Dopis editorce Seniortipu
Zdravím Lidunko,
postoupila jsi mi pozvánku na tiskovou konferenci u pøíle¾itosti zahájení výstavy britského dokumentárního fotografa Martina Parra v Centru souèasného umìní DOX v Praze 7, na ní¾ bude autor osobnì pøítomen.
Musím se pøiznat, ¾e jsem natolik kulturnì opo¾dìný, ¾e o tomto skvìlém èlovìku jsem slyšel poprvé. Rád ale fotím, a tak jsem se šel podívat. Najít galerii bylo trochu obtí¾nìjší, proto¾e jsem ji nìjak spojoval se zrušeným Mìš»anským pivovarem, ale ona stojí opodál, a to ve velmi moderní budovì. Také kavárna, v ní¾ se tiskovka mìla konat, nemá vchod z ulice, ale je ve druhém patøe, tak¾e jsem trochu bloudil.
Zjistil jsem, ¾e Marin Parr (* 1952, Epsom, Surey, Anglie) je britský dokumentární fotograf a foto¾urnalista a od roku 1994 èlen agentury Magnum Photos. Na výstavì je výbìrová smìs (Assorted Cocktail) pøedstavující práce z let 1983 a¾ 2004. Autor má vskutku specifický úhel pohledu, humor a jemnou ironii. Kromì fotografií ¾ivota britské støední tøídy, kterými se proslavil v 80. letech, se vìnuje tématùm masové spotøeby, turistiky a komunikace, zkoumá národní charakteristiky a stále se zvyšující uniformitu dnešního globálního svìta. Pra¾ská výstava je doplnìna ukázkou z autorovy obsáhlé sbírky objektù a kuriozit a potrvá a¾ do 16. kvìtna.
Nová dosud neseøízená naslouchadla zpùsobila, ¾e jsem úvodnímu èeskému slovu moderátorky pøíliš nerozumìl, a tím spíše ani tomu, co nám bìhem nìkolika málo minut sdìlil anglicky pan Parr. Mezi novináøi byl o výstavu velký zájem, bylo tam nìkolik kameramanù, tak¾e jistì budou zábìry i v televizních stanicích. Zajímaly mì fotky a mé oèekávání bylo naplnìno vrchovatì.
Fotografie byly rozèlenìny do nìkolika cyklù
V prvním, nazvaném Poslední útoèištì (Last Resort), byly snímky vyjadøující urèité paradoxy dnešní spoleènosti. Napø. ¾ena v plavkách, opalující se na molu vedle rezivého bagru, skupinka sedící na lavièce u pøeplnìné ho odpadkového koše mezi papíry a pojídající brambùrky z tácku, dìti s pusou od zmrzliny, jídelna s frontou na keèup na hotdogy apod.
Další cyklus nazvaný Malý svìt (Small World) zahajoval fotkou dlouhého zástupu turistù na louce smìøujících do skal, pak tam byly napø. krávy na plá¾i u bøehu moøe kdesi v Indii, (téma plá¾e není ojedinìlé, asi autorovi skýtá mnoho námìtù), skupina Japoncù fotících se u Akropole.
Také téma Luxus poskytuje autorovi bizarní pohledy, napø. na dvojportrét pána s psíkem v dlani, na skupinku gentlemanù v buøinkách èi na dámy s kloboukem ozdobeným dvìma ba¾anty.
Mezi prohlídkou fotografií se mù¾e návštìvník pokochat dvìma patrovými vitrínami se sbìratelskými kousky. Najdou se tam rùzné druhy budíkù majících za ruèièkami portréty Lenina, Stalina, Saddáma èi Maa. Ty se rovnì¾ nacházejí na poèetné sbírce hodinek náramkových. Umis»ovat portréty na u¾itkové pøedmìty není však výsadou diktatur, je zde celá sbírka hrníèkù s ¾eleznou lady Thatcherovou pod. Do sbírky patøí i busty svìtoznámých osobností a nám dobøe známá tì¾ítka se sovìtskými raketami atd.
Dlouhou stìnu obsazují fotografie cyklu Glasgow 2004. Také zde si autor pohrává s kontrasty napø. modrou hladinou bazénu s šedým moøem v pozadí, èi sloupem oblo¾eným papírovými paletami s rùznými druhy piva v plechovkách.
Zajímavým cyklem jsou Znudìné páry, zobrazující dvojice rùzných vìkových kategorií v rùzném prostøedí.
Cyklus Mysli na Nìmecko se zamìøuje jednak na charakteristické druhy jídel, ale najdete tu i orlici na pøívìsku le¾ícím na chlupatých prsou, èi model trabantíka v dlani aj. Humorný je pohled na chlapský krk zezadu, na nìm¾ je vytetován èíselný kód jako na zbo¾í.
Cyklus Mysli na Anglii a Riviera obsahuje fotky zejména z plá¾e, název Projekt telefon zase portréty lidí s mobilem u ucha.
Témìø nepøehledná je deska Zdravý rozum se 135 fotografiemi pøibli¾nì formátu A4 tìsnì vedle sebe. Ka¾dá je ovšem zajímavá a prozkoumání zabere nemálo èasu.
Uff.
Tak doufám, ¾e jsem tvou nabídku úèasti na vernisá¾i do mrtì vyèerpal, nicménì koho ty fotky zajímají, musí se na nì pøijet do Prahy podívat.
Zdravím
Ivo Antušek