Bota z podhledu
Nevím, koho by uprostøed Starého námìstí napadlo dumat o sochách a køí¾i. Mì ano. Ten køí¾ je kamenný a øeè je o nìm v kapitolce Hrabalení aneb Blecha z Rychnova. Vedle stojí socha Jana Nepomuckého. Netypického jako poutníka ho mají ve Studánce u Dobrušky, ale i na tomhle „našem“ si mù¾eme všimnout, ¾e má vytesán vyplazený jazyk jako pøipomínku toho, ¾e v jeho lebce byl nalezen zcela neporušený jazyk jako zázraèný dùkaz svatoøeèení; tedy ¾e dr¾el jazyk za zuby a neporušil zpovìdní tajemství královny ®ofie. Tenhle pøíbìh se rychle šíøil, proto¾e zachování zpovìdního tajemství oceòovala nejen církev, ale i obyèejní vìøící. Moderní antropologie má ale pro tento zázrak vysvìtlení - údajný jazyk byl ve skuteènosti dochovanou èástí suché mozkové tkánì nebo¾tíka. Zøejmì obdobné mínìní mìl i mladý Karel Havlíèek Borovský, ten pøece napsal epigram Svatý Jene z Nepomuku, dr¾ nad námi Èechy svoji ruku. Nám by Bùh dal, co dal tobì, náš by jazyk neshnil v hrobì. A byl vylouèen z knì¾ského semináøe.
Vedle ¾e stojí svatý Florián, patron hasièù? No a co? Ostatnì na soše najdeme d¾ber s vylévanou vodou. A kdo tu sochu vytvoøil? Z druhé strany jsou jeho iniciály G. M, ale kdo to byl? Odpovím rovnou – sochaø z významného rodu Mìlnických, snad Josef Mìlnický, tehdy se ovšem vyslovované J psalo jako G. Pokud se vám to zdá divné, tak Karel Hynek Mácha roku 1836 nadepsal svoje veledílo Mág, a ne Máj. Nevìøíte panu profesorovi? Tak staèí se podívat vzadu na kostele svatého Havla, kde je zazdìna náhrobní deska s nápisem PamatujNasaud Mug Nebtak BudeI twug Mne dnes Atobie Zegtra.
Ale zpátky k soše svatého Floriána. Vpøedu na podstavci je ovál a v nìm obraz Rychnova - vlevo je pomìrnì dobøe vidìt zámek, ostatní se pokoušejme uhadovat; zdá se, ¾e nad obrazem hoøícího mìsta se vznáší Panenka Marie Svatohavelská. Pro nále¾itou pøedstavu si její obraz vyvolejme - vznášela se nad Rychnovem a v ruce dr¾ela meè. Nu a tenhle reliéf z roku 1761 zachycuje po¾ár skuteèný - to se však psal rok 1652, kdy¾ vyhoøel kostel svatého Havla s vìtší èástí starého mìsta. Ta socha má ještì jednu kuriozitu - všiml si jí i souèasný sochaø Vladimír Preclík a zmínil ji v knize Tiše se pøemis»ovati.
Citujme:
Je tam na námìstí ještì jedna stopa z roku 1761, spíš tedy šlápota, bota z podhledu. Zaujala mì svou neobvyklostí. Na soše Floriánovì vedle kamenného køí¾e. Autorovi, nespornì jednomu z rodu Mìlnických, se svìtec smìstnal do bloku jen velmi tìsnì. Zatlaèil mu odvá¾nì lýtko tak, aby se noha vešla. Hmota kamene, ze které by se dala vysekat bota celá, u¾ nebyla k mání. A tak pohotovì vyznaèil jen kolmo postavenou podrá¾ku. Vsaïme se, ¾e takto sochaøsky vyjádøenou šlápotu v Èechách nemají nikde.
A ještì jednu sochu komentuje:
Silnicí k pivovaru jsem došel ke kamenné soše mariánského obrazu. Tøi barokní aviatikové, andìlé, tu dr¾í obraz reliéfnì pojatý, svatý Lukáš maluje Pannu Marii. Evangelista Lukáš byl patronem malíøù a sochaøù a podle legendy sám maloval Pannu Marii s Je¾íškem. Jestli dobøe, o tom povìst nemluví. Pouze se pøedpokládá. Je to takový sochaøský výjev. Mo¾ná a¾ ilustrativní. To sochaøství nesvìdèí, ale tøeba je to pøíliš dnešní názor. Tehdy bylo potøeba sdìlit cosi prostøednictvím Lukášovým, a tak andìlé v beztí¾ném stavu nastoupili do práce. Kdybyste tu sochu hledali, tak si dejte pozor - na místì, kde stávala, je bowling a tento artefakt byl pøemístìn o nìjakých padesát metrù výš.
Seznamme se s Vladimírem Preclíkem:
Narozen 1929 v Hradci Králové, byl prvním dìkanem fakulty výtvarných umìní VUT v Brnì (uèil tam 1990-1997), zalo¾il dvì sochaøská sympozia (Hoøice 1966 a Deštné v Orlických horách 1993) a v roce 2005 byl zvolen pøedsedou spolku Mánes. Tento kumštýø, který je nejspíš prvním Èechem, který obnovil barevnou polychromii soch, má svoji stálou expozici v Bechyni s trochu zavádìjícím názvem Muzeum Vladimíra Preclíka.
Mistr Preclík nemá tušení, ¾e dosud existují - v soukromém dr¾ení - dvì padesáticentimetrové loutky, které vytvoøili jeho rodièe a s nimi¾ se hrávalo v rychnovském loutkovém divadle. Èestný pionýrský. Jsou to Èíòan a Šašek.
Ještì naposledy ocitujme z oné kní¾ky Vladimíra Preclíka: V Rychnovì mám tetu a strýce, teta Františka prý mì pomáhala vychovávat a já teï dostal chu» na kafe. Ale hledat jedinou tetu v sídlištním labyrintu je t쾚í ne¾ nalézt nìkolik soch v Rychnovì. To je všecko. Nevím, jestli tehdy u tety byl, ona toti¾ bydlela za Chaloupkami u Soukenické struhy a dnes je ten domek pøestavìný. Ale faktem zùstává, ¾e kní¾ka vyšla v roce 1989.
P. S. Tuto doušku dopisuji pozdìji. Mistr Vladimír Preclík mezitím zemøel. A proto¾e nevím, s kým bych se o jednom neèekaném setkání s jeho dílem podìlil, øeknu to tady vám: V jedné rychnovské rodinì mají autorizovanou Preclíkovu kopii lidové slovenské madonky. Od nich vím, ¾e originál této sošky vìnoval Vladimíru Preclíkovi k jeho šedesátinám slovenský herec Milan Lasica a ten ji mìl od svých rodièù. Ti si ji vzali z vesnického kostelíka, zatopeného pozdìji Oravskou pøehradou. Tak¾e originál mìl Vladimír Preclík a ta, co jsem vidìl a vyfotografoval, je její signovaná kopie, co vytvoøil Vladimír Preclík pro Rychnováky.