Manifest ¾en poèátkem zlepšování situace v ÈR Pøed patnácti roky se po zmìnì re¾imu dostali do èela státu lidé, kteøí mìli morální kredit a mohli vytváøet humanitní demokratickou spoleènost. To se však nedaøilo. Po hospodáøských a politických zmìnách v posledních patnácti letech ovládají naši politickou scénu lidé, kteøí obnovili u nás kádrování, dosazování do øídících státních funkcí i do funkcí v hospodáøském a veøejném sektoru na základì èlenství ve stranì èi pøíslušnosti k mocenské elitì. Pomocí penìz jsou ovládáni, korumpováni obèané ve vìtším mìøítku ne¾ tomu bylo v minulém re¾imu. Soustavnì je porušována Listina základních práv a svobod, která pøedpokládá oddìlení politiky od státu. V parlamentì byly navrhovány a pøijímány nedokonalé zákony, které bylo nutno èasto novelizovat. Politické strany u nás parazitují na státní pokladnì. Prostøedky daòových poplatníkù jsou pou¾ívány na honosné volební kampanì, na získávání volièù. Pøedstavitelé politických stran odhlasovali zákony stanovující výši pøíspìvkù stranám ze státního rozpoètu, stanovující výši platù, výši odstupného ministrù a rùzná privilegia. Èlenství ve stranì se stalo cestou k dosa¾ení bohatì honorovaných funkcí ve státních a veøejných institucích. Politické strany zklamaly oèekávání obèanù. Stranické mocenské elity ztrácejí dùvìru obèanù, klesá poèet èlenù platících politickým stranám pøíspìvky. Aktivita obèanù klesá. Moc ve státì zùstává stále v rukou stranických mocenských elit. ®ádná ani nová politická strana není schopna tuto krizi pøekonat.
Východiskem k zlepšení situace u nás mù¾e být diskuze o Smlouvì o ústavì EU a ústavì Èeské republiky zejména dodr¾ování èl.20 odst.4 Listiny základních práv a svobod, který zní: „Politické strany a politická hnutí,jako¾ i jiná sdru¾ení jsou oddìleny od státu“ a dodr¾ování zásad participaèní demokracie èl.I-47 ve Smlouvì o ústavì Evropské Unie.
Odluka od státu, zrušení pøíspìvkù ze státní pokladny politickým stranám a hnutím zpùsobí, ¾e politické strany se zbaví kariéristù a nedostateènì kvalifikovaných èekatelù na funkce ve státním, veøejném i soukromém sektoru. Politické strany pøestanou být tvùrcem a strùjcem výkonné moci. Výkonná moc bude v rukou kvalifikovaných pracovníkù. Politické strany budou nadále podporovat veøejnou kontrolu výkonné moci státu. Parlament bude projednávat a pøijímat zákony pøedkládané kvalifikovanými osobami a organizacemi. Novelizace zákonù nebudou èasté. Zbavení funkce bude mo¾né bez politických tahanic. Politika se stane maximálnì po dvì volební období zále¾itostí lidí, kteøí ji¾ v ¾ivotì nìco dokázali, kteøí se stabilizovali, lidí obìtavých s vysokým morálním a sociálním cítìním. Politika nebude dlouhodobým zamìstnáním.
Po delší dobì odborníci v politických funkcích ztrácejí i svou odbornost. Vítìzství ve volbách nebude motivováno touhou pomáhat ekonomicky sobì a své politické stranì.
I u nás by nemìly ¾eny propást šanci, kterou jim pøináší diskuze o pøipravovaném referendu. ®eny by si mìly uvìdomit, ¾e jejich vzrùstající poèet ve volebních seznamech jim umo¾òuje podstatnì ovlivnit výsledky voleb v ÈR i v EU. ®eny by mìly vyu¾ít i svou ekonomickou sílu, kterou v ÈR pøedstavují jejich úspory ve spoøitelnách pøedevším stavebních, v pojiš»ovnách, v bankách, které jsou zdrojem úvìrových penìz. Ty by mìly slou¾it pøedevším v místech vzniku úspor k místnímu rozvoji a ke sní¾ení nezamìstnanosti.
V Manifestu ¾en by se mohlo objevit následující:
Po¾adovat vìtší zastoupení ¾en ve veøejných funkcích, postupnì na 50 procent.
Po¾adovat oddìlení politiky od státu, zrušení pøíspìvkù politickým stranám ze státního rozpoètu, zrušení privilegií ústavních èinitelù. (Omezení imunity, pøíjmù)
Po¾adovat zavedení referenda a prvkù participaèní, pøímé demokracie pøi rozhodování o vìcech veøejných, stranických, spolkových, místními organizacemi poèínaje.
Po¾adovat pravidelnou kontrolu bank a pojiš»oven Nejvyšším kontrolním úøadem. (Ochrana spoøených prostøedkù.)
Po¾adovat respektování principù obsa¾ených ve Smlouvì o ústavì EU, zejména èl. II-83" Zásada rovnosti nebrání zachování nebo pøijetí opatøení poskytujících zvláštní výhody ve prospìch nedostateènì zastoupeného pohlaví", èl.II- 85 Respektování práva starších osob na to, aby vedly dùstojný a nezávislý ¾ivot a podílely se na spoleèenském a kulturním ¾ivotì, èl.II-103 Poskytnutí bezplatné právní pomoci všem, kdo nemají dostateèné prostøedky, pokud je to nezbytné k tomu, aby jim byl zajištìn skuteèný pøístup ke spravedlnosti.
Po¾adovat ve volbách na kandidátech stanovisko,zda budou prosazovat po¾adavky manifestu ¾en.
Koneèná formulace manifestu ¾en by mohla být výsledkem diskuzí organizovaných v nestranických i stranických organizacích a hlasování pomocí esemesk k poøadùm v televizi a rozhlasu.
V Praze 5. srpna 2005
Josef Hromádko
Poznámka redakce: Zasláno e-mailem. Pøedkládáme k veøejné diskusi