Velikost textu: normální | zvětšit | zmenšitInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Otýlie,
zítra Zdislav.

Můžete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
Uživatel: nepřihlášen

Více informací o klubu a členství v něm se můžete dozvědět na stránkách našeho klubu.

Anketa
Návštěvníci stránek - věk návštěvníků. Děkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Společnost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

(Pra)babičkám a (pra)dědečkům

 

Dobrý tip na prázdniny

 


V mé rodině došlo k radostné události, když vnučka Eliška absolvovala nižší část vysokoškolského studia, Vyšší odbornou pedagogickou školu. Na její závěr musela obhájit (úspěšně) absolventskou práci Přírodovědné pokusy pro předškolní děti. A to je téma, které nás, zejména v letních měsících, kdy máme s potomky častější styk, může zajímat.


V první části své práce se nová diplomovaná specialistka (Disp.) věnuje teoretickým otázkám, které mohu být potřebné pro učitelky mateřských škol. Shrnuje v nich specifika a cíle předškolního vzdělávání dětí, podává výklad o kognitivním vývoji předškolního dítěte a o spoluúčasti dětí na přípravě pokusů. Nás mohou zajímat právě ty praktické pokusy, které můžeme o prázdninách s dětmi vyzkoušet. Vybral jsem na ukázku část, jak se dá dětem hrou vysvětlit fyzikální pojem hustota. Ve své práci se Eliška pokouší podobným způsobem o názorné vysvětlení povrchového napětí vody, další pokusy jsou se světlem, zvukem, magnetismem, gravitací, statickou elektřinou a k dispozici je i několik reálných hlavolamů.


Hustota
Hustota se počítá tak, že se hmotnost předmětu vydělí jeho velikostí. Dětem ji lze znázornit s pomocí váhy, odměrky, vody a modelíny. Zvážíme jednu odměrku vody a jednu odměrku modelíny – přestože obě látky mají stejný objem, jsou různě těžké. Myslím si však, že pochopení hustoty není pro předškolní děti podstatné. Pokusy s vodou a plovoucími předměty jsou pro ně užitečné, protože mohou najít mnoho pravidel, která jsou schopny pochopit a využít.


Plovoucí a neplovoucí předměty
Cíl: Vědět, že některé věci plavou a některé se potopí. Pochopit, že záleží na materiálu, ze kterého jsou vyrobeny. Odhadnout, které další předměty budou plavat a které se potopí. Naučit se třídit podle různých kritérií. Rozeznávat různé materiály.
Rizika: Děti při činnosti hodně nacákají okolo a zmáčí si oblečení. Doporučuji tuto činnost na zahradu. Pokud se namočí papír, brzy se rozpadne na kousky, proto bych dětem dala předem vybrané věci, které se mohou namočit.
Pomůcky: různé předměty (dřevěné, kovové, plastové), velká nádoba s vodou
Příprava: Nádobu s vodou umístíme tak, aby do ní děti viděly.
Průběh: Děti si vyzkouší, které předměty na vodě plovou a které se potopí a rozdělí je na dvě hromádky.
Vysvětlení: Různé materiály jsou jinak těžké. Materiály, které jsou těžší než voda, se potopí. Kov a sklo se potopí, dřevo na vodě plave.
Činnost: Pustíme na potoce lodičky z různých přírodních materiálů a budeme sledovat, jestli odplují. Pokud to terén umožní, můžeme jít podél potoka vedle lodiček.
Evaluace: Děti činnost velmi bavila. Vypozorovaly, že dřevo plave a kov se potopí. Problémem bylo, že při tom hodně nacákaly po podlaze a zmáčely si oblečení.


Lodičky
Cíl: Vědět, že vzduch nadlehčuje předměty, které by se ve vodě jinak potopily. Pochopit, proč nám pomáhá při plavání nafukovací kruh, proč mohou být lodě i ze železa.
Rizika: Stejně jako u předchozího pokusu bude všude mokro. U modelíny je potřeba dát pozor, aby si děti neušpinily oblečení a koberec.
Pomůcky: velká nádoba s vodou, plastelína
Příprava: Nádobu s vodou umístíme tak, aby do ní děti viděly.
Průběh: Děti si vyzkouší, jestli plove kulička modelíny. Zkusí vymyslet, co udělat, aby plavala – vyrobí si z ní lodičku.
Vysvětlení: Lodě mohou být i ze železa, protože je nadnáší vzduch. Podobně i nafukovací kruh nebo rukávky nadnáší dítě.
Činnost: Zkusíme na své malé lodičky naložit nějaký náklad. Čí lodička unese nejvíce nákladu? Ukážeme si velké lodě, které plují po mořích a zjistíme, z jakých materiálů se vyrábějí. Vymyslíme, co všechno mohou převážet.
Evaluace: Některé děti hned napadlo, co s modelínou udělat, aby plavala. Bylo pro ně však příliš náročné vyrobit takovou lodičku, která by se nepotopila. Modelína po namočení ve vodě ztuhne a je třeba ji znova rozpracovat.


Plavání ve slané vodě
Cíl: Udělat si představu, jaké je moře a jak to u moře vypadá. Vědět, že rozpuštěním sůl nezmizí, ale změní vlastnosti vody – chuť, hustotu.
Rizika: Lihový fix se špatně čistí téměř ze všech povrchů, proto bych ho dětem do ruky nedávala. Na ochutnávání slané vody je nejlépe dát každému dítěti lžičku, kvůli hygieně.
Pomůcky: plastelína, brčka, lihový fix, sůl, dvě sklenice s vodou
Příprava: V jedné sklenici vytvoříme nasycený roztok soli (roztok, ve kterém už nelze za dané teploty rozpustit více soli). Ve druhé sklenici ponecháme čistou vodu. Jeden konec brčka zalepíme plastelínou a ponoříme do sklenice s čistou vodou. Přidáme nebo ubereme plastelínu, aby se brčko nenaklánělo ani neopíralo o dno sklenice. Fixem vyznačíme na brčku hladinu vody.
Průběh: Dětem ukážeme, že značka je na hladině vody ve sklenici s čistou vodou. Když však přendáme brčko do sklenice se slanou vodou, zůstane značka nad hladinou vody. Ochutnáme čistou a slanou vodu.
Vysvětlení: Slaná voda má větší hustotu než čistá voda. Proto se v Mrtvém moři nedá potopit. Voda se solí je slaná a nedá se pít.
Činnost: Vyrobíme si koláž moře – voskovkami nakreslíme mořské živočichy, přetřeme vodovou barvou, ještě mokrou ji posypeme solí. Kus papíru natřeme lepidlem a posypeme pískem jako pláž. Můžeme na pláž přilepit kamínky a mušličky.
Evaluace: Pokus se dětem líbil. Zajímavější byl pro děti, které už byly u moře. Fyzikální jev příliš nepochopily. Zapamatovaly si, že ve slané vodě se brčko méně potopilo a vzaly to jako fakt. Dětem slaná voda nechutnala, dva chlapci však ochutnávání a následné šklebení se brali jako zábavu.


Bezpečný ohňostroj
Cíl: Uvědomit si, že se různé tekutiny od sebe liší, že olej je lehčí než voda a proto se tvoří na polévce mastná oka. Vnímat krásu postupně se uvolňující barvy.
Rizika: Olej se velmi špatně myje z nádoby bez čisticího prostředku. Potravinářské barvivo se špatně smývá z rukou, proto bych děti nenechala připravovat směs.
Pomůcky: olej, velká sklenice s vodou, potravinářské barvivo, malé nádobky, lžička, papír
Příprava: Potravinářské barvivo rozmícháme s troškou vody a přidáme olej. Barva nesmí být moc hustá (potopila by se i s olejem) ani řídká (nebyla by vidět). Jakmile přestaneme míchat, začne se barva usazovat, proto ji těsně před použitím znova rozmícháme.
Průběh: Do sklenice s vodou kápneme lžičkou barvu smíchanou s olejem. Pro lepší viditelnost dáme za sklenici list čistého papíru. Směs bude nejprve plavat na vodě, postupně se bude barva z oleje uvolňovat a vytvářet zajímavé obrazce.
Vysvětlení: Olej je lehčí než voda, proto zůstane plavat na hladině. Barva je těžší než voda, proto se potopí.
Činnost: Přečteme dětem pohádku Úkrop za tisíc zlaťáků z knížky Jak chodil Kristus Pán se svatým Petrem po světě nebo podobnou od Boženy Němcové 10 pohádek o sv. Petrovi.
Evaluace: Pozorování se dětem moc líbilo, ale nepochopily, proč se barva postupně uvolňuje. Je to příliš složité i pro starší děti. Dozvěděly se však, že olej plave na vodě a upozornily na plovoucí mastná oka na polévce. Organizačně nešikovné bylo, že seděly kolem stolu a bez papíru za sklenicí nebylo tak dobře vidět barvy. Když jsem však za sklenicí papír přidržela, musela jsem kroužit kolem stolu, aby si to mohly prohlédnout všechny děti.


Potápěč
Cíl: Vědět, že vzduch se dá stlačit. Pochopit, proč se potápěč potopí. Vyrobit si hračku.
Rizika: Pro některé děti může být příliš těžké láhev zmáčknout natolik, aby se potápěč potopil.
Pomůcky: brčka, kancelářské svorky, sklenice, PET lahve s vodou, vhodné kapátko, nůžky
Příprava: Brčka sestříháme přibližně na 8 cm. Připravíme si sklenici s vodou. Děti brčko přeloží napůl a konce spojí kancelářskými svorkami, ve sklenici vyzkouší, jak jim plave – pokud nad hladinou vyčnívá více než půl centimetru, přidají další svorku, pokud se potápí, uberou svorku (nebo vymění za menší svorku). Připravené potápěče vloží do plastové lahve s vodou a pevně uzavřou. Do jedné lahve lze umístit více potápěčů, každý se potopí při jiném tlaku. Je dobré ukázat dětem potápěče z kapátka, protože v něm je vidět hladina vody. Kapátko vložíme do skleničky s vodou, pokud vyčnívá nad hladinou příliš, nasajeme do něj trošku vody, pokud se potopí, najdeme si jiné kapátko.
Průběh: Když se láhev stiskne, potápěč se potopí, při uvolnění se zase vynoří.
Vysvětlení: Tlak na láhev stlačí vzduch v brčku a na jeho místo se natlačí voda. Potápěč je pak těžší a potopí se. Když uvolníme tlak na láhev, vzduch se zase roztáhne a vytlačí vodu z brčka a potápěč se vynoří.
Činnost: Vyzkoušíme si dechové cvičení – dokud držíme potápěče potopeného, zadržujeme dech. Ukážeme si fotky života pod hladinou moře a korálových útesů.
Evaluace: První svorku bylo potřeba dětem připevnit, další už většinou zvládly samy. Pro některé děti bylo příliš těžké zmáčknout láhev tolik, aby se potápěč potopil. Některé děti dobře pochopily, proč se potápěč tlakem na láhev potopí.


Doufám, že se najde hodně rodičů i prarodičů, kteří využijí prázdnin k tomu, aby alespoň některý z uvedených pokusů uskutečnili.


Ivo Antušek

* * *
Zobrazit všechny články autora



Komentáře
Poslední komentář: 07.08.2018  17:02
 Datum
Jméno
Téma
 07.08.  17:02 Mirek
 06.08.  18:00 zdenekJ
 06.08.  11:33 miluna
 06.08.  06:57 Karla I.
 06.08.  01:03 Jarmila Kdo si hraje nezlobí