Nové povìsti èeské
Tak se jmenuje výstava, kterou jsme navštívili v Musaionu, Národopisném museu pra¾ského Národního musea v Kinského zahradì. Aèkoliv byla otevøena ji¾ zaèátkem prosince, potrvá a¾ do 27. bøezna, a máte ještì pøíle¾itost ji navštívit také.
Co tam uvidíte?
Návštìvníkùm se pøedstavuje pìt tématických okruhù soudobé lidové kultury v poøadí, jak se postupnì odvíjejí v prùbìhu lidského ¾ivota: od dìtských her a hraèek, pøes odìvní zvyklosti volnoèasových subkultur jako jsou trampové èi pøívr¾enci hudebních hnutí typu punk èi metal, a¾ k tradicím vojákù základní slu¾by a svéráznému svìtu kutilského domácího umìní. Na výstavì je i zeï s typickými køídovými nápisy, panely s popisy mìstských fám, veršù, anekdot a vtipy reagující na politické, ekonomické a sociální problémy.
Ka¾dý z tematických celkù výstavy pøedstaví celou øadu unikátních fenoménù, které èasto dosud nebyly v domácích muzeích vystaveny:
Dìtské hry a hraèky – modely a vzory pøebíracích her s provázky, dìtské památníky a dívèí zápisníky, céèka, kliklaky a další hry ovlivnìné masovou a spotøební kulturou
Hudební subkultury – podomácku vyrábìné a zdobené odìvní souèástky pøívr¾encù hnutí punk a metal z 80. a 90. let 20. století jako jsou ko¾ené bundy, øetìzy èi rukavice
Domácí umìní – výtvory lidové tvoøivosti období normalizace 70. a 80. let 20. století jako jsou figurky z pivních zátek, ozdoby z drátu èi samorosty
Kulturu vojákù základní slu¾by – barvené a støíhané metry odpoèítávající poèet dnù zbývajících k odchodu „do civilu“, podomácku vyrábìné vojenské bankovky a „tabla“, odìvní specifika „mazákù“
Kulturu trampù – podomácku vyrábìné a zdobené odìvní souèástky trampù, zvykoslovné pøedmìty jako „camrátka“ èi „zvadla“, trampské „cancáky“ a kroniky
Souèasný folklor – politické a jiné anekdoty, mìstské legendy a fámy, souèasné lidové písnì.
Netradiènì pojatá výstava dokládá, ¾e i ve vìku televize, internetu a mobilù pøe¾ívají lidové tradice, a ¾e lidové jevy v XX. a XXI. století hrají v soudobé spoleènosti podobnou úlohu, jako kdysi lidové kroje, ruènì malovaná keramika èi ústnì vyprávìné pohádky. Ukazuje se, ¾e poté, co se naši pøedkové pøestìhovali z roubených chaloupek do èin¾ovních domù a panelákù, folklór nezmizel a skýtá etnografùm bohaté pole ku zkoumání. Nutno však pøiznat, ¾e modernizace tradièní lidovou kulturu narušuje, a ta soudobé masové a spotøební kultuøe ustupuje.
Kdysi…
Prší, prší, jen se leje
Vinetou se tomu smìje
Old Shatterhand za chatou
Líbá Nšoèi nahatou
...a nyní
Prší prší, jen se leje
Harry Potter z okna bleje
Hermiona za rohem
líbá se tam s Malfoyem
Výstava je zvláštní tím, ¾e nabízí k prohlédnutí mnoho netradièních a unikátních exponátù, které dosud nebyly v èeských museích vystaveny. Sem patøí napø. støíhané a barvené krejèovské metry odpoèítávající poèet dní zbývajících vojákùm odcházejícím do civilu, ruènì vyrábìné obøadní bankovky atp. Unikátní je také èást výstavy vìnovaná dìtské kultuøe, napø. hraèkám, skládaèkám z papíru srovnávaným s tradièními hraèkami z Etnografické sbírky Národního musea vystavenými na Národopisné výstavì èeskoslovanské v roce 1895.
Mnoho výjimeèných exponátù poskytly i jiné instituce, napø. Etnografický ústav Moravského zemského musea èi Etnologický ústav Akademie vìd v Brnì a další málo známé instituce, napø. Spoleènost Barbora, která pùjèila legendární Hakenùv gong, který dle trampských povìstí pøivolává pøízrak záhadného fantóma.
Návštìvníci, kteøí v Musaionu ještì nebyli, by si mìli vyhradit pro prohlídku delší èas, proto¾e kromì Nových povìstí èeských si mohou prohlédnout i stálou etnografickou výstavu tamté¾.
Jeden z pøíkladù fám, které jsou na výstavì prezentovány:
Nejoblíbenìjší fámou z prostøedí èínských restaurací, populární v mnoha evropských zemích, je KACHNA TAJEMNÉ CHUTI. Šíøí se i prostøednictvím emailù a nìkdy dokonce i v mediích. Podobné fámy existují i o ¾iletkách na tobogánu nebo o naka¾ených jehlách na sedadlech v MHD.
Jedna moje známá si nedávno zašla na obìd do nového èínského bistra. Na jídelním lístku ji zaujala Kachna tajemné chuti, proto si záhadné jídlo objednala a tìšila se, jak si na nìm pochutná. Jak si ji tak vychutnává, najednou cítí, ¾e se jí do dásnì zasekla kost z jídla. Sama ji nedokázala vyndat, tak zašla na blízkou zubní pohotovost. Zubaø zaseknutý pøedmìt profesionálnì vyòal. K pøekvapení všech pøítomných se nejednalo o kostièku z kachny, ale o koèièí drápek.
Ivo Antušek