Řekne-li se "U3V"
Studium vzdělává mládež, těší starce, zdobí šťastné chvíle, je útočištěm a útěchou v neštěstí.
(Cicero, Řeč na obranu básníka Archia)
Není to tak dávno, co jsem nevěděla co tato zkratka znamená. Před několika léty, ji poprvé použila Jarmila Kremlačková, když jsme na těchto stránkách společně uvažovaly o popularizaci této formy studia. Dnes již pro mne znamená samozřejmost a nejen pro mne…
Univerzity třetího věku sehrávají v procesu celoživotního vzdělávání opravdu velkou roli. Lidský věk se prodlužuje a lidé se ho dožívají v lepší fyzické i duševní kondici. Je dobře známo, že k udržení duševní kondice je nezbytné stálé mentální cvičení. Je to vlastně stejné jako při fyzické kondici. A toto vše hraje důležitou roli i v touze po seberealizaci.
Koncepce celoživotního vzdělávání mění tradiční pohled na oblast vzdělávání. Jde nad rámec výuky ve školách, i nad omezení daná věkem zájemců o studium. Spadá sem veškeré učení a poznávací aktivity člověka v průběhu života. Univerzity třetího věku jsou součástí vysokých škol, které se tak otevřely široké veřejnosti. Vzdělávací programy, jsou ale dnes nabízeny i dalšími institucemi. Při široké nabídce těchto programů je opravdu z čeho vybírat.
O tom, že se podpora tohoto typu vzdělávání časem vyplatí svědčí i závěry jednání Asociace Univerzit třetího věku, které se uskutečnilo letos v lednu v Českých Budějovicích.
"Studium na univerzitách třetího věku přináší seniorům z padesáti procent vzdělání, z padesáti procent zkvalitňuje jejich život tak, aby se byl dotyčný schopen účastnit současného společenského dění. Mám tím na mysli nejen ovládání mobilů, počítačů, ale i třeba orientaci v systémech bankovnictví, dopravy a další," zmínil ve svém příspěvku jeden z účastníků.
Program celoživotního vzdělávání je také plně v souladu s vládním návrhem opatření v rámci přípravy populace na stárnutí. Během dvou desetiletí bude každý třetí člověk starší 60 let a je opravdu na čase přemýšlet, co udělat, aby se tito lidé necítili být vyřazeni, aby mohli čerpat ze společnosti, ale zároveň jí dokázali leccos užitečného vrátit.
Některé názory seniorů:
JM - Olomouc
Univerzita Palackého v Olomouci se připojila k vzdělávání seniorů, což je jistě chvályhodné. Měla by přinášet nám, starším občanům, poznatky, které jsme z pochopitelných důvodů, nemohli získat během našeho studia. Mám na mysli především informatiku, tedy výpočetní techniku, práci s PC, internetem, současné trendy ve vývoji ekonomiky, studium cizích jazyků apod. Za mého studia byla povinná ruština a ostatní jazyky se vyučovaly jen okrajově. Ale uvedené oblasti, které v současné době hýbou společností a bez jejich zvládnutí nelze nalézt uplatnění, vůbec v plánu U3V nejsou. Na můj dotaz proč, mi bylo sděleno, že na to nemají volné kapacity, lektoři se musí věnovat především řádným studentům.
Místo těchto potřebných oborů je k dosti problematickým specializovaným běhům zařazována nově teologie. Nic proti ní nemám, ale je v současné době nejpotřebnější? Mnozí z nás jsme chodili povinně do náboženství, dobrovolně do kostela, ale k počítačům jsme se v té době nedostali. Vedení UP může namítnout, že jazyky lze studovat na jazykové škole, na počítače je řada kurzů atd. Ale vždyť se jedná o seniory a mnozí z nich si takové finanční výdaje nemohou dovolit. Navíc jsou tyto kurzy převážně zaměřeny na mladé lidi a mezi nimi bychom si připadali přinejmenším trapně.
Irena – Vsetín
Petrova výzva mně vyprovokovala k tomu, abych přispěla svou troškou do mlýna. Absolvovali jsme nejen 3 roky U3V, ale i minulý školní rok nástavbu - čtvrtý ročník. Kromě běžných přednášek (sociologie, psychologie, zdraví a nemoc, EU, počítače) nám bylo umožněno se přihlásit do zvláštního kurzu, který měl název: Můj život seniora ve světě moderních technologií. Byl pořádán Univerzitou Karlovou a trval intenzivně asi 2 měsíce, částečně přímo ve škole a pak nám byly úkoly zadávány internetem. Proč o tom píši, jakou to má souvislost se Seniortipem? Protože ten kurz byl naprosto skvělý, chtěli jsme s tímto seznámit i celou veřejnost. Při obrovském úsilí, kdy jsme oslovili ČT (Ostravské studio, Barvy života a pod.) nepodařilo se kromě pár článků v regionálním tisku uveřejnit nic.
Článek, který hovoří o Irenou zmiňovaném studiu a jehož autorkou je Ing. Miroslava Skýpalová byl uveřejněn v novinách Naše Valašsko. Dáváme vám ho k dispozici:
To je ono !! Toto zvolání bylo možno slyšet v pondělí 15. listopadu kolem 15. hodiny, kdy skupinka seniorů opouštěla informační středisko Obchodní akademie ve Valašském Meziříčí. Byl to projev nadšení z toho, že se nám, seniorům podařilo zvládnout kurz Můj život seniora ve světě moderních technologií, určený pro posluchače Univerzity třetího věku (U3V).
Nyní ale po pořádku. Na Obchodní akademii ve Valašském Meziříčí běží již čtvrtým rokem Univerzita třetího věku, určená pro seniory. Studium trvá 3 roky a bylo v našem případě zakončeno promocí na Univerzitě Palackého v Olomouci, pod jejíž odbornou záštitou U3V probíhá. Patříme do prvního běhu. V roce 2001 nás začínalo 154 posluchačů a v květnu letošního roku skončilo 148 absolventů. Náplní studia bylo 6 předmětů - zdraví a nemoc, sociologie, právní základ v praxi, psychologie, výpočetní technika, Evropská unie. Každý posluchač si v nich našel ten svůj předmět a nakonec ocenil i to, že získal další informace v ostatních předmětech, které podle sebe buď znal nebo je nepotřeboval. Nadšení bylo tak velké, že jsme požádali o "postgraduální studium", které začalo od letošního září. Naše třídní profesorka paní PaeDr. Facová přišla za námi začátkem října s nabídkou, že 16 posluchačů se může zúčastnit transformačního a rozvojového projektu MŠMT ČR, jehož nositelkou se stala Doc. RNDr. Zdena Lustigová, CSc. z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy v Praze.
Dne 22. října 2004 to začalo. Paní doktorka Facová nám představila koordinátorku projektu paní Gabrielu Chvátalovou z Univerzity Karlovy. Očekávali jsme postarší dámu a zatím se nám představila mladičká tutorka, která by mohla být naší vnučkou. Zde se však projevila platnost nepřímé úměry mezi dosaženým věkem a odborností. Svým nadšením pro projekt a svou schopností úspěšně komunikovat se seniory nás doslova strhla k tomuto kurzu a my si ji tak oblíbili, že se pro nás stala Gábinkou, která nám byla k dispozici v kteroukoliv denní či večerní dobu.
"Můj život seniora ve světě moderních technologií" probíhal jako čtyřtýdenní kombinovaný kurz, sestávající ze 30 hodin práce studujících "on-line", tedy v kurzu dostupném na internetu, a čtyřech prezentačních setkáních po 8 hodinách na Obchodní akademii ve Valašském Meziříčí. Do ruky jsme nedostali žádnou učebnici či skripta, zato nám paní tutorka otevřela na www.seznam.cz každému e-mailovou schránku, přes kterou jsme se s použitím hesla dostali do kurzu. Úkoly jsme měli stanoveny v ikoně Plán, ale předtím bylo třeba prostudovat řadu materiálů a navštívit řadu domén, než jsme měli jasno, jak má řešení úkolu vypadat. K tomu jsme se dobrali přes ikonu Knihovna. Dále bylo třeba také si prodiskutovat poznatky, postupy, závěry a pocity se spolužáky a tutorkou prostřednictvím ikony Učebna. No a po zpracování a odeslání úkolu k ohodnocení jsme se mohli přesvědčit o výsledku našeho snažení v ikoně Profil.
Nebyla to hra, či snaha o zvládnutí Internetu, ale především příležitost k dalšímu vzdělání nás, seniorů v takových oblastech, které i nám, nebo lépe řečeno, právě nám mohou zlehčit závěrečnou etapu života. Zvládli jsme nákup zboží po internetu, seznámili jsme se s výhodami mobilních telefonů a dokázali jsme si vybrat nejvhodnějšího operátora, internetové bankovnictví, vyhledávat rady na internetu a vybrat si nejvhodnější platební kartu pro bezhotovostní placení a výběr hotovostí ze svého účtu a podobně. Všechny tyto postupy šetří čas, peníze a dodávají nám také sebedůvěru, že tu nejsme na obtíž a že dokážeme " jít s dobou" našich vnuků a rozumět si s nimi. Opravdu méně často teď od nich slyšíme: "Ale babi, tomu ty přece nerozumíš !"
Jak se nám studovalo? Je nutno přiznat, že jsme neměli všichni stejné podmínky, pokud se týká přístupu k internetu. Někteří z nás mají přístup na internet on-line, někteří přes pevnou linku, a někteří vůbec. Proto jsme velmi rádi, že Obchodní akademie umožnila pracovat menší skupince frekventantů kurzu v Informačním středisku, kde se nám maximálně ochotně věnovala jeho vedoucí, paní Mgr. Medková. Bez této možnosti by kurz neskončil tak úspěšně pro všechny.
V jednom celodenním semináři jsme se věnovali práci s digitálním fotoaparátem a tvořili jsme digitální fotografie pod vedením pana Mgr. Pavla Scheuflera z FAMU Praha. Byl to opravdu zážitek, pan magistr nás seznámil nejen s historií fotografie, jíž na FAMU vyučuje, ale vysvětlil nám, jak "digitály" pracují, co je histogram, základy kompozice, fotografie krajiny. Sami jsme pak fotografovali vlastní portréty, které jsme si pak vyvěsili na internetu na svém Profilu. Co nás však nejvíce zaujalo - výstupy digitální fotografie, digitální tisk, archivace fotografií na PC a možnost tvorby fotoalb, vlastních kalendářů s fotografiemi apod., zkrátka propojení všech technických prostředků - fotoaparátu, počítače a Internetu. Poslední seminář byl rovněž věnován technice a zábavě - CD, videu, DVD, kameře. Tento seminář vedl Ing. Karel Zatloukal z VFU Brno, díky němuž jsme si prohloubili znalosti v práci s multimediální nahrávkou - hudbou na CD, PC , MP3. Společně se nám podařilo vytvořit i vlastní webovou stránku sweb.cz/Zivotseniora, kterou postupně doplňujeme a aktualizujeme.
Jsme rádi, že Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, byť ve svém názvu nemá žádnou zmínku o seniorech, finančně podpořilo výše uvedený projekt. A v tom, že Matematicko-fyzikální fakulta Univerzity Karlovy umístila ověřování projektu právě do U3V na Obchodní akademii ve Valašském Meziříčí, vidíme kus odvahy a důvěru v regionální školství. Jistě k tomu přispěl i dobrý zvuk Obchodní akademie, který je výsledkem dlouhodobého úsilí pedagogů pod vedením ředitele Ing. Jaroslava Halašty. Všechno, co jsme my, posluchači, potřebovali k úspěšnosti kurzu, nám škola zajistila a umožnila nám pobyt v odborné učebně nad program kurzu. A to si zaslouží ocenění. Potěšilo nás, že závěru kurzu se zúčastnila i paní docentka Lustigová a paní doktorka Facová, které konstatovaly, že jsme my, senioři, zvládli obrovský kus práce nad rámec svých výukových povinností.
Nevíme, jaký další osud stihne projekt "Můj život seniora ve světě moderních technologií". Nám, posluchačům, na nichž se ověřoval, přinesl mnoho. Poznali jsme, že seniory nestačí jen posadit k počítačům, ale je třeba zadat jim především úkoly, které prostřednictvím PC, Internetu a dalších moderních technologií budou plnit. A tady je velký prostor pro tvůrce programů kurzů, aby měli čas, chuť a peníze pro jejich tvorbu. Přáli bychom všem seniorům, aby si co nejvíce z nich mohlo tak jako my "sáhnout až na dno" a zvládnout náročné úkoly, jejichž řešení dává každému z nás osobní užitek. Určitě je to výzva pro státní správu, aby tento program či obdobné programy běžely v každém městě či obci - ale to vše je jen a jen v lidech !
Připravila Ludmila Holubová
Pozn. redakce:Do administrace našich webových stránek nám chodí řada zajímavých informací a my je rádi dáváme ve známost:
Akademie 3. věku - vzdělávání pro seniory
při Knihovně Karla Dvořáčka ve Vyškově
Ve školním roce 2005/2006 otevírá Knihovna Karla Dvořáčka ve Vyškově první ročník Akademie 3. věku – vzdělávání pro seniory. Jde o obdobu známé a v České republice již po mnoho let pořádané Univerzity třetího věku, která je organizována především při vysokých školách.
V případě naší Akademie se jedná o soubor deseti přednášek s následnou besedou na různá společensko-vědní témata, kurzy počítačové gramotnosti – tzv. Seniorsurfing a Aktivizační program pro seniory.
Každý měsíc se uskuteční jeden seminář (tedy celkem 10) a dvě hodiny PC kurzu z celkových deseti (2 kurzy po 5x2 hodinách). V druhé polovině školního roku zahájíme v rámci Aktivizačního programu Kurzy tréninku paměti. Zájemci mohou navštěvovat semináře (kurzy) podle svého zájmu a přání. Podmínkou je přihlášení se v předstihu (1 týden předem) na dané téma – nikoli 100% účast na všech seminářích či kurzech.
Program seminářů:
Datum
|
Téma
|
15.9.2005
|
Senioři a bezpečnost –
ochrana života, zdraví a majetku
|
20.10.2005
|
Senior a zdravá výživa
|
10.11.2005
|
Vážná hudba
|
15.12.2005
|
Mezigenerační vztahy a vzájemná komunikace
|
19.1.2006
|
Příroda Vyškovska
|
16.2.2006
|
Historie Vyškovska
|
16.3.2006
|
Ochrana životního prostředí – ekologické nakládání s odpady
|
20.4.2006
|
Město Vyškov a senioři – sociální politika města ve vztahu k seniorům
|
18.5.2006
|
Člověk a jeho vztah ke zvířatům
|
15.6.2006
|
Kreativní čtení
|
29.6.2006
|
Slavnostní ukončení 1. ročníku A3V
|
Změna programu vyhrazena.
Počítačová gramotnost - Seniorsurfing
|
Datum
|
Internet
|
22.9.2005
|
Internet
|
27.10.2005
|
E-mail
|
24.11.2005
|
Word
|
22.12.2005
|
Word
|
26.1.2006
|
Počítačová gramotnost - Seniorsurfing
|
Datum
|
Internet
|
23.2.2006
|
Internet
|
23.3.2006
|
E-mail
|
27.4.2006
|
Word
|
25.5.2006
|
Word
|
22.6.2006
|
Vzhledem k omezenému počtu míst je nutné se na tyto kurzy závazně přihlásit do 16. 9. 2005 na 1. kurz a do 17. 2. 2006 na 2. kurz.
Kontaktní osoba: