Velikost textu: normální | zvětšit | zmenšitInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Alexandr,
zítra Lumír.

Můžete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
Uživatel: nepřihlášen

Více informací o klubu a členství v něm se můžete dozvědět na stránkách našeho klubu.

Anketa
Návštěvníci stránek - věk návštěvníků. Děkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Společnost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Také generace 50+ se může učit


Téměř polovina lidí nad padesát let má chuť se dále vzdělávat. Kde má tato generace největší mezery? A jak jejím potřebám vyjít vstříc? Na to se pokoušel odpovědět sociologický výzkum společnosti Respekt institut 50+ Aktivně.


Výzkum 50+ Aktivně ukázal, že další vzdělávání láká skoro polovinu lidí ve věku nad padesát let. Největší zájem o něj projevili lidé od 50 do 54 let, téměř tři čtvrtiny z nich by se rády dále vzdělávaly, od 55. roku již zájem klesá. O další vzdělávání projevila zájem jen necelá třetina dotázaných důchodců. Nepřekvapí, že lidé s vysokoškolským vzděláním a ekonomicky aktivní projevili větší zájem o svůj další rozvoj než ostatní.


Výhody toho, že si člověk rozšiřuje vlastní obzory, jsou zřejmé. Pokud je ekonomicky aktivní, roste tím mimo jiné jeho konkurenceschopnost na trhu práce. Také lidem na odpočinku ale vzdělávání přináší řadu výhod – posiluje jejich paměť, rozvíjí osobnost, dává jim možnost aktivního trávení volného času a mnohdy přináší také nové společenské kontakty.


Motivaci ke vzdělávání do značné míry ovlivňuje finanční situace. Ne každý si ho může dovolit. Vzdělávací kurzy totiž obvykle představují nemalou investici.


Bariéry: jazyky a počítače

Výzkum zároveň zjistil, kde má starší generace největší mezery. Jde především o počítačovou gramotnost a znalost cizích jazyků.


Právě nedostatečné znalosti v těchto oblastech jsou nejčastější bariérou, na kterou starší lidé narážejí při hledání práce. Nedostatečnou znalost cizích jazyků považovalo za důvod neúspěchu při pracovním pohovoru téměř devadesát procent respondentů výzkumu 50+ Aktivně, o vlivu nedostatků ve znalosti práce na počítači bylo přesvědčeno téměř osmdesát procent z nich. S tím, že největší výzvou jsou pro lidi nad padesát právě cizí jazyky a počítače, souhlasili i dotázaní personalisté.


Elementární ovládnutí počítače přitom není důležité jen při hledání práce. Internet se čím dál více stává zdrojem všech potřebných informací a člověk, který ho neumí užívat, se dostává do izolace. V tomto směru je alarmující další zjištění výzkumu 50+ Aktivně. Jen necelá třetina lidí nad sedmdesát let má alespoň nějakou znalost práce na PC. Pokud porovnáme užívání internetu starší generací s jinými zeměmi Evropy, jsou čeští senioři hluboko pod průměrem. Například, v sousedním Německu podle zprávy Eurostatu užívá běžně internet víc než čtvrtina seniorů, v Česku jen necelých deset procent.


Zajímavý je v tomto kontextu například německý projekt LearnCafe. Jeho myšlenkou je zapojení starších lidí do přípravy a tvorby on-line časopisu, který komentuje dění v regionu. Do projektu se mohou zapojit lidé z různých částí země, účast je vázána jen na přístupu k internetu a absolvování několika málo školení. Kromě samotných zpráv má účast v projektu jeden neopominutelný vedlejší efekt, rozvíjí schopnost starších lidí pracovat s počítačem.

 

Jak vyjít starší generaci vstříc

Firmy, které nabízejí svým zaměstnancům další vzdělávání, by měly myslet na to, že lidé nad padesát mají své specifické potřeby. Schopnost pojmout nové znalosti a zapamatovat si nová fakta pro ně někdy může být obtížnější než pro mladší generaci. Mají zároveň větší potřebu dávat nové poznatky do souvislosti se svými zkušenostmi a proto je přijímají kritičtěji. Jak tento fakt reflektují v rámci své vzdělávací politiky české firmy?


Výzkum ukázal, že žádná z dotázaných společností na jiné vzdělávací potřeby starších zaměstnanců nemyslí.


Neškodí proto připomenout, na co si při vzdělávání dospělých, zvláště starších lidí, dát pozor. Především, je dobré brát na zřetel jejich zkušenosti a poznatky. Mají totiž zvýšenou potřebu uplatnit při studiu své životní a pracovní zkušenosti. Dospělí lidé se mohou velmi lišit v tom, jaká je jejich úroveň pozornosti a pružnost myšlení. Proto je dobré poznatky předávat po menších částech nebo je několikrát zopakovat. Je dobré pamatovat i na to, že starší lidi potěší, s ohledem na slábnoucí zrak, když bude učební místnost dobře osvětlená a výukové materiály psané přiměřeně velkým písmem.


Více o projektu a výzkumu 50+ Aktivně naleznete na http://www.respektinstitut.cz/50-aktivne/

Hana Čápová, Respekt institut


Článek byl vytvořen v rámci projektu 50+ Aktivně, který je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost a státního rozpočtu ČR.




Komentáře
Poslední komentář: 20.02.2011  16:45
 Datum
Jméno
Téma
 20.02.  16:45 ferbl
 18.02.  09:19 Jaroslav