Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Miriam,
zítra Libìna.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Královna volantu


Dokázala jsem ve svém oboru, ¾e se ¾ena mù¾e vypracovat na úroveò nejlepších mu¾ù, ale to není tak významné. Dùle¾itý je dùkaz, ¾e se mù¾e vypracovat podle svých pøirozených ¾enských vlastností a schopností. Jsme pøíliš naklonìny vysvìtlovat své nezdary reptáním na pøírodu. U¾iteènìjší je ménì se durdit a více trénovat. Pak se uká¾e, ¾e leckteré handicapy jsou pøekonatelné.

Eliška Junková

 

 

16. listopadu si pøipomínáme výroèí narození Elišky Junkové, významné osobnosti èeského motoristického sportu a úspìšné automobilové závodnice. Za svou závodnickou kariéru si dokázala získat úctu i obdiv.


Eliška Junková pocházela z Olomouce. Narodila se jako Al¾bìta Pospíšilová a mìla sedm sourozencù. Studovala jazyky a mimo jiné také navštìvovala Janáèkovu hudební školu. Po skonèení studií zaèala pracovat v olomoucké filiálce Pra¾ské úvìrové banky, øízené Èeòkem Junkem, za kterého se pozdìji provdala. Právì od man¾ela získala vztah k automobilovému závodìní.


Závodnická kariéra man¾elù Junkových je neodmyslitelnì spojena s vozy Bugatti. Eliška Junková pùvodnì závodila jako spolujezdkynì, pozdìji zaèala jezdit samostatnì. Její první sólový start se uskuteènil 7. záøí 1924 na trati Lochotín - Tøemošná, kde vyhrála závod cestovních vozù. Závodil tam také její man¾el, ale v jiné kategorii – kategorii závodních vozù. Úspìšnì absolvovala i další domácí i zahranièní soutì¾e.

 


Na nejt쾚ím evropském závodì do vrchu Klaussenpass ve Švýcarsku si vyjela druhé místo a první místo ze startujících závodnic. Od roku 1906 se jezdil dlouhý závod Targa Florio na Sicílii. Jeden okruh mìøil 108 kilometrù a mìl neuvìøitelných 1500 zatáèek. Silnice se podobala lepší polní cestì plné kamení, šotoliny a výmolù. Závod se jel na pìt kol, co¾ v italském horku bylo hodnì nároèné. Bohu¾el pro poruchu øízení v tomto závodì Eliška Junková nedojela do cíle. Vynikajícího výsledku dosáhla na dalších velkých závodech.

 

 

V roce 1927 skonèila v anketì o nejpopulárnìjší nepolitickou osobnost na ètvrtém místì, kdy¾ ji pøedstihli pouze herci Vlasta Burian a Andula Sedláèková spolu s písnièkáøem Karlem Hašlerem.


V létì 1928 man¾elé odjeli Junkovi na závod do nìmeckého Nürnburgringenu. V tomto závodì bohu¾el Èenìk Junk zahynul. Na místì havárie stojí pomníèek s jeho jménem. Tím dnem také Eliška Junková se závodìním skonèila a nikdy u¾ nesedla za volant závodního vozu. Na motorismus ovšem nezanevøela, byla èinná v øadì jeho oblastí a jako host se dlouhá léta zúèastòovala nejrùznìjších akcí.


I závody navštìvovala dále. Dvacáté století bylo stoletím automobilù a k nim beze sporu patøí i Eliška Junková, jedna z nejslavnìjších èeských závodnic. Svou ¾ivotní jízdu Eliška Junková, drobná a usmìvavá ¾ena, skonèila 5. ledna 1994, nedlouho po svých tøiadevadesátých narozeninách.

Zdenìk Jeklovec



Komentáøe
Poslední komentáø: 17.11.2011  04:55
 Datum
Jméno
Téma
 17.11.  04:55 Bobo :-)))
 16.11.  17:22 Hany
 16.11.  11:09 ferbl