Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Miriam,
zítra Libìna.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

KNIHA KNIH – 15

KNIHA PLÁÈ
Citace Bible: VZNIK. Kniha, obsahující pìt ¾alozpìvù, pùvodnì anonymních, dostala jméno podle øeckého a latinského pøekladu. Pozdìjší tradice jmenuje autorem proroka Jeremjáše. Proto byla umístìna za knihu Jr. V hebrejském kánonu patøí mezi Pìt sváteèních svitkù. Bezprostøednost a ¾ivost líèení váleèných hrùz potvrzují, ¾e písnì vznikly brzy po vyvrácení Jeruzaléma babylónskými vojsky v r. 587/6 pø. Kr., tedy v dobì, kdy pùsobil Jeremjáš. Nìkteré výroky jsou však tì¾ko myslitelné v ústech tohoto proroka.
 
LITURGIE. Písnì záhy tvoøily liturgii smuteèní slavnosti na pamì» zboøení chrámu, konanou zprvu pøímo na jeho sutinách. Mìsto je personifikováno postavou ¾eny, jiný hlas vybízí k pokání, shromá¾dìní se modlí za milost a nové vyvolení. I hlubokým smutkem nad zpustošením mìsta a znièením chrámu prosvítá záblesk nadìje, ¾e po pokání a vyznání vin bude ukonèen spravedlivý Bo¾í soud. V¾dy» Hospodin, který bude trùnit vìènì, nemù¾e svùj lid navìky zavrhnout.
 
U®ITÍ.  V synagóze je kniha ètena pøi bohoslu¾ebné vzpomínce na znièení Jeruzaléma a zboøení chrámu, a to jak prvními Babylóòany r. 587/6 pø. Kr., tak i druhého Øímany r. 70 po Kr., obojí  9. dne 5. mìsíce (poèítáno od jarního novoroèí). V nìkterých církvích je ètení z Pláèe zaøazeno do liturgie o utrpení Pánì.
 
Slova Bible:  MÌSTO BEZ ÚTÌCHY
Jak samotno sedí
mìsto, které mìlo tolik lidu!
Je jako vdova,
aè bylo mocné mezi pronárody.
Bylo knì¾nou mezi krajinami,
a je podrobeno nuceným pracím.
Za noci pláèe a pláèe,
po líci slzy jí kanou,
ze všech jejích milovníkù
není nikdo, kdo by ji potìšil.
Všichni její druhové se k ní zachovali vìrolomnì,
stali se jejími nepøáteli.
Juda odešel do vyhnanství
poní¾en a nesmírnì zotroèen.
Usadil se mezi pronárody,
odpoèinutí nenachází.
Všichni jeho pronásledovatelé
ho dostihli v jeho úzkostech.
Cesty na Sijón truchlí,
nikdo nepøichází ke slavnosti.
Všechny jeho brány jsou zpustošené,
jeho knì¾í vzdychají,
jeho panny jsou zarmoucené,
hoøko je sijónské dceøi.
 
HNÌV NEPØÍTELE
Panovník zanevøel na svùj oltáø,
svou svatyni zrušil,
hradby jejích palácù
vydal do rukou nepøítele.
V domì Hospodinovì bylo hluku
jako v den slavnostního shromá¾dìní.
Hospodin se rozhodl znièit
hradby sijónské dcery.
Natáhl mìøicí šòùru, u¾ neodvrátí
svou ruku od nièení.
Tak zarmoutil val i hradbu,
rázem je po nich veta.
Do zemì se ponoøily její brány,
její závory znièil a roztøíštil,
její král a velmo¾ové jsou mezi pronárody
a zákona není;
ani její proroci nemívají
vidìní od Hospodina.
 
 UTRPENÍ A ÚTÌCHA
 Rozpomeò se na mé poní¾ení a zmatené toulání,
 na pelynìk, na jed.
 Má duše se rozpomíná, rozpomíná
 a hroutí se ve mnì.
 Beru si však k srdci
 a s dùvìrou oèekávám
 Hospodinovo milosrdenství, je¾ nepomíjí,
 jeho slitování, je¾ nekonèí.
 Obnovuje se ka¾dého rána,
 tvá vìrnost je neskonalá.
 Mùj podíl je Hospodin, praví má duše,
 proto na nìj èekám.
 
 V HLUBINÁCH SOUDU
 Lépe jsou na tom skolení meèem
 ne¾li skolení hladem,
 ti, kteøí vykrváceli probodeni,
 ne¾ ti, kdo zemøeli pro neúrodu pole.
 
 PROSBA O POMOC
 Naši otcové zhøešili, u¾ nejsou,
 a my  neseme jejich nepravosti.
 Otroci se stali našimi vládci                       
 a nikdo nás z jejich rukou nevytrhne.
 S nasazením ¾ivota pøinášíme chléb,
 ohro¾ováni meèem z pouštì.
 Spadla koruna z naší hlavy,
 bìda nám, nebo» jsme høešili.
 Nad tím zemdlelo naše srdce,
 nad oním se nám zatmìlo v oèích,
 nad horou Sijónem, ¾e je tak zpustošená;
 honí se po ní šakalové.
 Ty, Hospodine, budeš trùnit vìènì,
 tvùj trùn pøetrvá všechna pokolení.
 Proè na nás poøád zapomínáš,
 opustil jsi nás a¾ do nejdelších èasù?
 Obra» nás, Hospodine, k sobì a my se navrátíme,
 obnov naše dny jak za dnù dávnovìkých.
 Nebo jsi nás úplnì zavrhl?
 Rozlítil ses na nás pøevelice.
 
Pøíštì poznáme knihu Ezechiel.
Ilustrace z internetu.
Olga Janíèková
* * *
Zobrazit všechny èlánky autorky
 
 

Komentáøe
Poslední komentáø: 29.03.2022  08:24
 Datum
Jméno
Téma
 29.03.  08:24 Von
 28.03.  23:23 Jaroslava