Teprve sedmnáct let uplynulo od doby, kdy jsme byli členy všelikých brigád socialistické práce. Účastníci se v nich zavazovali vykonávat řadu prací, které by stejně museli udělat, a do politické mluvy překládali aktivity, které se jim zamlouvaly. Jednou z nich bylo utužování kolektivu, naplňování druhé půlky hesla: socialisticky pracovat, socialisticky žít. A tak se organizovaly výlety na hrady a zámky, do divadel a na nákupy, na výstavy a veletrhy, na posvícení a festivaly rozličných druhů.
Čas oponou trhnul a změnil se svět. Přátelské vztahy mezi zaměstnanci se jaksi vytratily, někde je konkurence na pracovním trhu změnila dokonce v nevraživost či nepřátelství. Přesto touha vyrazit nakrátko za hranice všedního dne, pořídit, co je v místě nedostupné, v lidech zůstala, a chopili se toho vynalézaví podnikatelé. Pochopili, že vysoká cena výletu může mnoho lidí odradit, a že snížit se dá jedině se spoluúčastí nějaké obchodní firmy. Pochopili, že mnozí lidé touží po tom, získat něco levně či dokonce zadarmo, a na tom založili své podnikání. Zejména na venkově, když končí podzimní zemědělské práce a blíží se vánoce, se otevírá možnost mimořádného úspěchu. Taková firma s ručením omezeným si najme autobus, vytipuje trasu a uspořádá výlet se zastávkami v jednotlivých vískách a obcích. Na jeho konci účastníci, kteří se přihlásí a zaplatí režijní poplatek okolo stovky, dostanou zdarma oběd a nějaký atraktivní dárek. K tomu navíc, jen tak mimochodem, se zúčastní prezentace, ukázky zajímavého zboží nějaké firmy za speciálně nízké ceny.
V mé schránce na chalupě se čas od času takové nabídky objeví, v současné době hned dvě naráz. Ta první mě zve za 99 Kč na „báječný předvánoční výlet do nově otevřeného musea Karla Gotta v luxusní lokalitě v Jevanech u Prahy“. Kromě chutného oběda zdarma dostanu mobilní telefon Nokia 1112, univerzální space bag (úložný vak na šaty) a prémiovou poukázku na slevu 200 Kč. Získávám i možnost navštívit muzeum. Vstup si ale zřejmě budu muset hradit sám, o tom se v letáku nemluví. Malilinkým písmem na boku je tam napsáno, že mobil získám, jen když podepíši s Telefónicou dvouletou smlouvu a zaplatím aktivační poplatek 95 Kč. Zato však shlédnu krátkou reklamní show, a nebudu zřejmě daleko od pravdy, když vyslovím domněnku, že hlavním cílem je, abych si koupil celou soupravu oněch space bagů, které, jak mi leták zdůrazňuje, znám z televize.
Druhou mimořádnou akcí, přímo pro mne, je zlevněný zájezd za 119 Kč na vepřové hody s ochutnávkou zdarma. Budu si moci zakoupit maso ze zabíjačky za výhodnou cenu. V autobusu dostanu zadarmo napít, muži dostanou jako dárek 23dílnou sadu nářadí v kufru, ženy vánoční betlém. A co hlavně, pojedeme-li s manželkou či partnerkou, dostaneme zadara jízdní kolo a k tanci a poslechu nám zahraje populární kapela. Malý nápis na boku avizuje opět nezbytnou reklamní show. Tady mi zůstává skryté, co mi hodlají nabídnout ke koupi.
Přiznám se, že o účast na takové zájezdu netoužím. Ač jsem na něm nikdy nebyl, zažil jsem před lety náborovou reklamní show firmy Amway. Bohužel, takovéto akce mají na mne účinek úplně opačný, než zamýšlený. Zatímco kamarádova agitace u mne vzbudila zájem, show v americkém stylu mě přesvědčila, že jde o systém, v němž tisíce hejlů pomáhá zbohatnout úzké vrstvě na špici pyramidy. Musím ovšem uznat, že akce tohoto druhu jsou psychologicky i obchodně velmi dobře propracované a dokáží vytvořit atmosféru, v níž amatér, potenciální kupec, který ani nic koupit nehodlal, podlehne, a koupí i to, co vůbec nepotřebuje. Stává se, že jde o zboží nekvalitní nebo předražené, a pozdě potom bycha honit. Vše bývá právně dokonale ošetřeno a šance na odstoupení od smlouvy nejsou velké.
I když byste odolali a nic nekoupili, přece jen jste něco organizátorům poskytli: své jméno, adresu, telefon a při výletu do Gottlandu dokonce i svůj věk. A to jsou pro obchodníky důležité údaje, s nimiž se dokonce kšeftuje, protože umožňují různým firmám obrátit se na vás se svými nabídkami.