Mezinárodní výstava akvarelù Marie Nostitzové
pokraèuje na zámku v Hoøovicích
V prostorách hoøovického zámku (okr. Beroun) probíhá do 31. øíjna 2013 mezinárodní výstava Marie Nostitzová, akvarel jako svìdek, pøedstavující výbìr unikátních akvarelù z let 1925–1975. Díla zapùjèená do Èeské republiky ze soukromých sbírek z Francie, Itálie, Nìmecka a Rakouska, shlédlo do dnešních dnù více ne¾ tisíc návštìvníkù. Nebývalý zájem o výstavu se projevil i v prodeji stejnojmenné publikace, která poprvé v historii pøiblí¾uje malíøèin ¾ivot. Je rozebrána více ne¾ tøetina z celkového nákladu.
„Jsem velmi ráda, ¾e se výstavu podaøilo uskuteènit. Má teta Marie Nostitzová je v Èechách známá jen díky osmi akvarelùm, na nich¾ zachytila interiéry zámkù v Hoøovicích a Horšovském Týnì, nic se však nevìdìlo o její další tvorbì,“ øíká malíøèina neteø Mathilda Nostitzová, známá mecenáška a patronka zrakovì posti¾ených, která projekt iniciovala, a dodává: „Chtìla jsem vzdát hold dílu své tety a jsem ráda, ¾e ruku k dílu pøilo¾ilo nìkolik mých pøátel, kteøí výstavu zorganizovali v Hoøovicích. Tam má teta pùsobila ve 40. letech 20. století.“
Kurátorem výstavy a autorem publikace se stal Jan Štìpánek, doktorand Ústavu pro dìjiny umìní FF UK v Praze. Komisaøkou celého projektu je významná galeristka Renata Hochelber, známá svými výstavami o Le Corbusierovi a Miloši Reindlovi na Pra¾ském hradì. Ti rozèlenili publikaci i expozici v Hoøovicích do tematických celkù nazvaných Dokument, Krajina, Portrét a ®ánr, reprezentujících základní pilíøe tvorby Marie Nostitzové.
V první èásti nazvané Dokument se pøedstaví díla pøibli¾ující podobu zámeckých interiérù z 1. pol. 20. století. „Ta byla tehdejší spoleèností velmi vyhledávaná. Marie Nostitzová tak získávala lukrativní zakázky od øady šlechtických rodù.“ Øíká kurátor výstavy Jan Štìpánek, a doplòuje: „Je zajímavé, ¾e nìkteré z nich hrály významnou roli coby pøedlohy pøi obnovì zámeckých instalací. Dìlo se tak zejména v Hoøovicích, kde bylo podle akvarelù z let 1942–1944 obnoveno hned šest zámeckých pokojù. I to byl dùvod uspoøádat výstavu právì tam.“
V èásti nazvané Krajina, se lze seznámit s námìty, je¾ mìla Marie Nostitzová nejradìji. Mezi exponáty na výstavì dominuje pøedevším pohled z brány lichtenštejnského zámku Hollenegg, který byl do Èech zapùjèen a¾ z Francie, od potomkù rodiny Liechtensteinù.
Vìtšina malíøù tíhnoucích k pøírodním a architektonickým motivùm nepatøila k tìm, je¾ by hledala své uplatnìní v portrétní tvorbì. Zachycení charakteru lidských tváøí toti¾ vy¾aduje jiný pøístup autora k námìtu. Svùj prostor nalezl také Portrét, dosvìdèující výjimeèné nadání Marie Nostitzové i v této oblasti.
Poslední oblast nazvaná ®ánr poodkrývá ka¾dodenní ¾ivot šlechty. Skrze pohledy na rodinné sešlosti, psaní domácích úkolù, nebo hry malých aristokratù, mají návštìvníci výjimeènou mo¾nost seznámit se s ka¾dodenní rutinou rodiny Nostitz-Rieneckù z Plané u Mariánských Lázní v období První republiky, druhé svìtové války a následné emigrace.
Èesko-nìmecká publikace, která poprvé v historii pøibli¾uje malíøèin ¾ivot, ale i dosud málo známá díla z Mexika nebo Rakouska, je v souèasné dobì z jedné tøetiny rozebrána. Na velkém prodejním úspìchu má zásluhu Grafické studio Machart a zejména Ester Havlová, laureátka Czech Grand Design 2010 a spoluautorka øady publikací o umìní a architektuøe, která nafotila vìtšinu akvarelù. Výtì¾ek z prodeje publikace je navíc na pøání paní Mathildy Nostitzové urèen na pomoc slabozrakým a posti¾eným.
Výstava poøádaná Mathildou Nostitzovou a zámkem Hoøovice, bude veøejnosti pøístupná do 31. øíjna 2013. Akvarely na výstavu zapùjèili mimo jiné Diana Sternbergová z Èastolovic, František Kinský z Kostelce nad Orlicí, nebo rakouská vìtev rodiny Liechtensteinù.
* * *
Marie Nostitzová (celým jménem Marie hrabìnka Nostitz-Rieneck) se narodila v roce 1902 na zámku v Rokytnici v Orlických horách, jako druhé ze sedmi dìtí Josefa hrabìte Nostitz-Rieneck a Rosy, rozené princezny z Lobkowicz. Ve svých dvaceti osmi letech byla pøijata na Vídeòskou dívèí akademii, kde studovala kresbu a malbu u prof. Adalberta Seligmanna. Díky vysoce kvalitním malbám interiérù získávala bìhem 1. poloviny 20. století øadu dobøe placených zakázek od mnoha šlechtických rodù v Evropì. Po dokonèení školy se v roce 1938 zúèastnila Velké nìmecké výstavy v Mnichovì. V roce 1948, po nucené emigraci do Rakouska, ¾ila a pracovala ve Vídni. Své stáøí pro¾ila ve Štýrském Hradci, kde v roce 1980 zemøela. Její dílo, spadající pøedevším do techniky akvarelu, se dodnes nachází v øadì soukromých sbírek v Evropì. Po druhé svìtové válce se dostalo napø. a¾ do dalekého Mexika.
Olga Szymanská
Jan Štìpánek