Antigona
Hegel urèitì právem nazývá pøíbìh Antigony vrcholem absolutní tragédie. V pøíbìhu jejího otce Oidipa a hlavnì jejím vlastním je opravdu všechno, co k antické tragédii patøí. Osudovost a¾ krutì nezvratná, vìštby, které se naplní, trestající tyrani, kteøí jsou následnì sami potrestáni. Podstatné ovšem je to, na co upozoròuje právì Hegel. V tom krutém sporu mìly svùj díl pravdy obì strany. Mo¾ná v historii naší civilizace poprvé, ale urèitì ne naposled. Svár principù známe i z dnešní doby. Jenom si neradi pøipouštíme, ¾e se dá øešit jedinì domluvou a ústupky obou znesváøených stran. Øešení silou a mocí spory jen prohlubují.
Kdy¾ se oslepený Oidipus vydal na svou potupnou pou» Øeckem, jediné z dìtí, které s ním soucítilo, byla dcera Antigona. Její sourozenci se o otce nestarali, spíše ho zavrhli. Mezi jejími bratry Polyneikem a Eteoklem vypukl spor o moc, øeèeno souèasným slovníkem- boj o koryta. Eteoklés se pøidal na stranu strýce Kreonta, který v Thébách vládl, na opaèné stranì Polyneikos po¾ádal o pomoc Athény a také otce Oidipa. Ten mu ale prorokoval záhubu a jeho pøedpovìï se naplnila. Cizácká invaze Polyneikovi trùn nevrátila. V krutém boji pøed hradbami Théb se bratøi v boji navzájem smrtelnì zranili.
Kreón mohl vládnout dál. Zakázal ale øádnì pohøbít Polyneika, proto¾e napadl vlastní mìsto. Antigona se postavila proti. Tvrdila, ¾e bozi po¾adují øádný pohøeb mrtvého a tajnì bratra pohøbila. Za trest ji rozzuøený Kreón nechal za¾iva zazdít do královské hrobky. Kdy¾ si svùj krutý pøíkaz rozmyslel, nebo» se zalekl tragické vìštby, spìchal vše napravit, ale pøišel pozdì.
Antigonu nalezl v hrobce obìšenou a vedle ní svého mrtvého syna, Antigonina milého. Kreontova ¾ena neunesla synovu sebevra¾du a také si vzala ¾ivot. A tak zùstal Kreón sice bez královských konkurentù, ale také bez všech blízkých. Osamocený monarcha, a¾ do konce svého ¾ivota zlomený ¾alem.
Závìrem si pøiznejme, ¾e svùj díl pravdy mìli v tom sporu oba. Konfliktní mocenské øešení ovšem nepomohlo nièemu. Zùstala mrtvá Antigona a mnoho dalších, na druhé stranì neš»astný a opuštìný Kreón. Tady je podle Hegela patrnì základní bod sváru celé naší civilizace. Sváru konfliktù, principù, které se dají øešit jenom dohodou.
Nepsaným pravidlem našeho vyprávìní je neplánovitost. Vyprávím trochu bez pravidel, jsou to taková pøátelská posezení. Antických tragedií bylo dost, povíme si, jak vznikl roh hojnosti?