Nákupy bez tašek kdekoliv
S narùstajícím pøístupem u¾ivatelù poèítaèù k internetu se rozmáhá vlna takzvaných on-line nákupù. V pavuèinì nakoupíte prakticky cokoliv od automobilu, lednièky, stavebního spoøení, pøes CD a¾ po pizzu s donáškou do domu èi spodní prádlo.
Tento vývoj nám slibuje zajímavou budoucnost, pøesto však elektronické obchody prozatím ty klasické kamenné zcela nevytlaèí. V souèasné dobì existuje na èeské èásti sítì sítí øádovì nìkolik tisíc kvalitních elektronických obchodù. O udr¾ení kvality on-line obchodù se sna¾í organizace øádovì nìkolik tisíc kvalitních elektronických obchodù. O udr¾ení kvality on-line obchodù se sna¾í organizace APEK (www.apek.cz), která stanovuje nároèná kritéria èlenství. Podle zákona musí mít elektronický obchod uvedeny záruèní podmínky, platební podmínky a ceny. Do ètrnácti dní je mo¾né nepou¾ité zbo¾í vrátit bez udání dùvodu a po¾adovat vrácení penìz. Pro jednoduchou orientaci existují katalogy elektronických obchodù napøíklad http://obchody.atlas.cz nebo www.obchody.cz. Zde jsou jednotlivé obchody setøídìny podle kategorií a k dispozici je vyhledávání v obchodech i pøímo ve zbo¾í.
Krok za krokem
Sortiment bývá obvykle seøazený do kategorií v levém sloupci obrazovky. Uprostøed stránky je zpravidla umístìna aktuální nabídka zbo¾í. Bì¾nou slu¾bou elektronického obchodu je hledání podle klíèového slova (napø. podle znaèky - Liebherr) nebo podle tzv. wizardu - vyhledávání podle parametrù. Je mo¾né navolit napø. parametry lednice, poèet kompresorù èi pozici dvíøek mrazáku. Výsledkem hledání je zbo¾í, které zákazník ¾ádá. Vybrané zbo¾í lze objednat prostøednictví formuláøe objednávky, kde je tøeba dávat vìtší pozor na vyplnìní kontaktních údajù. Pracovníci elektronického obchodu zákazníka zpravidla zpìtnì kontaktují, aby nedošlo k nedorozumìní. Všechny elektronické obchody, ve snaze pøiblí¾it zákazníkovi neznámé prostøedí, mají na svých stránkách virtuální nákupní košík, kam zákazník vybrané zbo¾í vkládá. Objednávka a platba probíhají a¾ po ukonèení výbìru jako v klasické samoobsluze. Platit v on-line obchodech je mo¾né nìkolika zpùsoby. Nejèastìjšími mo¾nostmi jsou placení na dobírku, pøevod z bankovního úètu, pomocí platební karty nebo GSM banking. Zajímavou variantou jsou takzvané mikroplatby, které lze pou¾ít pøi hrazení menších èástek. Zbo¾í si zákazník mù¾e vyzvednout sám nebo mu bude doruèeno na po¾adovanou adresu zásilkovou slu¾bou.
Na co si dávat pozor
Na internetu se nedoporuèuje poskytovat dùvìrné informace. Uvedení jména, bydlištì èi e-mailové adresy není ¾ádná tragédie. Nedoporuèují se poskytovat èísla kreditních karet, proto¾e zde je vy¾adována velká dùvìra mezi obchodníkem a nakupujícím. Podle zákona je mo¾né uchovávat osobní data jen za urèitých podmínek, jejich další zveøejnìní je také striktnì omezeno. Pøi nakupování on-line se vyplatí pou¾ívat svùj selský rozum, stejnì jako pøi nákupech v bì¾ných obchodech. Obchodník by o sobì mìl poskytnout ovìøitelné údaje a kontakt, který bude jiný ne¾ elektronický, tzn. telefonní èíslo èi adresu, aby bylo mo¾né vyøídit pøípadnou reklamaci zbo¾í.
Ludmila Holubová