Velikost textu: normální | zvětšit | zmenšitInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Milena,
zítra Miloš.

Můžete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
Uživatel: nepřihlášen

Více informací o klubu a členství v něm se můžete dozvědět na stránkách našeho klubu.

Anketa
Návštěvníci stránek - věk návštěvníků. Děkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Společnost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Dopis nové řidičce
 
Milá Verunko,
blahopřeji Ti ke zdárnému složení řidičských zkoušek. Za pár dní  poprvé sama zasedneš za volant automobilu. Doufám, že bude táta rozumný a že Ti jej půjčí, abys  vyjela sama a nemusela být obšťastňována jeho připomínkami, vyplývajícími ze strachu o Tebe i auto. Asi by to nepřispělo k  získání sebejistoty a mohlo by se dokonce stát, že bys už nikdy nevyjela a řidičák se stal rodinnou relikvií, uloženou v nejhlubší zásuvce. Přece jen mi to ale nedá, abych Ti jako starý řidič a mnohaletý učitel v autoškole nevysvětlil, že to, co Tě v autoškole učili, vypadá ve skutečnosti docela jinak.
Musíš počítat s tím, že účastníci silničního provozu se nechovají ukázněně a ohleduplně, jak stanoví zákon, a v rozporu s ním ohrožují bezpečností a plynulost provozu. Na dopravní značky nedbají  a často řídí vystaveni časové tísni a nervozitě. Setkáš se i s řidiči, kteří jezdí v pracovní neschopnosti, v horečce či s rukou či nohou v sádře.
Jejich auto bývá pro nedostatek času v žalostném stavu: mají poloprázdné pneumatiky, každé kolo jim brzdí jinak, nesvítí jim všechna předepsaná světla. Za jízdy  se věnují  ve své sebejistotě  kromě řízení i telefonování, řeší pracovní problémy, hádají se ženou či dětmi, převážejí nezajištěný náklad (ten kousek to přece vydrží), atp. Uprostřed jízdy si mohou najednou vzpomenout, že na něco důležitého zapomněli, náhle změní směr jízdy nebo rychle zastaví. Že chodec není pro ně ničím, o tom svědčí nutnost instalovat u škol a školek zvýšené prahy napříč silnice. Na človíčkovi jim nezáleží, zato možnost poškození jejich plechového miláčka  je spolehlivě donutí snížit rychlost. Učili vás, že se máte před jízdou připoutat. Dodržuj to, i když uvidíš, že to ostatní nedělají. Může Ti to zachránit život.
Základním ustavením je, že se na silnici jezdí vpravo. Počítej s tím, že to není tak docela pravda. Prostředkem jezdí nejen začátečníci a starouškové, kteří se bojí, že by mohli spadnout do příkopu, ale i sebejistí zbohatlíci, kteří se nebojí policajtů, - pokutu snadno zaplatí, - ani havárie, opravu auta zaplatí pojišťovna. Každý musí vidět, že jim patří svět!
Učili vás, že se v obci jezdí v kterémkoli jízdním pruhu. To je sice pravda, ale pojedeš-li padesátkou, nejvyšší povolenou rychlostí, v levém pruhu, počítej s tím, že na Tebe budou troubit a blikat, ťukat si na čelo apod. Absolutní většina řidičů padesátku v obci nedodržuje.(Nedodržovali ani šedesátku, tak není divu). Pan Ruml kdysi při zavádění padesátky sliboval, že zruší omezení na čtyřicet, ale znáš to: sliby – chyby, normální je nelhat. Silniční zákon Tě ovšem zavazuje, abys uhnula do pruhu pravého. (Protože, co kdyby v levém spěchal agent tajné služby, že ano?) Zákon nařizuje jezdit kolem nástupního ostrůvku vpravo a nevjíždět na zvýšený tramvajový pás. Moc na to nespoléhej, zejména při víkendových výjezdech z města a návratech. Když kolonu, v níž pojedeš, bude někdo nedovoleným způsobem předjíždět po kolejích, zatni zuby a říkej si: je blbej, je blbej, je blbej. Totéž si myslí on o tobě a těch před tebou a za tebou. Na dopraváky nespoléhej. Těm stačí ke zdárnému výkonu služby jedna - dvě "dopravní akce" do měsíce, jinak sedí někde v kanceláři, nebo mají také víkend.Tam, kde by měli být, obvykle nejsou. To by mohl být další Murphyho zákon.
Zvláštní pozornost věnuj předjíždění. Zákon to popisuje velice podrobně, ale ani to značné části řidičů nestačí. Ne, že by jej neznali, ale mnozí se považují za nástupce  Niki Laudy a jiní si myslí, že vzhledem k svému postavení či nadité kapse nemusí pravidla hry dodržovat. Nejnebezpečnější je předjíždění kolony, které je fakticky zakázané, i když to takto doslova v zákonu není.
Rychlost jízdy má řidič přizpůsobit svým schopnostem. Viděla už jsi někoho, kdo by o sobě prohlásil, že má omezené schopností? Já ne. A podle toho to na silnicích vypadá. Limity rychlostí  jsou v obecném povědomí stanoveny jen  pro ty méně schopné, ti schopní - všeho, i zabití - si mohou dovolit cokoli. Strach z odebrání řidičáku je nanic: i kdyby jim ho nakrásně odebrali, stejně budou jezdit dál. V našich podmínkách se na to těžko přijde.
Při odbočování se má dávat znamení o změně směru jízdy. Nespoléhej na to. Je to úkon, který představuje pro mnohé ohromné zatížení, takže si jej raději ušetří. Ale i opak bývá možný. Jsou tací, co v přemíře starostí zapomínají znamení vypnout. Tak Ti radím: považuj dané znamení pouze za test svého odhadu, do které kategorie takový řidič patří.
Kdysi jsem školil redaktory Automotorevue ČT. Když se probíraly křižovatky, tak jistý, tehdy velmi známý motoristický novinář, prohlásil: "Já na křižovatce vždycky počkám, až ostatní odjedou. Žádné problémy nemám." Tento přístup hovoří o tom, co Tě může potkat. Drž se zákona, ale pomni, že není třeba trvat na předností v jízdě a skončit na operačním stole v nemocnici.
Musím Tě také upozornit, že je rozdíl v jízdě křižovatkou, kde je policajt, a kde není. Tam , kde není, počítej s tím, že se zákon téměř nedodržuje: řidiči vjíždějí na zelenou do křižovatky i když nemohou pokračovat, brání jízdě v příčném směru, otáčejí se na světelné křižovatce apod. Ani tam, co policajt slouží,  zpravidla nezasahuje. Těch přestupců je tolik, že by provoz na křižovatce úplně zablokoval, kdyby do provozu zasáhl. Tak tam stojí a kouká, má to za jedny peníze. Slouží vlastně jako odstrašující panák, který by se dal nahradit figurínou. V zahraničí to s úspěchem za různých situací dělají. U nás to prý zkusili a neosvědčilo se to: oblečenou figurínu zakrátko kdosi ukradl a takové finanční ztráty si policie nemůže dovolit.
Paragrafy o zastavení a stání by se ze zákona mohly rovnou vypustit, protože se nedodržují a mnohde ani dodržovat nedají. A tak policisté porušování těchto ustanovení  někde a někdy tolerují, jindy, asi když potřebují vykázat činnost, nikoliv. Záleží na štěstí.
Mohl bych ještě pokračovat ve výčtu toho, v čem se liší praxe od teorie, ale bylo by toho moc, a Ty bys to nečetla. Doufám, že alespoň poslanci a senátoři si nový zákon znovu řádně pročtou, vezmou rozum do hrsti, a upraví ta ustanovení, jejichž dodržování  se nedá uplatnit, ani vymoci.
Tvůj děda Ivo
 


Komentáře
Poslední komentář: 02.02.2006  11:07
 Datum
Jméno
Téma
 02.02.  11:07 Kamila
 02.02.  08:15 Pavel Lence
 01.02.  21:44 Lenka ridici
 01.02.  21:42 svatopluk upozorneni
 01.02.  19:53 Kamila pozor na klobouky
 01.02.  19:25 Zdenka
 01.02.  14:22 Barča pro Verunku
 01.02.  06:10 JanaB.