Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Miriam,
zítra Libìna.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Vùnì benzinových par
 
Tyto øádky jsou urèeny milovníkùm adrenalinových sportù, èím¾ nemám na mysli ty z vás, kdo v nedìli odpoledne pohodlnì zasednou se sklenkou pìnivého moku pøed obrazovku televizoru a s napìtím sledují motocykly, øítící se šílenou rychlostí po okruhu závodní dráhy, èi pozorují dvì party masivních poøízkù, jak si sna¾í jeden druhému polámat údy, èi jinak se zmrzaèit, a to všechno jen kvùli šišatému kousku nafouknuté kù¾e.

Ne, tyto rady jsou urèeny tìm skuteèným aktivním provozovatelùm adrenalinových sportù, tìm, kterým u¾ seskok s padákem z výškových budov èi vrhání se na gumovém lanì hlavou napøed z mostních konstrukcí, nedoká¾e zrychlit tep srdce a poslat patøiènou dávku adrenalinu do krevního obìhu. Pokud tedy chcete pro¾ít sport opravdu maximálnì adrenalinový, doporuèuji zájezd do Èeské republiky, vypùjèit si tam auto a rozjet se do kraje. Co vám takový výlet mù¾e poskytnout? Snad nejlépe, kdy¾ to vyjádøím typickou ukázkou tohoto sportu.

Jedete si pìknì po nepøíliš široké silnici s provozem v obou smìrech, lemované úhlednou alejí kvetoucích tøešní, a kocháte se pohledem na líbeznou èeskou krajinu, tak jak to dìlal ve filmu „Vesnièko má, støedisková“ herec Rudolf Hrušínský. Nijak vás nevzruší, kdy¾ zaznamenáte kolonu automobilù pøibli¾ujících se v opaèném smìru. Náhle se však nìkde z konce pøibli¾ující se kolony utrhne vozidlo øízené vrahem-sebevrahem a zaène zmínìnou kolonu pøedjí¾dìt. A nyní vám zaène mozek neuvìøitelnì rychle vyhodnocovat vzniklou prekérní situaci. Rádi byste sní¾ili rychlost vašeho vozidla, abyste oddálili osudné setkání s protijedoucím autem. To však není dosti dobøe mo¾né, nebo» rychlým pohledem do zpìtného zrcátka zjistíte, ¾e máte podobného idiota témìø v tìsném závìsu a pokud byste trochu pøibrzdili, ocitl by se zaruèenì v zavazadlovém prostoru vašeho vozidla. Proto¾e dobøe víte, ¾e podle pravidel této „ruské rulety“ nepøipadá v úvahu, ¾e by se v pøedjí¾dìné kolonì našel „slaboch“, který by poskytl prostor a dovolil pøedjí¾dìjícímu autu se do kolony zpátky zaøadit, zaènete vìnovat pozornost rozkvetlým tøešním, ale ne tak pro jejich nesporný pùvab, ale abyste odhadli mo¾nost proniknout mezi stromy aleje a zajet do pøilehlých lánù. Dlouholetá zkušenost za volantem vám napoví, ¾e pøi rychlosti, jakou jedete, by se takový pokus definitivnì setkal s nezdarem, vaše vozidlo by se vkusnì omotalo kolem jedné z rozkvetlých tøešní a mohli byste úspìšnì rozšíøit statistiku smrtelných úrazù. (Mimochodem tato statistika øadí Èeskou republiku v Evropì mezi zemì po této stránce nejhorší). A tak vám zbývá ještì mo¾nost poslední, a to volat ze všech sil vašeho strá¾ného andìla a potom u¾ pouze odevzdanì sledovat vozidlo, øízené vrahem-sebevrahem, neodvratnì se pøibli¾ující na vaší stranì vozovky. Pokud budete mít štìstí a ten váš andìl strá¾ný bude bdìlý a ostra¾itý, tak protijedoucí idiot staèí bravurní „myškou“ kolonu pøedjet a vrátit se na svoji stranu. Bude to však, jak se øíká, o „fous“. Setøete z èela smrtelný pot, který vám bìhem tìch nìkolika málo desítek vteøin vyrazil a podìkujete vøele andìlíèku strá¾níèkovi a souèasnì si pøejete, aby nyní místo strá¾níèka se na scénì objevil strá¾ník, a to dopravní, a udìlil vra¾ednému øidièi poøádnou pokutu.

Ale to u¾ s úlevou opouštíte úzkou okresní silnièku a napojujete se na dálnici, kterých za tìch necelých dvacet let pøibylo neuvìøitelnì mnoho. Jak jste byli pouèeni, dovolená rychlost na dálnicích v Èeské republice je 130 kilometrù za hodinu, a tak jako svìdomití øidièi tuto ne právì nejpomalejší rychlost nasadíte a peèlivì dodr¾ujete. Po chvíli však zjistíte, ¾e patøíte k té zanedbatelné menšinì, která na této rychlosti dìtinsky lpí. Vìtšina ostatních øidièù vás bude pøedjí¾dìt, a to nìkteøí z nich takovou razancí, ¾e mù¾ete podlehnout optickému klamu, ¾e stojíte na místì. Ovšem není to pouze ji¾ zmínìná vysoká rychlost, ale bezohledný a hazardní zpùsob jízdy znaèné èásti èeských øidièù. Bývalo pravidlo, pøipouštím, ¾e dosti konzervativní, ¾e pro ka¾dé zvýšení rychlosti o deset kilometrù za hodinu by mìla být mezera mezi vozidly jedna délka vozidla. Ne pøíliš praktické a proveditelné pøi dnešním silnièním provozu. Ovšem mnozí u¾ivatelé dálnic v republice jdou do opaèného extrému a pozorujete s hrùzou, jak auta, øítící se stopadesátikilometrovou rychlostí, jedou v tìsném závìsu, „bumper to bumper“. Není potøeba velké fantazie k tomu, aby si èlovìk dovedl pøedstavit, jak to dopadá, kdy¾ první v tomto „pelotonu“ trochu zpomalí. Byl jsem pouèen „expertem“, ¾e takovýto zpùsob jízdy šetøí pohonné hmoty, nebo» vozidlo první vytvoøí jakýsi vzduchový tunel a odlehèí vozidlùm následujícím. Nìco na tom je, kdysi jsem trochu závodil na kole a tedy vím, co je jízda v pelotonu, ovšem na jízdu po dálnici bych to radìji neaplikoval.

Pøed nedávnem jsem èetl ve zprávách z republiky, ¾e byl podán návrh, aby se dovolená rychlost zvýšila o dalších tøicet kilometrù. Souèasnì bylo uvedeno, ¾e v Dánsku, kde byla povolená rychlost zvýšena (nebylo øeèeno z kolika) o dvacet kilometrù, bylo zaznamenáno o 33 procent více smrtelných dopravních nehod. Co se však znaèné èásti èeských øidièù týèe, je toto pøípadné zvýšení dovolené rychlosti pouze akademickou otázkou. Nedodr¾ují dovolenou rychlost nyní, není tedy dùvod se obávat, ¾e by jí dodr¾ovali potom.

Za tìch pìt týdnù pobytu v Èeské republice jsme najeli nìco kolem dvou tisícovek kilometrù a musím øíci, ¾e jsem si trochu lámal hlavu otázkou, kde se bere ta agresivita nemálo èeských øidièù. I kdy¾ k tomu nemám ¾ádné vìdecké podklady, pøišel jsem s vlastní teorií a opìt to má co dìlat s tìmi vùnìmi, o kterých jsem psal poslednì. Je to jakási, dosti rozšíøená, epidemie, ¾e z mnohého slušného a zákona dbalého obèana se po nadechnutí, by» i nepatrného mno¾ství benzinových výparù stane dravec silnic, øídící se kdysi populárním heslem: „Dohnat a pøedehnat“. Je ale mo¾né, ¾e to má co dìlat se skuteèností, ¾e zatímco pøed lety byl Trabant s karoserií z „papundeklu“ chloubou rodiny a Spartak èi Wartburg pouhým snem mnoha potenciálních øidièù, mnozí dnes sedí za volanty podstatnì rychlejších vozidel a této skuteènosti ještì tak docela nepøivykli.
 
Text: Zdenìk Reich
Ilustrace: Jana Reichová
* * *
Zobrazit všechny èlánky autora


Komentáøe
Poslední komentáø: 24.01.2024  16:54
 Datum
Jméno
Téma
 24.01.  16:54 Von
 24.01.  14:10 Jaroslav
 24.01.  12:21 Ludìk
 24.01.  07:14 Ivan