom se orientovat na ponìkud vy¹¹í cenovou hladinu. Neznamená to ov¹em, ¾e musíme jít a¾ nejvý¹, co¾ se nám mo¾ná bude sna¾it vnuknout prodavaè. U dvou v podstatì stejných kol mù¾e být rozdíl v cenì a¾ 50 %. Znaèkové kolo bude mít pravdìpodobnì lep¹í rám, souèástky budou stejné, jízdní vlastnosti mohou být rozdílné. Zku¹ený cyklista ví, ¾e kolo dìlá pøedev¹ím rám a kola, to ale amatér tì¾ko pozná. Jisté je, ¾e za znaèku se platí a ¾e i tuzemské firmy doká¾í vyrobit dobrá kola, jejich¾ cena je pøijatelnìj¹í. Podstatné pro laika je, ¾e u kol od 10 tisíc korun se mluví o tzv. støední tøídì, a tady u¾ bychom nemìli narazit na problémy, o kterých byla øeè u nejlevnìj¹ích modelù.

 
 

Váha a jiné dùle¾itosti

 
 

Horské kolo má jinou geometrii rámu. Vìt¹inou je tro¹ku ni¾¹í a má se¹ikmenou horní rámovou trubku, tak¾e kdy¾ se vybere správná velikost, odpovídající budoucímu majiteli, mù¾e na "pánském" kole jezdit i dáma. Rozhodující je pøi výbìru spí¹e hmotnost cyklisty. Pøi vy¹¹í osobní váze je nutno sáhnout po kvalitnìj¹ím provedení, toté¾ platí i pro nároènìj¹í zpùsob jízdy. Zkrátka èím vìt¹í nároky budeme na kolo klást, tím více musíme hledìt na kvalitu.

 
 

Kolo kolem deseti patnácti tisíc bude v¾dycky dost, a¾ pøekvapivì tì¾ké. K jeho kompletaci se pou¾ívají ocelové souèástky, které nìco vá¾í, u dra¾¹ích typù pak nastupují lehèí slitiny hliníku, titanu apod. Horské kolo ale musí nìco vydr¾et a tak, èím je lehèí, tím více se musí vynalo¾it na to, aby byly zachovány pevnostní parametry. Tím samozøejmì stoupá cena.

 
 

V èem vyrá¾í cyklista

 
 

Dùle¾itá je helma - ve svìtì je u¾ samozøejmostí, u nás se pomalu prosazuje. Zaèáteèník spadne z kola snadno a helma vydr¾í víc ne¾ hlava. Z obleèení jsou nejdùle¾itìj¹í kalhoty. To pochopí ka¾dý, kdo mávne rukou a vyjede v "èemkoliv". Opruzeniny a jiné nepøíjemnosti ho rychle pouèí. Cyklistické kalhoty se nabízejí v rùzných provedeních. Samozøejmé je mìkké vylo- ¾ení sedu, které je pøíjemné a tlumí nárazy, co¾ zvlá¹» ocení dámy, velmi dobrá je antibakteriální vlo¾ka. Na rozdíl od døíve pou¾ívané jelenice se dnes dává umìlá kù¾e, tak¾e kalhoty se dají dobøe prát.

 
 

Trièko by mìlo být dostateènì dlouhé, aby nebyla holá záda, cyklistické dresy mají tu výhodu, ¾e na zádech jsou umístìny kapsy. Cyklista by mìl být chránìn pøed vìtrem a zároveò by na nìm nemìl stydnout pot pod nìèím neprody¹ným. Do chladnìj¹ího poèasí je dobré poøídit si fleecovou bundu, která má pøední èást po¹itou "¹us»ákem" - vítr zepøedu tudí¾ neprorazí, ale záda dýchají. V¹eobecnì platí ta zásada, ¾e kdy¾ si s nìkým dáte sraz, mìlo by vám pøi èekání v tom obleèení, ve kterém pojedete, být zima. Jinak hrozí pøehøátí organismu.

 
 

Pedály a jiné vymo¾enosti

 
 

Základní modely kol vlastní pedály gumové - to u¾, dle vyjádøení zku¹eného cyklisty, signalizuje, ¾e jsou urèeny na nákupy. Pak existují pedály, které mají kovový rámeèek, pøípadnì se mohou doplòovat klipsnami. Tady jsou nesmírnì dùle¾ité boty s dosti silnou, pevnou podrá¾kou. Pokud nìkdo pou¾ije tøeba plátìnky, rámeèek se otiskne do nohy a to bolí! Klipsna mù¾e mít tu nevýhodu, ¾e nohu jaksi za¹krtí a tak pøicházejí ke slovu nové typy pedálù. Vycházejí z principu ly¾aøského vázání: Speciální bota se zvlá¹tním patentem do pedálu pøicvakne a noha táhne ¹lapku. Síla nohy se pøená¹í na pedál optimálním zpùsobem. Jenom nesmíte pøi zastavení zapomenout nohu rychle vyboèit do strany. Jinak vás pedál dr¾í dál a vy se neladnì slo¾íte i s kolem na zem.

 
 

Pokud èlovìk chce vìdìt, jak je na tom, mù¾e si na øídítka nechat namontovat computer, který vám uká¾e, jak rychle jedete, jak dlouho jedete, kolik je hodin, kolik jste urazili za den a kolik máte naje¾dìno celkovì, ty dra¾¹í a je¹tì dra¾¹í ukazují i nadmoøskou vý¹ku, stoupání a dal¹í vymy¹lenosti. Nákup rozva¾te - v¹echny ty informace vás mohou povzbudit, ale také pìknì deprimovat.

 
 

Kondice a to ostatní

 
 

Ten, kdo pøesedá na kolo z kanceláøské ¾idle a pohybu dost odvykl, by mìl zaèínat velmi opatrnì. Hlavní je pravidelnost, postupné získávání a upevòování kondice. Plánovat krat¹í výlety, poèítat s pøestávkami. Tøicetikilometrová vzdálenost mù¾e být pro zaèáteèníka a¾ dost na celý den. Zále¾í samozøejmì také na nároènosti terénu. Nezapomínejte na pøísun tekutin a nejezte, a¾ kdy¾ máte poøádný hlad: jakmile dostanete "¾aket" neboli hlaïák, jak øíkají cyklisté, je u¾ pozdì.

 
 

Nauète se svému kolu rozumìt a nikdy nejezdìte bez základního náøadí. Mìli byste s sebou vozit nìjaký ten imbusový klíè, nýtovaè, kdyby se vám rozpojil nebo praskl øetìz, lepení, náhradní du¹i, plochý klíè (nejbì¾nìji pou¾ívaný je 9, 10), montá¾ní páky na sundání plá¹tì z ráfku. Lépe vybavená kola mívají rychloupínací náboj - pokud vám chybí, pøibalte je¹tì klíè 17 na vyndání kola. Toto v¹e, dlouze vyjmenováno, je docela malá a pomìrnì lehká hromádka.

 
 

Pravý cyklista ví své

 
 

Jasné identifikaèní znaky pomohou zku¹enému veteránu silnic rozeznat ty pravé a ty sváteèní. Ti, kteøí zaèínali je¹tì pøed érou horských kol, dodr¾ují urèitá pravidla v oblékání. Patøí k nim bílé pono¾ky a èerné kalhoty. Pono¾ky jsou shrnuty u kotníkù, aby vynikla dobøe tvarovaná lýtka. Pravý cyklista nikdy neoblékne pod cyklistické kalhoty spodní prádlo. Ten nejpravìj¹í si svá krásnì formovaná lýtka peèlivì holí. Lýtko je, jak vidno, dùle¾itým prvkem, a tak, i kdy¾ móda ostrých, signálních barev, kterou s sebou pøinesla horská kola, mo¾ná vytlaèuje bílé pono¾ky, ani ty barevné nejsou nikdy nata¾ené ke kolenùm.

 
 

Pravidla psaná i nepsaná

 
 

Podle pravidel silnièního provozu nesmìjí cyklisté jezdit vedle sebe, ale dìlají to. Prostì si povídají. Zku¹ený cyklista, pøijí¾dí-li auto, uhne. Sváteèní mù¾e zmatkovat, ale nikdo nechce úmyslnì pøeká¾et. ®ádný nemá rád, kdy¾ se na nìj zezadu troubí. Ka¾dý se lekne a u zaèáteèníka to mù¾e být i nebezpeèné. Lépe je poèkat a pak pøedjet v dostateèném oblouku.

 
 

®ádný slu¹ný øidiè nemíjí cyklistu v bezprostøední blízkosti.

 
 

Bezprostøednì po skonèení jízdy se nemá pít alkohol. I to se obèas dìlá.

 
 

Proè se jezdí na kole

 
 

Martin (30 let): "Proè? Nevím. V¾dycky jsem chtìl sportovat, nìco dìlat. Je to taková výzva: pokoøit kopec a potom znovu, lépe a rychleji. Ne¾ si èlovìk zvykne, vìnuje v¹echnu energii na to, aby se pøemístil z bodu A do bodu B. Kdy¾ jezdí déle, vnímá krásu krajiny, dívá se, pøitom je na zdravém vzduchu a je¹tì se hýbe. Je to hezký."

Kateøina (25 let): "Proto¾e na kole jezdí mùj man¾el, který bez nìj nedá ani ránu. Kdy¾ jsem chtìla být s ním, nezbylo mi ne¾ sednout na kolo. Ale líbí se mi to."

Neumím si pro je¾dìní na kole pøedstavit krásnìj¹í motiv, ne¾ je láska. Pøeji vám, abyste i vy na¹li ten svùj.

 
   
   
 

Jiøí Hrubý

 
 

 


Komentáøe
 
 Datum
Jméno
Téma