Velikost textu: normální | zvětšit | zmenšitInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Zdislav,
zítra Robin.

Můžete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
Uživatel: nepřihlášen

Více informací o klubu a členství v něm se můžete dozvědět na stránkách našeho klubu.

Anketa
Návštěvníci stránek - věk návštěvníků. Děkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Společnost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Čím více koní, tím méně rozumu?
 
Asi bych se měl nejdříve přiznat k nepřesnosti v nadpisu, pokud jde o ty koně jde o koňskou sílu tedy sílu koně nikoli o konkrétního koníka třeba Šemíka, jde o  koně pod kapotou automobilu. Z technického a ekonomického pohledu platí, že čím více těch koní, tím výkonnější, tím rychlejší, ale tím i dražší je automobil. Potud je vše logické, normální.
 
Ve své úvaze mám na mysli pohled na relaci mezi počtem koní a počínáním, rozhodováním lidí. Tam se mě často zdá, že rozhodování není vždy rozumné a s postupem času se stále více se rozumnému počínání vzdaluje.
 
Možná je to i tím, že ty koně pod kapotou nejsou vidět. Kdyby totiž to auto nahradily třeba saně a ty koníci z pod kapoty byli zapřažení  tak  ta ruská trojka, která vezla Nastěnku  v pohádce o Mrazíku by byla nahrazena spřežením nejméně padesáti koní.  Nesmysl na první pohled, vždyť tolik by se jich ani do té pohádky nevešlo.
 
Pro  pojíždění autem po městě, ale i převážné délce jiných cest autem  by většinou vystačila ta síla trojspřežení.
 
Posouzení  kolik  koní pod kapotou je třeba je pro naprostou většinu kupců aut otázka  nejen obtížná, ale přímo nesmyslná.
 
Naproti tomu schopnost posoudit výběr auta podle jeho velikosti a ceny z pohledu, k čemu bude sloužit se tak obtížná nejeví. Každý, kdo si pořizuje auto přeci ví, kolik bude vozit osob, jak objemná zavazadla bude vozit, na jaké vzdálenosti bude převážně jezdit a jaká cena auta je přiměřená jeho finančním možnostem.
 
Tím se dostávám ke smyslu mé úvahy. Již delší dobu se mě zdá, že ta správná respektive rozumná volba výběru auta se vytrácí, čím dále více se prosazuje dle mého názoru  volba neodpovídající ani využití a tím ani ceně.
 
Ale zřejmě je to jen součást změn, kterými společnost prochází.
 
Vzpomínám na  dobu, kdy herci předváděli často vynikajícím způsobem různé postavy ať již ve filmech či TV seriálech  a byli oceňovány za tento výkon. Vracejí se mě vzpomínky na popularitu herců na základě uvedeného hereckého výkonu v současné době,  kdy herce nahradily celebrity, které předvádějí zejména sebe a za každou cenu, často i skandálu a ostudy.
 
To předvádění sebe, tento cíl se zřejmě stává i rozhodujícím prvkem pro výběr auta.
 
Samostatnou kapitolou jsou auta SUV, což jsou terénní auta, určená pro jízdu v terénu, na lesních a polních cestách. Řízení těchto aut výhradně po  městě našminkovanými slečinkami v lodičkách s jehlovým podpatkem by si zasloužilo studii nejlépe přímo psychiatrem.
 
Další krok k odlišení a předvedení se nabízí doplněním výběru o pandůry. Zatím tomu nejvíce brání dlouhé doby  oprav jak ukázala poslední srážka dvou armádních, kdy oprava trvala dva roky.
 
Abych se zbavil podezření, že snad ta drahá auta někomu závidím, tak se přiznám, že naopak, často se díky tomu pobavím  pohledem jak auto, jak se hovorově říká za melouna táhne rezavý vozík s hnojem, či špalky dřeva, aby majitel ušetřil stovku za dopravu, jak parkuje u oprýskané chalupy s odpadlými okapy, na jejichž opravu  již majiteli auta nezbyly peníze, či pohledem jak z parkoviště u supermarketu  postarší žena  poté, co po soucit budícím  nastoupení  do extrémně nízkého auta odloží hole a upozorní na sebe zbytečným rachotem z opakovaného pokusu nastartovat při zařazené rychlosti - poté odfrčí rychlostí chůze v drahém sporťáku a další kilometr si udržuje vedoucí posici v pelotonu aut, kterým brání v jízdě normální rychlostí.
 
Nic nového pod sluncem, všechno už tady bylo, jak dokazují přísloví předků, byť v mírné aktualizaci:
Chytrému napověz, hloupého lehce v autosalonu ošálíš.
Komu není shůry dáno, ani v autosalonu nezmoudří.
Šaty dělaj člověka, auťák z Ferdy v jeho očích frajera.
Není všechno zlato, co se třpytí, natož auťák co Ferdu finančně zničí.
Ale především: Kdo chce kam, pomozme mu tam. 
 
Jaroslav Petřík
* * *
Zobrazit všechny články autora


Komentáře
Poslední komentář: 20.02.2019  14:00
 Datum
Jméno
Téma
 20.02.  14:00 Jaroslav
 20.02.  09:42 Von