Nespravedlnost dìjin (2/2)
Pokud se posuneme v èase kupøedu a zastavíme se u Václava IV., uznejme, ¾e jablko padlo skuteènì ponìkud dále od stromu, ne¾ se èekalo, a chybìly mu nadto otcovy diplomatické schopnosti a dovednosti vùbec. Ale nezapomínejme na dvì vìci. Tatík Karlík nasadil la»ku proklatì vysoko, to za prvé. Hlavnì však, a to je dùle¾ité mít na pamìti, v dobì Vaškovy vlády se projevila øada problémù, které buïto pøedtím pouze bublaly pod povrchem, nebo ani neexistovaly.
Pøednì se tu objevilo pape¾ské schizma – dva námìstci bo¾í na zemi, oba prohlašující, ¾e jen oni jsou tím pravým, a po urèité dobì se ke dvìma øvoucím kohoutùm pøidá ještì tøetí. No hrùza. Dnes by nás taková situace mo¾ná pobavila, nicménì tehdy? Ve støedovìké køes»anské Evropì? Prùs… prùšvih a¾ na pùdu! A kdo to mìl øešit? Samozøejmì Václav z titulu øímského krále, kam ho instaloval – jak jinak – papá. Jen¾e jak? Nic podobného se nikdy pøedtím nestalo! A tak se krize církve a spoleènosti stále prohlubuje a blí¾í se okam¾ik, kdy na scénu vstoupí Mistr Jan Hus…
Zároveò propuká i hospodáøská krize a v 80. letech se pøidá ještì mor. Èechy zasáhne jako první a v plné síle. K tomu konflikty se šlechtou. Nemysleme si, ¾e pùtky s velmo¾i za Karla nebyly. Jen¾e nyní nabývají podoby otevøené vnitøní války. A tak, ani¾ bych omlouval krále, kterého øíšští kurfiøti (volitelé) sesadili z trùnu jako „neu¾iteèného, líného a zcela nezpùsobilého“, jen upozoròuju, ¾e je záhodno nahlédnout na celou vìc ze širší perspektivy.
A nezapomínat ani na to, ¾e samotný Václav po vládì nijak neba¾il. Špatnì zvolená výchova zpùsobila, ¾e k panovnickým povinnostem cítil odpor, ještì ani neusedl na trùn… Proè se pak tolik divit, ¾e od nich neustále utíkal k zábavám, lovùm a pitkám na svých oblíbených hradech? Kolik lidí se dnes nechová stejnì? Nesna¾í se aspoò na chvíli utéct z reality? Bohu¾el u vladaøe je to vidìt o nìco víc a následky jsou horší ne¾ u „obyèejného“ èlovìka.
A co ta šelma ryšavá, jak pojmenoval Zikmunda Lucemburského radikální pra¾ský kazatel Jan ®elivský? Hned na úvod vyplouvá stará bolest: Zikmundovi se klade za vinu smrt Jana Husa. Dal mu ochranný glejt a… a 6. èervence 1415 hoøí nebohý mistr na kostnické hranici. Jak je to mo¾né? Docela jednoduše. Zikmund byl v té dobì králem Svaté øíše øímské, tudí¾ pøedstavitelem svìtské moci, a ochranný list platil pro prùjezd oblastmi øíše. Husa upálila katolická církev. Nad ní a nad jejím rozhodováním postrádal Zikmund kontroly. Co se dá namítnout, ¾e mohl zakroèit pomocí hrubé síly, Husa zachránit vojensky. Jen¾e… takový krok by byl ze Zikmundova pohledu krajnì netaktický v cestì za císaøskou korunou. Navíc slavil úspìch, kdy¾ koncil zvolil nového pape¾e Martina V. a sesadil tøi pøedchozí. Co Husova smrt rozpoutá, si tehdy asi stì¾í kdo dokázal pøedstavit.
V souvislosti s tím se nám vyrojí další „pøitì¾ující“ okolnost. Zikmund táhl proti Èechám v èele køí¾ové výpravy – a to ne jednou. Ale co kdo èekal jiného? Husité v té dobì platili, oèima katolické církve, za kacíøe, Zikmund byl øímský král a ergo opora pape¾e, navíc legální dìdic èeského trùnu! Po korunovaci v roce 1420 byl následnì na èáslavském snìmu sesazen. Vyèítal se mu Hus, køí¾ová výprava, a ¾e jaksi nìkam zašantroèil Braniborsko. To Braniborsko, které pøipojil Karel IV. a ustavil, ¾e nikdy nemá být odtr¾eno od èeského státu, zároveò však to Braniborsko, které moudrý panovník odkázal synovi a dal mu tím pádem moc s ním nakládat…
A co teprve husitství? Další kapitola sama pro sebe. Na jedné stranì vrchol èeských dìjin. Doba, kdy se stateèní bojovníci kalicha ubránili celému svìtu a vymohli na basilejském koncilu uznání pøijímání podobojí, tedy ètvrtinu svého programu a sna¾ení. Epocha, která si zaslou¾í obdiv. Tak vypadá jedna strana mince. Pravdivá, líbivá, ¾el i do jisté míry idealizovaná. Ta druhá strana je rovnì¾ pravdivá, ale u¾ o poznání ménì hezká. Jedná se o dobu, kdy je pustošena zem a» u¾ katolíky èi kališníky, kdy se èeský stát dostává do hluboké krize politické, nábo¾enské a hospodáøské, doba, kdy jedni bojují za ideje a druzí pod jejich rouškou kradou, doba, po jejím¾ konci u¾ husité nejsou kacíøi, leè celé království se ocitá v mezinárodní izolaci a nikdo netuší, co bude dál… Jen¾e to u¾ nezní tak pìknì, tak se o tom radši moc nemluví.
Tak¾e co závìrem? Historie je jako mince. V¾dy má dvì strany a nikdy není èernobílá.