Betlémy – vìèná inspirace
aneb Historie betlémù
Vánoèní betlémy mají své koøeny hluboko v historii. Samotné mìsto Betlém se nachází osm kilometrù ji¾nì od Jeruzaléma v centrální èásti Západního bøehu Jordánu.
Oznaèuje se jako mìsto Davidovo, nebo» Starý zákon øíká, ¾e se zde narodil izraelský král David. Tesaø Josef byl také z rodu Davidova, proto ke sèítání lidu spìchal z Nazaretu do Betléma.
Podle evangelií je to také místo narození Je¾íše Nazaretského v dobì, kdy vládl v Betlémì Herodes Veliký. Od roku 1995 je mìsto Betlém na základì izraelsko-palestinských mírových dohod souèástí Palestinské samosprávy. ®ije zde kolem 30 000 obyvatel. Kolem Vánoc se zde køes»anští poutníci shroma¾ïují v chrámu Narození Pánì.
Je to jedna z nejstarších køes»anských svatyní, která byla postavena ve 4. stol. na místì Je¾íšova údajného narození a to na popud matky øímského císaøe Konstantina Velikého.
Snad není na svìtì nikdo, kdo by neznal jméno Betlém. Nezále¾í, zda jsou to køes»ané, ¾idé muslimové, ateisté. Jedná se o místo narození mu¾e, který zmìnil svìt. Mo¾ná existoval, mo¾ná si ho lidé vymysleli, nebo» potøebovali hrdinu v dobách, kdy bylo tì¾ké uvìøit v dobro a spravedlnost. Lidé v¾dy ve všech dobách potøebují, aby se k nìkomu upínali, klanìli. Potøebují hrdinu, vzor. Tak prostì Betlém vešel ve všeobecnou známost. Lidé se sem sjí¾dìjí k Chrámu narození pánì a slaví zde Vánoce bez ohledu na konflikt mezi Izraelem a Palestinou.
Líbí se mi rèení: Betlémy – vìèná inspirace. Tradice stavìní betlémù jsou souèástí Vánoc. Pøinášejí radost nám všem. První model Betléma se traduje ve 4. století po Kristu – snad pár prkének z jeslièek – øímská bazilika Santa Maria Maggiore. Ale všeobecnìjší je verze Františka z Assisi ze 13. stol., který pøipravil pùlnoèní mši s ¾ivým oslíkem a tak zalo¾il tradici stavìní jeslièek. V Praze byl první betlém v jezuitském kostele v 16. stol. Jezuité tento zvyk podporovali. A¾ Marie Terezie zakázala stavìní betlémù. Její syn Josef II. v tom pokraèoval, vydal tento zákaz znovu. Ale ¾ádné zákazy nepomohly, figurky se zmenšovaly, materiály se rozrùstaly. Øezbáøi se èinili. Obliba betlémù rostla natruc ideologii komunistické strany. A dodnes se betlémy dík umu a píli v ka¾dém kostele skví v plné kráse.
* * *
obr. 01 – Betlémská hvìzda, chrám Narození Pánì
obr. 02 – Vnitøek chrámu Narození Pánì, Betlém
obr. 03 – Èeský ruènì vyøezávaný betlém z dílny Lubomíra Zemana www.betlemy-zeman.cz
Marta Urbanová
* * *
Zobrazit všechny èlánky autorky