Velikost textu: normální | zvětšit | zmenšitInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Svatopluk,
zítra Matěj.

Můžete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
Uživatel: nepřihlášen

Více informací o klubu a členství v něm se můžete dozvědět na stránkách našeho klubu.

Anketa
Návštěvníci stránek - věk návštěvníků. Děkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Společnost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Rok poté
 
Uplynul rok od platnosti nového silničního zákona. Jeho uvedení do života předcházela mohutná mediální kampaň, která slibovala nekompromisní přísnost a hrozila ztrátou řidičského průkazu všem, kdo nebudou pravidla silničního provozu respektovat. V první chvíli to skutečně zapůsobilo. Vzpomínám, že několik hodin, co jsem jel maximální povolenou rychlostí, mě nikdo nepředjel. Dnes už jsem opět za hlupáka, protože každý, kdo má moderní vůz, mě opět předjíždí, protože jedu „jen“ tou maximální povolenou rychlostí.
 
Čím to je?
Existuje více příčin tohoto stavu. Především je to skutečnost, že stát neplní svou roli téměř ve všech  oborech své působnosti. Policie pracuje neefektivně, soudy se vlečou, zákony se dají snadno obejít či beztrestně nedodržovat. Vláda nerespektuje vůli lidu, poslanci nemají důvěru obyvatel. Ten, kdo se chová slušně je ušlapáván bezohledností a je považován za méněcenného. Nezbývá mu než držet hubu a krok, nebo se přizpůsobit a jednat obdobně. Sdělovací prostředky  si libují ve vynášení extrémních činů, ať už na poli sportovním či  kriminálním. Podobně je tomu i v politice. Několik holohlavých křiklounů ve venkovské hospodě dokáže vyplnit vysílací čas i několik sloupců v denících.
 
V dřívějších dobách se rodiče dětem věnovali a učili je chránit se před vznikem možných nebezpečných situací. Dnes se jim věnují méně, musí intenzivně pracovat na svém zbohatnutí či obživě.  Počítačové hry i televize dětem místo toho pro zábavu předkládají extrémní situace, násilí a smrt. Náboženství dříve kladlo základní kameny morálky. Tu totalitní režim zlikvidoval a dnešek mladým nic lepšího než vidinu bohatství nedokáže nabídnout. To vše se odráží v chování řidičů a žádný zákon  to nezmění. Snad by opravdu trochu pomohlo více policistů na silnici a kamerové systémy. Hlavní však je, jak ukazují diskuse na netu, změnit stanovisko řidičů, vyvolat ochotu se zákonem řídit a ne ho jen kritizovat.
 
Rychlá a bezohledná jízda řidiče uspokojuje a získává pro něj komparativní výhody. Jde  o to, změnit postoje. Uspokojit by ho měla jízda bezpečná a podle pravidel, uspokojující by měl být pocit, že pravidla dobře zná, je silnou osobností a umí odolat svodům je nedodržovat. Komparativní výhody by pak měl zrušit nekompromisní postih těch, kteří se nehodlají dohodnutým normám chování na silnici podřídit. Tak jako na fotbale či hokeji divák odsoudí faul, měl by každý občan odsoudit faul na silnici.  To však je věc dlouhodobé a soustavné osvětové práce. Politik, který by veřejně začal populisticky zákon kritizovat a zlehčovat by se měl propadnout do zapomnění.
 
Myslím, že ke změně řidičského povědomí by se měli spojit všichni, kdo mají s dopravou něco společného. Měl by se vytvořit nějaký mozkový trust specialistů pojišťoven, dopravních odborníků, psychologů, lékařů, PR pracovníků, a novinářů, který by vypracoval dlouhodobý plán osvětové práce. Jeho účelem by bylo změnit postoj veřejnosti k úmyslnému porušování pravidel bezpečného provozu na silnicích. Především pracovníci sdělovacích prostředků by měli získat pocit odpovědnosti za publikaci materiálů, které přispějí k omezení vraždění  a mrzačení účastníků silničního provozu. Přispět by měla nejen tradiční motoristická sdružení, ale i např. Sokol či Červený kříž.  Ani ostatní organizace by jistě pomoc neodřekly, protože počet aut roste podstatně rychleji než počet nových kilometrů silnic a hrozí, že se situace ještě zhorší. Svoji odpovědnost by měli zvýšit i  učitelé autoškol a zkušební komisaři. Situace, kdy na jedné straně stojí policie a ministerstvo dopravy, a na druhé motoristická veřejnost, se musí změnit.
 
Aktivita na poli bezpečné silniční dopravy se společnosti vrátí nejen na silnicích v podobě menších následků nehod, ale i v celkovém pojetí práva. Lidé si začnou obecně uvědomovat, že zákony nejsou jen produktem práce nedůvěryhodných poslanců a ministerských úředníků, že neslouží pouze k buzeraci občanů, ale že jsou zapotřebí k tomu, abychom žili v bezpečí a  stali se důvěryhodnými členy rodiny vyspělých evropských států.
Ivo Antušek
Další články autora:
Byl jsem u koně
Jak žijeme, tak řídíme
Jan Petránek mezi svými
Balíky do Terezína
Hodina v autoškole
Ochrana počítače laickýma očima
Nejde jen o jazyk
Jak rychle jezdit
Výlet do Berlína
Z pamětí učitele autoškoly - 1
Z pamětí učitele autoškoly - 2
Z pamětí učitele autoškoly - 3
Jezdění v Americe


Komentáře
Poslední komentář: 11.07.2007  09:00
 Datum
Jméno
Téma
 11.07.  09:00 Ivo Odpověď Růže
 10.07.  22:00 Kopřiva Názor
 10.07.  20:56 Gabi-florka
 10.07.  14:50 Kaňla
 10.07.  10:29 Hana
 10.07.  10:20 Růžena Hlava v písku
 10.07.  08:42 Ivo
 10.07.  08:25 Jaroslav
 10.07.  07:46 wiki
 10.07.  07:46 wiki
 10.07.  06:19 JanaG