Poslední dílo Jana Kaplického aneb
Muzeum Enza Ferrariho zblízka
Kdo byl nejlepším závodníkem lidské historie? To je otázka, na kterou nelze pravdivě odpovědět. Nemůžeme klasifikovat závodníky, kteří jezdili na různých okruzích a v různých podmínkách. Můžeme však směle prohlásit, že nejlepší závodní auto všech dob je značky Ferrari. Vášeň mladého závodníka konstruktéra byla hnací silou pro jeho práci a kariéru.
Dokázal splnit sen malého chlapce, kterého okouzlila rychlost a vůně aut. Potomek malého strojaře Enzo Ferrari se narodil 18. února 1898 v severoitalské Modeně. Vyrůstal ve skromných podmínkách na malém městě a jako dítě netušil, co ho čeká za dobrodružný osud. Italskému závodníkovi a výrobci závodních, sportovních automobilů přichystal osud mnoho nevšedních životních zážitků. Po druhé světové válce se proslavil jako jeden z nejlepších manažerů v automobilovém průmyslu a během pár let se jeho jméno stalo synonymem pro rychlost a automobilové závody. Ferrari se dožil opravdu vysokého věku, který bychom mu mohli všichni závidět. Odešel z tohoto světa v devadesáti letech a během svého dlouhého života se musel vyrovnat i s velkými ztrátami. Asi nejtěžší pro něj bylo sledovat odchod těch nejbližších, které miloval.
Projekt muzea a jeho architekt Enzo Ferrari i Jan Kaplický překračovali často hranice. Není jen shoda okolností, že právě český architekt navrhl muzeum, které v Itálii vzniklo na počest jedné z největších italských osobností dvacátého století. Celý projekt se odstartoval v roce 2009a slavnostněbyl otevřen v roce 2012. Soutěž na budovu muzea vyhrál Jan Kaplický a jeho londýnský ateliér Future Systems nad ostatními uchazeči již v roce 2004, ale projekt se tehdy opozdil z finančních důvodů. Až po dlouhých osmi letech se podařilo drahý projekt uskutečnit. Finanční náklady na stavbu, které se pohybují kolem osmnácti milionů eur, poskytla nakonec nadace Enza Ferrariho, Evropská unie a Unicredit Bank. Architekt Jan Kaplický se otevření muzea nedožil, zemřel čtvrt roku před položením základního stavebního kamene. Projekt tohoto extravagantního muzea tvoří vlastně dvě stavby. První tvoří zrekonstruovaná budova rodného domu slavného závodníka, druhá budova, navržená architektem Kaplickým, slouží pro výstavů automobilů známé firmy.Expozice uvnitř připomíná život a dílo slavného závodníka.
Žlutá hliníková střecha ve tvaru kapoty auta má evokovat svou barvou znak Modeny i typický znak Ferrari. Žlutě organické muzeum bylo inspirováno hlavně designem závodního automobilu. Kaplického návrh není jen krásný, ale podobně jako u vozů Enzo Ferrariho, překypuje novými technologiemi. Komplex muzea, kterýse skládá ze dvou budov, má celkovou výstavní plochu 5 200 m2. Nachází se v blízkosti centra města, jen pár desítek metrů od železniční trati. Italové jsou proto na muzeum, které vzdává hold italskému automobilismu a Enzo Ferrarimu, patřičně hrdí.
Anna Sobotková
* * *
Jan Kaplický o Národní knihovně https://www.youtube.com/watch?v=vnhhCfrwJYs
Ilustrace Autor ▪ Hospodářských novin – Jan Šilpoch
Má malá zem: Václav Židek
https://www.uzemneplany.sk