Kdy¾ legendy ob¾ivnou (2/2)
Patálie s praobyvateli
Kdyby býval byl bigfoot objeven pøed sto lety, nestalo by se dohromady nic. Vìdci by mu udìlili latinský název, zruèní rytci by vyhotovili sérii ocelorytin pro noviny a Brehmùv ¾ivot zvíøat, mo¾ná by nìkterý bigfoot skonèil u cirkusu a jiný, vycpaný, v muzeu. Senzace by to bezpochyby byla, ale právì ¾e jen senzace, nic víc. Dnes…no, zkusme si pøedstavit ten tanec.
***
Pan Leibowitz byl obávaný televizní moderátor mrštného jazyka, jemu¾ èinilo potìšení usvìdèovat prominentní osoby z omylù a dokazovat, ¾e pravda a paradox se vzájemnì nevyluèují. Zkušenì si prohlédnuv oba úèastníky diskuze, usoudil, ¾e mu tentokrát padla do rukou snadná koøist.
„Abychom došli k nìjakému závìru,“ pøerušil oba zdlouhavì debatující pány. „Bytost, zvaná bigfoot, je èlovìk, ne zvíøe. Souhlasí?“
„Podle všeho ano,“ huhlal v rozpacích profesor Kaminski. „Celá genetická stavba…“
„Tak¾e èlovìk,“ u»al moderátor, nejsa zvìdav na rozvleklé vìdátorské rozklady. „Nepochybnì?“
„Nepochybnì,“ pøipustil profesor, tuše u¾, k èemu se schyluje. ®e mi to pozvání do televize byl èert dlu¾en, pomyslel si.
„Výbornì, to bychom tedy mìli. Èlovìk narozený na pùdì USA, zde ¾ijící, s tuzemskými rodièi. Podle zákona americký obèan. Je to tak, pane Hillby?“
Pan Hillby byl soudce z Tucsonu v ji¾ní Arizonì, vzhledem k blízkosti mexické hranice v zále¾itostech státního obèanství dosti zkušený. Pøesto zaváhal s odpovìdí. „V principu ano. Ovšem…“
„Ale pánové. Vy jste samá vytáèka, a pøitom je všechno tak prosté. Zákon této zemì nezná v téhle vìci ¾ádné v principu nebo ne v principu. Kdo splòuje stanovené podmínky – a nevím o ¾ádné, kterou by bigfoot nesplòoval – je americký obèan. Zákon nestanoví, ¾e obèan nesmí být chlupatý nebo bìhat nahatý po lese a ¾ivit se hlemý¾di. Nemám pravdu, pane Hillby?“
Oslovený setrval v mlèení, zato se ozval profesor Kaminski. „Mo¾ná,“ pokusil se o odpor. „Leda¾e bigfoot nemù¾e být v ¾ádném pøípadì pokládán za pøíslušníka rodu homo sapiens, pane Leibowitz. Kdy¾ uvá¾íme vìc z této stránky…“
„Nono,“ udìlal moderátor, zdvihnuv káravì ukazovák, „z jaképak stránky. Homo sapiens… znovu upozoròuji, ¾e i tento pojem je v našem pøípadì naprosto irelevantní. Všichni lidé jsou si pøed zákonem rovni. Být na vašem místì, profesore, ani bych nemluvil dál. Víte, doufám, jak se dnes pohlí¾í na rasismus.“ Neshledav odporu, pokraèoval s profesionální bøitkostí: „Pojem obèanství byl stanoven proto, aby vymezil jeho u¾ívateli jistá nezadatelná práva. Nikdo z nich není vylouèen, tedy ani bigfoot. Je tady napøíklad hned právo volební. Jak ¾e se jmenuje ten šerif? MacGarry, tuším? Pøi nejbli¾ší pøíle¾itosti se bude muset postarat, aby byly bigfootùm v jeho okrsku doruèeny volební lístky.“
„Ano. V tomto pojetí se bigfoot mù¾e stát i presidentem Spojených Státù,“ pøisolil si soudce Hillby, shledav, ¾e se všechno zvrhá v šaškárnu, kdoví jestli ne zámìrnou. Pohlédl zšikma na moderátora, jestli mu nìco neškube koutkem úst, ale neškubalo.
„Bezpochyby, bezpochyby. Mimoto má bigfoot právo svìdèit pøed soudem, slou¾it v armádì… jsou ovšem i jisté obèanské povinnosti, napøíklad odvádìt danì. Ale jistì, to mi nemusíte vyprávìt, ¾e bigfoot nemá ¾ádný zdanitelný pøíjem, prosím, ale v tom pøípadì mu nále¾í pøimìøená sociální podpora.“
„Jeliko¾ by si s penìzi pravdìpodobnì nedokázal nic poèít,“ upøesnil iniciativnì soudce Hillby, „mohla by mu být vyplácena v mrkvi a jablcích.“ Notnì bláznivé konce, k nim¾ diskuze dospìla, ho zaèaly bavit.
„Snad jen, ¾e bychom nemìli poøád mluvit o bigfootovi,“ vlo¾il se do debaty profesor Kaminski, pochopiv koneènì, ¾e se stal aktérem absurdního divadla. „Je to diskriminaèní. Navozuje to dojem, ééé… jakési zvíøeckosti, ¾e ano, co¾ je ovšem zcela v rozporu se zásadami civilizované spoleènosti. Navrhoval bych název „Americký praobyvatel.“ Je to eticky i antropologicky korektní.“
„Znamenitì,“ zajásal pan Leibowitz. „Leda¾e je to trochu dlouhé, staèilo by øíkat Praobyvatel. Tìší mì, ¾e jsme se domluvili. Myslím, ¾e jsme dnes posluchaèstvu vyslali výrazný signál ve správném smyslu: lidská dùstojnost je nedìlitelná, a z lidských práv není výjimky. Dìkuji vám, pánové.“
Povstali ve vší vá¾nosti. Moderátor potøásl obìma pánùm pravicí, pohlédnuv jim pevnì do oèí, v nich¾ se nezraèil ani stín cynického veselí. Pøesto si byl jist, ¾e pochopili jeho zámìr, k nìmu¾ celou debatu od zaèátku smìøoval: pøedvést televiznímu publiku, do jakých hlubin nesmyslu vede do dùsledku pojatá zásada politické korektnosti. Veøejnost nemù¾e být tak pitomá, aby to nepochopila.
Mýlil se. Veøejnost mo¾ná ne, ale její vùdèí, správný zpùsob myšlení urèující duchové jistì.
„I neandertálec je lidská bytost!“ ozval se hned pøíštího rána list Miami Adviser, pøiøadiv ponìkud pøedèasnì praobyvatele z okresu Prescott k této vymøelé rase.
„Jakpak by bylo profesoru Kaminskému, kdyby se do nìj praobyvatel strefoval omamnými šipkami?“ „Lidská dùstojnost pošlapána u Dirty Fork!“ pøidávaly se èím dál osmìlenìji další noviny. „Platí zákony o pokusech na èlovìku, jen kdy¾ se to hodí?“ trumfoval mìsíèník Eco, oblíbený zejména mezi mladou, radikální generací. Takovým a podobným tónem se nesla valná vìtšina komentáøù, nešetøíc výrazy jako diskriminace, rasismus, arogance tzv. západní kultury, té¾ praobyvatelova lidská práva bojovnì zaujala mnohého analytika. Vysvìtlující èlánky univerzitních kapacit na tom mnoho nezmìnily, nebo» ètenáøstvo nebývá na nudnì odborné traktáty zvìdavo a ¾ádá si ráznosti. Jako v¾dy v takových pøípadech, vyhovìla tomu po¾adavku s nevšední ochotou øada renomovaných vìdcù, dovozujících s u¾itím všech pravidel logiky, ¾e podrobovat èlovìka, by» i chlupatého a lidské øeèi zjevnì neschopného, bez jeho svolení jakýmsi experimentùm, je vrcholnì neetické a mìlo by být zakázáno zákonem. Bylo se naè tìšit.
Nejdøív byl zjištìn jakýsi neklid v internetu. Poté se v obchodním centru mìsta Kansas City shromá¾dilo asi dvì stì demonstrantù se zahalenými oblièeji, táhli ulicemi za zlobného povykování, aby nakonec obklopili jídelnu firmy MacDonald´s a vytloukli ji bez bli¾šího vysvìtlení, jakou spojitost spatøují mezi karbanátky a praèlovìkem od Dirty Fork. Podstatnì umírnìnìji si poèínalo pøibli¾nì stejné mno¾ství metodistù pod vedením reverenda dr. Williamse, obleèených do bílých øíz a nesoucích transparenty s vyobrazením truchlivì zírajícího opièáka a nápisem: „Všichni jsme dítka Bo¾í!“ Tu a tam zaznìly i zdr¾enlivìjší tóny, ale nebylo mnoho ochoty jim naslouchat. Jistý vyslou¾ilý a svìta znalý diplomat se odvá¾il podotknout, ¾e snad není nutno zahrnovat všemi právy a civilizaèními vymo¾enostmi tvora, který je pravdìpodobnì nechápe a nejspíš o nì ani nestojí; netøeba dodávat, ¾e vyjádøení tak zpozdilé vyvolalo bouøi kategoricky odmítavých reakcí, obsahujících více ne¾ obøádek výraz „rasismus.“ Naopak, ozývalo se jedním hlasem z univerzitních kabinetù, pokrokových redakcí a kazatelen. Praobyvatel je velmi dobøe schopen stát o svá obèanská práva, ale vinou mìš»ácké spoleènosti se mu nedostalo pøíslušného vzdìlání, aby se o nì mohl pøihlásit. Na tomto místì èást diskuze opustila téma, javši se s velkou chutí probírat fenomén vzdìlání; z úvah a rozborù se zdálo vyplývat, ¾e správì vedenou školní výukou mù¾e stanout v pøedních øadách lidstva i makak javánský. Ráznìjší kritici z toho odvodili další dùkaz bezohlednosti západní civilizace: nejdøív ukradla praobyvatelùm jejich zemi, pak je zahnala do neplodných horských zákoutí a nyní jim upírá i právo na vzdìlání. Pozornosti zasluhoval úkaz, jak nekompromisních vyjádøení pøibývalo úmìrnì vzdálenosti od Dirty Fork.
To ovšem muselo vzbudit a také vzbudilo nevùli indiánských pøedákù, majících do té chvíle na ukradenou zemi monopol. „Bigfootùm,“ volali z tribun kmenových pow-wow, „nikdo ¾ádnou zem vzít nemohl, proto¾e od samého poèátku nále¾ela nám indiánùm; jen my smíme být nazýváni pùvodními obyvateli se všemi z toho vyplývajícími právními nároky!“ Existence jakéhosi tvora, pøe¾ívajícího v ústraní hor, není ovšem nic nového, dovozovali; odjak¾iva jím indiánské ¾eny strašívaly svá robata. Ten však nepotøebuje ¾ádných zvláštních práv, nýbr¾ by mu postaèilo vymezit vhodné rezervace, kde by dál nerušenì ¾il svým tradièním zpùsobem. Nìkteøí skeptici mìli zato, ¾e zmínka o rezervacích a tradièním zpùsobu ¾ivota zní z indiánských úst obzvláš» dobøe. Ne¾ se však mohl rozpoutat pøíslušný rozruch, vyjádøily se v podobném duchu èernošské organizace, jevící náhlou starost, aby se èerný lid nakonec ještì nemusel dìlit s praobyvateli o výhody a privilegia plynoucí z postavení utištìných a poní¾ených. Ta obava dostala urèitou podobu, kdy¾ senátor Q.M.Fantini, stonásobný milionáø z Massachussets, odpùrce globalizace a rozhodný zastánce chudých této planety, vyzval presidenta USA, aby se praobyvatelùm veøejnì omluvil a zasadil se o vyplacení odškodného ve výši 200 miliard US$. Odškodné navrhl ulo¾it do zvláštního fondu, jej¾ se uvolil spravovat a¾ do doby, kdy praobyvatelé nabudou vzdìlání a budou schopni nakládat se svým majetkem sami.
Iniciativa senátora Fantiniho byla po nìjakých diskuzích zapomenuta, ne tak prohlášení èernošských svazù. Jimi bigfootova aféra opustila území Severní Ameriky a stala se svìtovou zále¾itostí; dá rozum, ¾e nový dùkaz rasové nerovnoprávnosti ve Spojených Státech nemohl zùstat bez odezvy. O dùkladné pøešetøení ¾ivotních podmínek afroamerièanù, indiánù a praobyvatel po¾ádala Amnesty International; organizace Greenpeace svolala blokádu newyorského pøístavu za úèelem nátlaku na konzervativce v kongresu. Nìkolik aktivistù se vydalo do samého Dirty Fork, kde¾ se pøikovali øetìzy ke skále; jeliko¾ jejich protestu nikdo nepøihlí¾el, zase se po nìjaké chvíli odkovali. Úspìšnìjší byla øada menších, útoènì radikálních sdru¾ení, vyzvavších po internetu své pøívr¾ence, aby mohutnou demonstraci pøekazili zasedání Svìtového mìnového fondu v Oslo. V ulicích, kudy prùvod táhl, došlo k vypálení zaparkovaných aut, rozkopání chodníkù za úèelem získání dla¾ebních kostek a k rozbití nìkolika stovek výkladních skøíní, to vše vinou policejní brutality.
Dalo se èekat, ¾e se celý problém nyní pøemístí na pùdu OSN, a také se pøemístil. Zástupci Syrie, Zimbabwe a Bílé Rusi pøedlo¾ili Valnému shromá¾dìní rezoluci, odsuzující americkou vládu za bezpøíkladné porušování lidských práv a svobod. Rezoluce byla pøijata naprostou vìtšinou hlasù s výjimkou USA a Izraele, jen zástupci nìkterých východoevropských státù se zdr¾eli hlasování. Vzápìtí Rada bezpeènosti schválila hlasy Èíny, Francie a Ruska po¾adavek odchodu amerických jednotek z ¾ivotního prostoru praobyvatel. Na námitku, ¾e za takovou jednotku mù¾e být pokládán leda šerif MacGarry se svou bouchaèkou, nebyl brán ohled. Imám Omarovy mešity v Jeruzalémì vyzval k nenásilnému odporu proti køi¾ákùm a sionistùm, den nato vyletìlo do povìtøí sedm vagonù paøí¾ského metra. K èinu se pøiznala Islámská fronta pro osvobození amerických praobyvatel a pohrozila popravou zajatého bangladéšského vyslance. Filosof Kohák oznaèil za pøíèinu násilností chudobu a zoufalství tøetího svìta. Èína uspoøádala námoøní manévry v blízkosti tajvanských bøehù. Na indicko-pakistánském pomezí vypukly dìlostøelecké pøestøelky. Jednání u kulatého stolu skonèila neúspìchem a severokorejský vládce Kim èong-Un ohlásil pokus s atomovou bombou v atmosféøe. Bylo jen otázkou èasu, kdy on nebo jiný blázen pou¾ije jaderné zbranì naostro.
***
Tu pochopil profesor Kaminski, co mínil šerif MacGarry vìtou – modlete se, aby to byla opice. Na modlitbu však bylo pozdì, spíš se ukazovala nutnost nìjak zabránit výletníkùm, èumilùm i nadšencùm nejrùznìjšího druhu v pøístupu do Dirty Fork. Táhli tam v celých houfech a vybaveni vysoce výkonnými zesilovaèi se pokoušeli napodobením svolávacího jeku pøilákat bigfooty. Nìkteøí je hodlali informovat o jejich právech jako¾to obèanù USA, jiní je mínili pouèit o slovu Pánì v pojetí té èi oné sekty, nechybìlo ani snah jednak o alfabetizaci, jednak o probuzení tøídního vìdomí. Zatím praobyvatelé na ty signály nereagovali, ale zvìstovatelé nepozbývali víry; inteligentní lidská bytost, jakou praobyvatel nad všechnu pochybnost je, musí pøece jednou projevit zájem o svùj lepší zítøek.
Šerif MacGarry pozoroval ten rej se vzrùstajícím rozmrzením. Nìkolikrát u¾ sahal po brokovnici, aby tu bandu rozenhal, ale zase ji odlo¾il, uvìdomiv si, ¾e by si neposlou¾il. Místo toho se spojil s rangerem Newcombem, tou dobou plnì zamìstnaným výsadbou smrèkù v náhradu za ty, je¾ v Dirty Fork rozšlapali ochránci ¾ivotního prostøedí. Dosáhli spojeným úsilím aspoò vyhlášení oné lokality za pøísnou rezervaci, do ní¾ je pod hrozbou tì¾kých pokut zapovìzen vstup komukoliv s výjimkou vìdeckých výprav.
Výsledek opatøení na sebe nenechal dlouho èekat. Zvìdavcù a výletníkù skuteènì ubylo, zato s vìdeckými výpravami se nevídanì roztrhl pytel. Badatelé se dostavovali ze všech koutù USA i nejvzdálenìjšího zámoøí a brzy poètem i úèinky pøekonali nìkdejší èumily. Byli vybaveni doporuèeními, vysvìdèeními a potvrzeními vìdeckých ústavù a fakult, a¾ to v pochybovaèné mysli šerifa MacGarryho vyvolalo podezøení, existuje-li vùbec tolik chrámù uèenosti na povrchu zemském. V patách jim následovali ekologové z povolání i amatérští, argumentující dotèenì, ¾e ekologie je také vìda. Stalo se, ¾e ve str¾i pøed vyústìním potokù do jezera na sebe narazili zástupci klasické vìdy s vìdci alternativními a namleli si nosy, na vznešenost svého poslání nepomyslivše. Všichni bez rozdílu dopravovali namáhavì bezcestím slo¾ité aparatury, slou¾ící tìm èi onìm úèelùm, pøedevším však vyluzování pekelného randálu. Ponìkud stranou a z dosahu zákona byla uspoøádána technoparty. Stany a boudy zabraly nejdøív louèku nad jezerem, a kdy¾ louèka nestaèila, zahryzávalo se nomádské osídlení hloub a hloub do lesnatých svahù. V hejnech a rojích pronikali mu¾ové vìdy dál a výš a¾ pod zasnì¾ený høeben, pátrali, mìøili a zkoumali, zatloukali kolíky, vzájemnì si pøeká¾eli a pøeli se o to, kdo tady byl k èertu první. V usilovném pídìní po praobyvatelích prorazili divoèinou sí» širokých stezek, a¾ mohlo být s podivem, kde se mezi tou spouští mù¾e ještì bigfoot skrývat. Pánové MacGarry a Newcomb, nemohouce tomu dopuštìní zabránit, se sna¾ili aspoò prosadit nìjaké poøadníky, ale vìdci všech národù a ras se proti nim semkli, hovoøíce zlostnì o potlaèování vìdecké svobody v USA. Bylo stále zjevnìjší, ¾e k obnovení poøádku a k záchranì vzácné lokality bude nutno povolat jeden nebo dva oddíly Národní gardy. K tomu u¾ však nedošlo, jeliko¾ v rozdupaném a rozje¾dìném tratolišti, zvaném kdysi Dirty Fork, u¾ beztak nebylo co zachraòovat.
V první fázi tìch událostí opravdu nìkdo tu a tam bigfoota zahlédl. S postupujícím èasem se to stávalo stále øidèeji, a¾ si pan Newcomb jako první povšiml, ¾e u¾ jaksi dlouho neslyšel svolávací jek praobyvatel, snad ¾e zanikal v hluku motorových pil. Svìøil se svým pozorováním šerifu MacGarrymu; i pøicházeli k Dirty Fork za soumraku, vystoupili na skálu nad jezerem, setrvali na ní dlouho pøes pùlnoc, kdy veškeøí vìdci i ekologové spali, pozornì naslouchali, ale nic. Jen hvìzdy svítily nad horizontem a v jejich studeném chvìní jako by se zraèila prázdnota. Po dvou týdnech nemohlo být pochyb: praobyvatelé u¾ v kraji nejsou. Buï ¾e se nepozorovanì vytratili pøes horský høeben a usadili se v jiném, badatelskou èinností nesu¾ovaném údolí, nebo odtáhli a¾ nìkam za hranici do Kanady, kde se v pomìrné nepøístupnosti tamních hvozdù pro nìjaký èas mohou nadít pokoje, nechápajíce hodnotu lidské dùstojnosti a nestojíce o svá obèanská práva. Èím¾ by dokázali, ¾e jsou opravdu myslící bytosti, zajisté v jiném smyslu, ne¾ jim pøisuzovali ochránci chudých a poní¾ených jako¾ i zastánci rovnosti veškerého lidstva.
Vìdecké výpravy ještì nìjaký èas proèesávaly opuštìné sídlištì praobyvatel, a¾ vyèerpaly své granty a nechaly toho. Tisk a vùbec zájem veøejnosti se chytil èerstvìjších skandálù, netrvalo dlouho a pojem „praobyvatel“ zmizel z obecného povìdomí. Jen indiánští pøedáci s potìšením zaregistrovali, ¾e ten titul spolu s nároky na velkorysé odškodnìní opìt nále¾í jim a ne nìjakým opicím. Popíjejíce pivo znaèky Budweiser se shodovali v tom, jak nejapný je bílý mu¾, ve svém rozumáøství neschopný rozlišit mezi skuteèností a mýty snového èasu. Na indicko-pákistánském pomezí se to i nadále øezalo.
KONEC
Ludìk Frýbort
* * *
Kolá¾e © Marie Zieglerová
Zobrazit všechny èlánky autora