Støípky z dìjin propagandy (2)
Jméno další osobnosti, která si vzala pouèení z 1. svìtové války zatím nebudu jmenovat. Byl jí jeden vcelku bezvýznamný frontový voják, jemu¾ pobyt ve vìznici poskytl èas a klid k napsání knihy, která významnì ovlivnila dìjiny XX. století.
Autor poznal, ¾e správné pou¾ívání propagandy je skuteèné umìní. Úèelem váleèné propagandy bylo podporovat boj nìmeckého národa. Bojují-li národy o svou existenci na této planetì, jedná se o osudovou otázku bytí èi nebytí, v tomto pøípadì jsou prý veškeré humanitní èi estetické úvahy nicotné.
Humanitì ve válce nejvíce odpovídá nejostøejší zpùsob boje. Pokusí-li se nìkdo vstoupit do tìchto vìcí se ¾vásty o estetice, mù¾e se mu dostat pouze jediné odpovìdi: osudové otázky významu boje národa o existenci ruší veškeré závazky vùèi kráse. Nejhroznìjší zbranì jsou humánní, pokud slou¾í rychlému vítìzství a krásné jsou pouze takové metody, které pomohou zajistit národu dùstojnost svobody.
Na koho se má propaganda obracet? Na vìdeckou inteligenci anebo na ménì vzdìlanou masu?
„Propaganda se má v¾dy obracet na masu! Pro inteligenci, nebo pro to, co si dnes tak øíká, není urèena propaganda, nýbr¾ vìdecké pouèení,“ píše doslova ve svém díle, a pokraèuje:
„Ka¾dá propaganda musí být lidová a její duchovní úroveò se musí pøizpùsobit úrovni chápání tìch nejomezenìjších mezi tìmi, na nì¾ se obrací. Její èistì duchovní úroveò musí být tím ni¾ší, èím poèetnìjší je masa lidí, jim¾ je urèena. Jedná-li se však o to, aby do okruhu její pùsobnosti byl vta¾en celý národ, jak je tomu v pøípadì váleèné propagandy, je na místì velká pozornost pøi vyhýbání se pøíliš vysokým duchovním nárokùm. Èím skromnìjší je její vìdecký balast, a èím více se orientuje na cítìní masy, tím výraznìjší je její úspìch.
Vnímavost velké masy je velmi omezená, schopnost porozumìní malá, zapomnìtlivost však velká. Vzhledem k tìmto skuteènostem se musí úèinná propaganda omezit v¾dy pouze na velmi málo bodù a tyto heslovitì opakovat tak dlouho, a¾ urèitì i ten poslední mezi adresáty si doká¾e pøedstavit oè jde.“
V další èásti spisu se autor postavil proti zesmìšòování protivníka, proto¾e to vzbuzuje falešné pøedstavy o jeho síle. Pochválil naopak propagandu protivníkù, kteøí líèili Nìmce jako divoké Huny, od nich¾ se dá oèekávat cokoli. Kdy¾ tedy Nìmci pou¾ili smrtonosné plynové zbranì, potvrdili tak to, co hlásila propaganda a dávalo to zapomenout, ¾e spojeneètí vojáci tøímají v ruce zbranì, které jsou mnohdy ještì smrtonosnìjší.
Kdo má vést propagandu?
Zatímco váleèné propagandy se u západních spojencù chopili zkušení lidé, k propagandì v Nìmecku byl odvelen první osel, který se namanul (nebo to byli i "jinak" chytøí lidé), namísto aby nahoøe pochopili, ¾e pro tuto práci jsou vhodní jen ti nejgeniálnìjší znalci lidských duší, píše dále autor díla.
Široká masa národa nesestává z diplomatù nebo z uèitelù státního práva, ba ani ne výhradnì z rozumných lidí schopných úsudku, nýbr¾ také z kolísajících, pochybujících a nejistých nebo¾ákù. Jakmile jednou vlastní propaganda pøizná jen záblesk pravdy na druhé stranì, ihned je dán dùvod k pochybnostem o pravdì vlastní. Masa není schopna rozlišovat, kde konèí cizí bezpráví a zaèíná bezpráví vlastní. V takovém pøípadì znejistí a stává se nedùvìøivou, obzvláštì tehdy, nedopustí-li se protivník stejného nesmyslu a veškerou vinu podsouvá nepøíteli.
Myšlení a konání národa je urèováno více citovým vnímáním ne¾ støízlivou úvahou. Toto vnímání ale není komplikované, nýbr¾ velmi jednoduché a uzavøené. Není tu pøílišné diferenciace, nýbr¾ rozlišování pozitivní nebo negativní, láska nebo nenávist, právo nebo bezpráví, pravda nebo le¾, ale nikdy napùl tak, a napùl onak, nebo èásteènì atd. Skvìlou znalostí primitivního zpùsobu vnímání široké masy se podle autora vyznaèovala anglická propaganda, která dokonce i v pøípadech nejvìtších neúspìchù dokázala prezentovat nepøítele jako jediného viníka na vypuknutí války.
Propaganda se musí omezit na nejnutnìjší obsah a tento neustále opakovat. Vytrvalost je v tomto pøípadì, stejnì jako u mnoha jiných vìcí na svìtì, prvním a nejdùle¾itìjším pøedpokladem úspìchu.
Masy však potøebují pøi své tì¾kopádnosti v¾dy urèitý èas, ne¾ jsou schopny vzít nìjakou na vìdomí a pouze tisícerým opakováním jednoduchých pojmù si ji zapamatují. ®ádná zmìna se nikdy nesmí týkat obsahu toho, co se propaguje, nýbr¾ musí vyjadøovat v¾dy toté¾. Heslo musí být osvìtlováno ze všech stran, avšak na konci toho všeho musí být zase toté¾ heslo. Pouze tak mù¾e a bude propaganda pùsobit jednotnì a celistvì.
Nepochybuji o tom, ¾e jste poznali, ¾e autorem tìchto tezí je Adolf Hitler. Pocházejí z 6. kapitoly jeho spisu Mein Kampf. Nìkteré myšlenky jsem pøetlumoèil, jiné jsou citovány doslova. Co však je šokující, ¾e jejich pravdivost nedokumentovala jen praxe zavedená øíšským ministrem propagandy Josefem Goebelsem, ale ¾e se uplatnily jak v politické propagandì totalitních re¾imù sovìtského typu, tak i v domácí a zahranièní politice dnešní.
Ivo Antušek
Støípky z dìjin propagandy - 1