LISTY PETROVY, PRVNÍ LIST PETRÙV CITACE BIBLE: Oba Petrovy listy patøí ke katolickým èili obecným listùm. V obou se uvádí jako odesilatel apoštol Petr a køes»anská tradice se tohoto údaje dr¾ela. První Petrùv list je adresován køes»anùm pohanského pùvodu v pìti øímských provinciích Malé Asie, v oblasti misie apoštola Pavla. V listu se sice hovoøí o diaspoøe, ale tento výraz má obrazný smysl. Podle nará¾ek na minulý ¾ivot adresátù jistì nejde o køes»any z ¾idù.
List pøedpokládá pronásledování vìøících ze strany úøadù a jeho zámìrem je posílit a povzbudit køes»anské obce v tì¾kém postavení, snad krátce pøed Neronovým pronásledováním r.64. Jako místní sepsání se uvádí Babylón, co¾ je v øeèi apokalyptiky symbolické oznaèení Øíma.
Nìkteøí biblisté docházejí na základì jazykového a historického rozboru Prvního listu k závìrùm, které se nekryjí s tradièním názorem na autorství a dobu vzniku. Domnívají se, ¾e list byl napsán pozdìji pod jménem apoštola Petra. Tak se mìla zdùraznit záva¾nost listu. V antice byl takový postup bì¾ný a ètenáøi v tom nevidìli nic záva¾ného.
Tì¾ištìm listu je kázání o utrpení: Jako Kristus trpìl, má trpìt i køes»an, který jde v jeho šlépìjích. Jinak list nemá pøesnou logickou stavbu. Charakteristické je tu støídání napomenutí a výpovìdí víry. V listu se mluví o znovuzrození ve køtu a o závazku k dokonalosti. Jako nový Bo¾í lid mají køes»ané konat svou slu¾bu pøed Bohem a svìtem po Kristovì pøíkladu. Mají vytrvat i pøes pronásledování. Zvláštní napomenutí je vìnováno pøedstaveným obce.
První list zpracovává hotové materiály, napø. køestní liturgii v prvních tøech kapitolách, vyznání a hymny. Nebylo by správné hledat v listu originální koncepce. Je tu však bohatý poklad poznání a zkušeností víry, vyslovený v prostých výpovìdích tradice. Tento poklad je urèen køes»anùm všech dob, kdy¾ je tøeba, aby svou víru prokázali v ¾ivotì a aby pro ni dovedli snášet utrpení.
SLOVA BIBLE: Chvála za spasení
Veleben buï Bùh a Otec Pána našeho Je¾íše Krista, nebo» nám ze svého velikého milosrdenství dal vzkøíšením Je¾íše Krista novì se narodit k ¾ivé nadìji. Dìdictví nehynoucí, neposkvrnìné a nevadnoucí je pøipraveno pro vás v nebesích a Bo¾í moc vás skrze víru støe¾í ke spasení, které bude odhaleno v posledním èase. Z toho se radujte, i kdy¾ snad máte ještì nakrátko projít zármutkem rozmanitých zkoušek, aby se pravost vaší víry, mnohem drahocennìjší ne¾ pomíjející zlato, je¾ pøece té¾ bývá zkoušeno ohnìm, prokázala k vaší chvále, slávì a cti v den, kdy se zjeví Je¾íš Kristus. Aè jste ho nevidìli, milujete ho; aè ho ani nyní nevidíte, pøec v nìho vìøíte a jásáte nevýslovnou, vznešenou radostí, a tak docházíte cíle víry, spasení duší.
Bratrstvo lidu Kristova
Kdy¾ jste nyní pøijali pravdu a tak oèistili své duše k nepøedstírané bratrské lásce, z upøímného srdce vytrvale se navzájem milujte. V¾dy» jste se znovu narodili, nikoli z pomíjitelného semene, nýbr¾ z nepomíjitelného, skrze ¾ivé a vìèné slovo Bo¾í. Nebo», všichni lidé jako tráva a všechna jejich krása jako kvìt trávy. Uschne tráva, kvìt opadne, ale slovo Hospodinovo zùstává na vìky – to je to slovo, které nám bylo zvìstováno v evangeliu.
Výzvy k trpìlivosti
Nakonec pak: Všichni buïte jedné mysli, soucitní, plní bratrské lásky, milosrdní a pokorní, neodplácejte zlým za zlé, ani urá¾kou za urá¾ku, naopak ¾ehnejte; v¾dy» jste byli povoláni k tomu, abyste se stali dìdici po¾ehnání. Chceš-li milovat ¾ivot a vidìt dobré dny, zdr¾uj jazyk od zlého a èiò dobré, hledej pokoj a usiluj o nìj. V¾dy» oèi Pánì hledí na spravedlivé a jeho uši jsou otevøeny jejich prosbám, ale tváø Pánì je proti tìm, kteøí èiní zlo.
LISTY PETROVY, DRUHÝ LIST PETRÙV
CITACE BIBLE: Tento spis pøichází ke ètenáøùm jako závì», ve které se apoštol Petr v oèekávání konce svého pozemského ¾ivota obrací formou dopisu na køes»any, aby je uchránil pøed vlivem l¾ivých uèitelù. Šlo o bludaøe, kteøí nesprávnì pochopili uèení apoštola Pavla o køes»anské svobodì od Moj¾íšova zákona jako úplnou mravní nezavázanost. Své radosti ze svobody dávali prùchod v prostopášnostech, v pohrdání ka¾dou autoritou i ve zpupném podceòování nadpozemských mocností. Takto pochopenou svobodu pokládali za spasení, za vstup do ¾ivota s Bohem. Plnost tohoto ¾ivota nespojovali s druhým pøíchodem Kristovým a s koncem svìta v jeho souèasné podobì. Z øecké filosofie pøevzali pøesvìdèení, ¾e tento vìt je vìèný, a proto „všecko zùstává tak, jak to bylo od poèátku stvoøení“. Pro oèekávání koneèného Kristova zjevení mìli jenom posmìch a tím stupòovali zmatek mezi køes»any, kteøí se tìšili na blízký pøíchod Pánì a byli zklamáni, kdy¾ se nedostavoval.
Podobnì jako list Judùv, s ním¾ má mnoho spoleèného, vede Druhý list svùj zápas s l¾ivými uèiteli pøedevším v oblasti mravní, kdy¾ poukazuje na pochybný, Bo¾ím normám odporující zpùsob ¾ivota. V otázce zaslíbeného pøíchodu Pánì a konce svìta zastává autor linii sahající a¾ k prorokùm a adresuje církvi rozhodné slovo o stálosti Bo¾ích slibù, kterým je tøeba rozumìt nikoliv z úzkoprsého stanoviska lidské netrpìlivosti, ale ze zorného úhlu Bo¾í vìènosti a trpìlivosti s námi, ve které se pro všechny otevírá lhùta k pokání a tím k záchranì.
Mezi obìma Petrovými listy jsou velké stylistické rozdíly a rozdíl v chápání eschatologie. Autor Druhého listu nepatøí k první køes»anské generaci. List je psán pozdìji ne¾ list Judùv a hlavnì je tu zmínka o sbírce Pavlových listù. Z toho biblisté usuzují, ¾e tento odkaz apoštola Petra písemnì zachytil nìkdo z nositelù petrovské tradice snad na pøelomu 1. stol. a poslal jej z Øíma maloasijským køes»anùm na obranu proti bludaøùm, o kterých list mluví.
SLOVA BIBLE: Obrana víry ve druhý pøíchod
To u¾ je, milovaní, druhý dopis, který vám píšu. Tímto napomínáním chci probouzet vaše èisté smýšlení, abyste pamatovali na to, co pøedpovìdìli svatí proroci, i na to, co ustanovil Pán a Spasitel skrze vaše apoštoly. Pøedevším vám chci øíci, ¾e ke konci dnù pøijdou posmìvaèi, kteøí ¾ijí, jak se jim zachce, a budou se posmívat: „Kde je ten zaslíbený pøíchod? Od té doby, co zesnuli otcové, všecko zùstává tak, jak to bylo od poèátku stvoøení.“
Tìm, kdo toto tvrdí, zùstává utajeno, ¾e dávná nebesa i zemì byly vyvolány slovem Bo¾ím z vody a pøed vodou chránìny. Vodou byl také tehdejší svìt zatopen a zahynul. Tým¾ slovem jsou udr¾ována nynìjší nebesa a zemì, dokud nebudou znièena ohnìm; Bùh je ponechal jen do dne soudu a záhuby bezbo¾ných lidí.
Ale tato jedna vìc ké¾ vám nezùstane skryta, milovaní, ¾e jeden den je u Pána jako tisíc let a ´tisíc let jako jeden den´. Pán neotálí splnit svá zaslíbení, jak si to nìkteøí vykládají, nýbr¾ má s námi trpìlivost, proto¾e si nepøeje, aby nìkdo zahynul, ale chce, aby všichni dospìli k pokání. Den Pánì pøijde, jako pøichází zlodìj. Tehdy nebesa s rachotem zaniknou, vesmír se ¾árem roztaví a zemì se všemi lidskými èiny bude postavena pøed soud.
Kdy¾ tedy se toto vše rozplyne, jak svatì a zbo¾nì musíte ¾ít vy, kteøí dychtivì oèekáváte pøíchod Bo¾ího dne! V nìm se nebesa roztaví v ohni a ¾ivly se rozpustí ¾árem. Podle jeho slibu èekáme nové nebe a novou zemi, ve kterých pøebývá spravedlnost.