Dobrovolníci ADRA v Ostravì pomáhají s donáškou nákupù potravin a lékù nejohro¾enìjším skupinám obyvatel – osamìlým seniorùm a lidem v izolaci, kteøí nemají pøirozenou sí» sociálních kontaktù ze strany rodiny, sousedù èi známých a zároveò si nemù¾ou objednat nákupy on-line.
„Bezprostøednì po uveøejnìní výzvy nás zaèali kontaktovat naši dobrovolníci, kteøí se chtìjí do pomoci aktivnì zapojit. Momentálnì jsou jich desítky, ale oèekáváme, ¾e jejich zájem vzhledem k situaci ještì poroste“, uvádí vedoucí dobrovolnického centra ADRA Ostrava Dagmar Hoferková. „Na druhé stranì nám telefonují senioøi nebo jejich pøíbuzní a známí, kteøí mají o vyu¾ití slu¾by zájem. Naše koordinátorka tyto ¾ádosti registruje a zároveò „páruje“ konkrétního dobrovolníka a seniora. Pro realizaci nákupu zohledòujeme co nejbli¾ší dojezdovou vzdálenost. Prozatím doká¾eme poptávku po nabízené slu¾bì pokrýt z vlastních zdrojù a nové dobrovolníky nepøijímáme. Jaký však bude další vývoj, uká¾ou následující dny“, dodává Dagmar Hoferková.
Jednou z prvních zapojených dobrovolnic je i Kateøina Molitorová. Polo¾ili jsme jí pár otázek:
Katko, jak dlouho dìláte dobrovolnici?
Budou to u¾ skoro dva roky, co jsem se rozhodla pomáhat osamìlým seniorùm. Momentálnì mám dvì seniorky, ke kterým docházím domù.
Proè jste se rozhodla reagovat na naši výzvu, kdy¾ u¾ vlastnì seniorùm pomáháte?
Myslím, ¾e je potøeba v tuto dobu seniory chránit. Urèitì je lepší, kdy¾ nemusí realizovat nákupy sami a vyhnou se riziku nákazy. Proto jsem nabídla svou pomoc. Mám auto, tak¾e mù¾u zajistit i více nákupù najednou, pøípadnì udìlat vìtší nákup.
Nebojíte se?
Ne, ADRA nám pøedala pøesný postup, jak máme nákupy realizovat tak, a» chráníme sebe i seniora. Myslím, ¾e pøi dodr¾ení tohoto postupu se není èeho obávat.
Jak tedy probìhl váš první nákup?
Koordinátorka Adry mi pøedala telefonický kontakt na pana Jaroslava ze Zábøehu, který nemá v souèasné dobì nikoho, kdo by mu nakoupil. Hned jsem mu zavolala a domluvili jsme se, co bude chtít nakoupit. Pan nemá lednièku, tak¾e jsme nákupní seznam vzájemnì konzultovali, a» mu nákup vydr¾í alespoò na dva a¾ tøi dny. V pøedem domluvenou dobu jsem si pak u nìj vyzvedla nákupní tašku, seznam i pøíslušný obnos. Nákup s úètenkou a zbylou hotovostí jsem pak povìsila na kliku dveøí. Neustále jsme pøitom byli v telefonickém kontaktu.
Budete chtít v této formì pomoci pokraèovat?
Urèitì ano, jsem ráda, ¾e alespoò touto formou mù¾u být u¾iteèná. Myslím, ¾e právì v tìchto chvílích je lidská solidarita potøebná a ka¾dý z nás by se mìl o své okolí zajímat intenzivnìji, ne¾ kdy jindy.
DOBROVOLNICKÁ CENTRA ADRA
Organizace ADRA má v celé Èeské republice sí» patnácti dobrovolnických center, která roènì vysílají do pøijímajících organizací více ne¾ 2700 dobrovolníkù. Do pomoci se zapojilo všech patnáct center. Všichni dobrovolníci jsou v souladu se Zákonem o dobrovolnické slu¾bì peèlivì vybíráni, proškoleni a pojištìni. Organizace ADRA zajiš»uje, aby se k momentálnì nejzranitelnìjší èásti populace dostali pouze spolehliví a provìøení lidé, kteøí nebudou mít tendenci vyu¾ít souèasnou situaci ve svùj prospìch.