Tatraplán pro Stalina a Dynamik v Arizonì
Ale popoøádku:
Na úplném zaèátku se narodil Josef Sodomka dne 2. listopadu, roku 1865 v obci Krouna u Skutèe. V roce 1895 se usadil ve Vysokém Mýtì a v pronajatých prostorách zde zalo¾il firmu "První východoèeská výroba koèárù Josefa Sodomky". Pokraèovatelem firmy a zároveò zakladatelem firmy Carrosserie Sodomka, se stal jeho syn, Josef Sodomka ml, který se narodil 7. èervna 1904 ve Vysokém Mýtì.
V kvìtnu roku 1925 se Josef ml. vrátil z praxe u Laurina & Klementa. Pøinesl si s sebou nadšení z automobilù a postupnì se mu podaøilo pøesvìdèit svého otce, aby v továrnì zaèali vyrábìt karoserie pro osobní vozy. V roce 1929 „spatøil svìtlo svìta“ první kabriolet konstruovaný Sodomkou, a to na podvozku Praga. Elegantní vozy s otevøenou støechou a aerodynamickým tvarem symbolizovaly dobu nejvìtších úspìchù Sodomkovy karosárny.
Zøejmì nejkrásnìjší z nich byly vyrobeny v letech 1939 - 1941. Jednalo se o kabriolety Aero 50 Dynamik. Tato malá speciální série kabrioletù s otevøenou proudnicovou karosérií, zakrytými pøedními i zadními koly, kapkovitými blatníky a velmi luxusním vybavením interiéru je ukázkovým dokladem stylistického mistrovství jejich tvùrce.
Všech sedm vozù Dynamik bohu¾el vìtšinou konèí ve šrotu. Dochovaly se dva vozy, z èeho¾ jeden vùz se v šedesátých letech dostal do Arizony. Proto také pozdìji Dynamik získal pøezdívku Arizona. Karel Jièínský ve své knize Automobily Aero píše, ¾e americký vùz je právì ten, který si zahrál ve filmu Valentin Dobrotivý s Oldøichem Novým. Kdy¾ škodolibí úøedníci Bejšovec a Voborník namluvili svému dùvìøivému kolegovi, ¾e vyhrál milion korun, zaèal titulní hrdina filmu Valentin Dobrotivý nerozumnì utrácet. Kromì vily si koupil také luxusní vùz Aero 50 Dynamik.
Mezi odbìratele vozidel z firmy Carrosserie Sodomka patøil napø. herec Jan Werich, podnikatel Tomáš Ba»a nebo man¾elka èeskoslovenského prezidenta Hana Benešová. Škála podvozkù, které byly karosovány, byla obdivuhodná, napø. Aero, Lancia, Ford, Chevrolet, Praga, Renault, Rolls-Royce, Škoda, Tatra, Walter a mnohé další.
Werichùv vùz
Brzy po skonèení II. svìtové války se stala nosným programem výroba autobusù a u¾itkových karoserií a a¾ na nìkolik vzácných výjimek se vyrábìlo sériovì. Výjimku tvoøilo nìkolik limuzín a kabrioletù, z nich¾ nejslavnìjší byla výroba luxusního kabrioletu Tatra 600 Tatraplán, který na ¾enevském autosalonu vyhrál druhou cenu a byl darován v roce 1949 k 70. narozeninám J. V. Stalinovi. Jen¾e on se v nìm pravdìpodobnì nikdy neprojel, proto¾e dával pøednost opancéøovaným autùm.
Legendární kabriolet Tatra 600 Tatraplán Sodomka byl v roce 2007 stejnì jako v roce 1949 fotografován i pøed litomyšlským zámkem
Ní¾e uvedený text byl doslovnì pøevzat (zdroj Muzeum Vysoké mýto)
Poèátkem bøezna 1948 byla výmìrem Zemského národního výboru v Praze uvalena na majitele Josefa Sodomku národní správa, kterou pøevzaly Èeskoslovenské závody kovodìlné a strojírenské v Praze. Sodomka se stal technickým vedoucím. Osud, reprezentovaný Státní Bezpeèností, si s ním zahrál zpùsobem typickým pro mnoho nevinných lidí v této dobì. V roce 1950 byl obvinìn z pokusu o útìk do zahranièí a hospodáøské delikty. Následnì byl vzat do vazby, kde setrval déle ne¾ rok. I kdy¾ byl zproštìn viny, pobyt ve vazbì výraznì narušil jeho zdraví. Poté pro nìho nebylo jednoduché najít opìt zamìstnání, nakonec však zakotvil v Mnichovì Hradišti jako konstruktér a zkušební technik v podniku Liaz. Velkým ¾ivotním paradoxem bylo, ¾e Josef Sodomka, jen¾ byl autorem nádherných a elegantních karosérií, nakonec vlastnil pouze „automobil“ typu Velorex, který nazýval „tøíkolový tryskáè“. Zemøel 9. února 1965 v Mnichovì Hradišti a o ètyøi dny pozdìji byl pochován na vysokomýtském høbitovì.
Pøipravila:Naïa Dubcová
Regionální muzeum ve Vysokém Mýtì ve spolupráci se Spoleèností pøátel Carrosserie Sodomka zalo¾ilo v roce 2007 novou tradici - festival Sodomkovo Vysoké Mýto. Festival je vìnovaný vynikajícímu automobilovému designérovi a karosáøi, vysokomýtskému rodákovi Josefu Sodomkovi, který svojí invencí, originalitou a smyslem pro eleganci uèinil ze znaèky Carrosserie Sodomka vlajkovou loï èeskoslovenského karosáøství 30. a 40. let 20. století.
Pøeva¾ující zdroje informací a fotografie: Muzeum Vysoké Mýto
Další èlánky autorky: