Cesta do Øíma a Neapole - 8
Tam, kde je èas budoucností minulou
Dneska bude program nároèný. Za¾ijeme horu ze všech evropských hor nejhorovatìjší. Proto¾e Vesuv je stále ještì ¾ivou sopkou. Jedinou kontinentální v Evropì. Ty ostatní sopky jsou toti¾ ostrovní. A taky navštívíme jeden z nejvìtších a nej¾ivìjších høbitovù svìta. Teï píšu samozøejmì o Pompejích. Do Pompejí je to z místa ubytování jenom kousek. Skoro za rohem. Prùvodkynì Pavla nám pøes kamarádku a kolegyni prùvodkyni sehnala italského, ale hlavnì èesky mluvícího prùvodce. Ka¾dého z nás to stojí jen dvì eura a investice to nakonec byla doopravdy dobøe zhodnocená. Prùvodce byl skvìlý. No ale o tom a¾ potom. Zatím jsme jen na cestì. U¾ vèera nás Pavla tak trochu napínala zvìdavostí, která ¾e ta hora vlastnì je Vesuv. Byly na obloze dýmy nad kopci, ale nebyly z Vesuvu. Zároveò jsme od ní následnì instruováni o tom, co dìlat, kdyby se Vesuv náhodou chtìl skuteènì probudit. Zkrátka se musí utíkat co nejrychleji do autobusu. Všichni obyvatelé v okolí Vesuvu mají stále sbaleno. Co kdyby. Vesuv nakonec jako první identifikoval mùj soused fotograf. Podle toho, ¾e má rozeklané hrany a ku¾el je nepravidelný. Mìl samozøejmì pravdu. A hlavnì dobré oèi.
Ale teï u¾ se blí¾íme k Pompejím. Vchod do areálu je hodnì nenápadný. Kromì nápisu nad ním je neidentifikovatelný. Alespoò z té strany odkud jsme vstupovali. Dávné Pompeje mìli v dobì katastrofy asi deset a¾ dvacet tisíc obyvatel. Dnes je to zakonzervované 1. století našeho letopoètu. Se vším ¾ivým i mrtvým inventáøem v dobì výbuchu sopky. To je hodnì dávné dávno, co? Mìsto bylo docela významným obchodním centrem a letoviskem Øíma. Ale v roce šedesát tøi ho významnì poškodilo velké zemìtøesení a v roce sedmdesát devìt ho následnì zasypala pìtimetrová vrstva popela a pemzy. Schovala ho na dlouhá a dlouhá staletí. Nìkolik dnù pøed výbuchem vycházel z jícnu sopky kouø a popel. A toto varování zachránilo ¾ivot mnoha lidem. Pompeje nejsou Forem Romanem. Není tu tolik ohromujícího a dokonalého prostoru. Tolik velikých vzdušných velestaveb. Je to spíš dokumentární film, ne¾li slavné filmové dílo. O to více však tomuto pøíbìhu vìøíte. Ta atmosféra zde není snová a umìlá a není ani trochu pohodová. Tady je realistická smrt pøítomná i po tak dlouhých staletích.
Náš italský prùvodce nás našel brzo a byl to malý a u¾ starší pán. Provozoval kouzelnou, ale také ¾ivou a srozumitelnou èeštinu. Jeho zpùsob výkladu byl roztomilý, i kdy¾ se skládal ze samých faktù. Vìdìl toho o všem kolem nás hodnì, rozumìl našim dotazùm a vyprávìl vše s takovým nadšením, ¾e to všechny posluchaèe našeho zájezdu zaujalo. A tak i proto jsme vydr¾eli nepøíjemnì pálící slunce a èas pøíjemnì utíkal. Vidìli jsme vlastnì jen pár soch a maleb, ale hlavnì mnoho opatrnì vyhrabaných a mírnì poboøených staveb. Tehdejší láznì, amfiteátr, forum, chirurgickou nemocnici, nìkolik hospod a nevìstincù. A proto¾e jsem chlap, tak vám hned napíšu, jak to bylo tenkrát s prodejnou láskou. Abyste vìdìli jak je dneska všechno jednodušší. Tehdejším nevìstkám se øíkalo lupe. Èesky vlèice. A navštìvovalo se lupárium. Ne lumpárium. I kdy¾……. Tehdejší knì¾ky lásky na sebe v rámci obchodu upozoròovaly vlèím vytím. Táhlým, hlasitým a roztou¾eným. Tak¾e kdy¾ jste šli tenkrát, kolem roku padesát našeho letopoètu, za vlèím vytím, tak jste si buï u¾ili tìlesné lásky, nebo vás se¾rali vlci. No to byl ale krutý osud, co pánové? Hospody tehdy prodávaly hlavnì ohøívané víno, pøi pití se stálo a nebyly stoly. Tehdejší láznì by se daly v pohodì provozovat i dnes. Vypadaly kulturnì, èistì a zdobnì. V jejich nemocnici pou¾ívaly chirurgické nástroje tak podobné tìm nynìjším, ¾e by je staèilo jen vyvaøit a mohlo by se operovat. Dìlaly se dokonce i plastické operace. Nebo plastové? No nevím. Jsem „vo¾aký zmetìný“! Ale u¾ dost o Pompejích. Zatleskali jsme Italovi a rychle do klimatizovaného autobusu.
V tìch souèasných Pompejích bylo ale nepøíjemné a suché horko! Fuj! Teï u¾ je nám lépe díky klimatizaci autobusu. Jedeme dál a stoupáme na Vesuv. Za okny se objevují rùznorodé plastiky a stále hloubìji pod námi i samotná Neapol. Všude kolem Vesuvu jsou další kopce. Sestøièky i bratøíèkové toho nejslavnìjšího. Vlastnì spíš hory. U nás u¾ jsou to urèitì hory, tak proè ne v Itálii. Obzvláš» kdy¾ stoupají pøímo od moøe. Mají rozeklané holé su»ové svahy, ale i skaliska porostlá stromy, keøi a trávou. Voda splavuje vše, co hora pustí. Neapolský záliv je na první i druhý pohled snovì nereálný. Je v ml¾ném oparu, jako kdy¾ ponìkud rozostøíte dalekohled. Tady pod Vesuvem ¾ijí lidé se smrtí v zátylku. A asi i v hlavì. Je tu nepøetr¾itì pøítomná. Po dlouhá a dlouhá staletí na vás odevšad kouká. Je v ka¾dém kameni, ve všech kapkách vody i ve všem ¾ivém. ®ije se tu ¾ivot jako pùjèka za oplátku. Ta krása kolem nemù¾e být zadarmo. To se jim to v Øímì pomlouvá, to se jim to v Øímì posmívá. Dejte Øímu nebo Milánu na pøedmìstí ¾ivou sopku a ledacos o Neapoli a jejich obyvatelích pochopí. Zde je všechno relativní, proto¾e nikdy nevíte, kdy se sopka rozzlobí a bude konec svìta. Toho jejich neapolského. Tady èlovìk pochopí šklebící se etruské umìní. Tu její fatalistickou dimenzi, ten její pohrdlivý pøístup k budoucnosti. To, co mì osobnì na nich fascinuje a proè je mám rád. A Etruskové zde byli u¾ pøed Øímany. A pak se najednou svìt Etruskù rozpustil a zùstaly tu po nich jen jejich plastiky, nìco málo ostatního umìní a neprùhledné tajemno. Propadli se v èase. U¾ nejsou nikde na svìtì pøímí a viditelní potomci Etruskù. Je zde jen hodnì pøímých a pøítomných potomkù Øímanù, taky Øekù, Francouzù a novì, ale také i staøe Afrièanù.
Ale my teï stále ještì s tím našim autobusem stoupáme vzhùru k nebesùm. Silnice je úzká, vine se po úboèí a auta v protismìru nám musí dìlat místo. Znaèky nám propùjèily pøednost. Øidiè troubí pøed ka¾dou zatáèkou. Kolem silnice ubývá domù. Ty, které tu stojí, jsou prázdné a Neapol se pod námi zvìtšuje úmìrnì s tím, jak se nám rozšiøuje výhled. A pak jsme najednou nahoøe na skoro plném parkovišti. Dál u¾ to nejede a nejde. Ve veliké strání, skoro u vrcholu sopky, je vybraná jakási nerovná a sva¾ující se plošina. Všude je na ní plno stánkù, aut a autobusù. Odtud u¾ vede cesta jen po svých. Opìt se rozptylujeme, aby byla dána všem mo¾nost nejít, jít pomalu, èi bì¾et. Slíbil jsem fotky, a tak musím trochu bì¾et. No, bì¾et… Dobøe, tak to nazvu jinak. Zrychlenì se pøesunuji. A mám radost, ¾e mi to jde, a ještì vìtší radost, ¾e to na vrchol je vlastnì jen kousek. Je tu co fotit, i kdy¾ je kolem vás a stánkù jen samé kamení a trochu stateèných rostlin, které zatím vyhrávají boj se zakletou silou vulkánu. Je to kamenná symfonie s nadechnutím ¾ivota. Symfonie barev a tvarù. Je to tu ale taky trochu jako na pouti. Nìjak mi ty stánky zrovna tady vadí…… Je tu pøece stejná výjimeènost jako tøeba Forum Romanum. Tak proè tady povolili stánky? Ale je fakt, ¾e tady není Øím. Tak proè by mi to mìlo vadit, proboha? Ka¾dý se ¾iví jak umí. Ale stejnì mi to vadí….
Vesuv má výšku asi 1281m. Proè „asi“? Je pøece “¾ivý”. Katastroficky vybuchl v roce 79. A pak pravidelnì a èasto vybuchoval a¾ do roku 1944. Pøibli¾nì ka¾dých ètyøicet let. Nepøipadá vám ten poslední interval u¾ nìjak moc dlouhý? Mnì ano. No tøeba to stihneme utéct, kdyby náhodou zaèal soptit. Kdy¾ jsem vidìl sádrové odlitky duti tìl a tváøe neznámého otroka a neznáme ¾eny v Pompejích, nepøál bych takovou smrt nikomu. Nebyl to hezký pohled. Z celého tìla vyzaøovala hrùza. A jejich smrt zavinil Vesuv. Nedal jim ¾ádnou šanci, kdy¾ nedbali jeho varování. Tito dva u¾ budou nav¾dy opozdilí. I po smrti. Samotný kráter má v prùmìru asi šest set metrù. Hloubku asi dvì stì tøináct. Zase asi, asi. Je to hodnì. Kdy¾ vidíte osamìlou skupinu bohatých a nešetøících lidí na druhé stranì sopky, ani nepoznáte rasu, ba ani barvu pleti. Nepoznáte ani pohlaví. Jen barvy odìvù a ¾e jdou. Fotím a fotím. Na tomhle zájezdu není Kvìta tak jako vloni, a tak se vlastnì ani poøádnì nezasmìji. Ale ano. Obèas ano. Pøístroje nepøetr¾itì mìøí, prodavaèi prodávají a Vesuv naplòuje oèi kamennými barvami. A záøí Neapolský záliv. Opar u¾ se skoro rozpustil a vypadá to jako na barevné pohlednici……
A pak u¾ dojdu na konec navštívitelného prostoru a vydávám se dolù k autobusu. Z kopce je to rychlejší, ale potkávám své kolegy a s nimi je to zase pomalejší. Pak docházím prùvodkyni. Je to dobrá a pøíjemná prùvodkynì, ale na zaèátku cesty, nìkde u Mnichova, se dopustila obrovské chyby ve výkladu. On Stalin byl syèák. Tedy i. Ale s Mnichovskou dohodou nemìl doopravdy nikdy nic spoleèného. Kdy¾ to øekla, tak tady vzadu v autobuse to zašumìlo, zabruèelo, ale nikdo nahlas neprotestoval. Jen si ka¾dý nìco pomyslel. Ta naše povaha èeská! Mám jí o té chybì øíct? Teï, kdy¾ jsme sami? Chvíli váhám a pak jí øíkám, co se jí “podaøilo”. Trochu se chytá za hlavu, ale pak reaguje protiútokem. Zda to vím, ¾e tam nebyl a èím vlastnì jsem jinak ne¾li turistou. No, trochu mì to zaskoèilo. Znáte to. Pro dobrotu na ¾ebrotu. No ale co, ka¾dý jsme jiný. Proto je vlastnì svìt zajímavý. Prásknul jsem jí, z toho pøekvapení a leknutí jak zareagovala, ¾e jsem taky vlastnì prùvodce. I kdy¾ jen zkouškami. Ješita ješitný. Jsem! Nakonec to nepøíjemné pøekecnutí ustála Pavla v pohodì. I mì ustála. V¾dy» jsem vám øíkal, ¾e je profesionálka. Ona práce prùvodce je doopravdy slo¾itá. A nejenom tím ,¾e nìkomu slou¾íte a zároveò ho musíte vést. To je pøece protimluv sám o sobì. Být navenek i de facto hodný vedoucí je nesmysl. Buï navenek, nebo de facto. Ale ne obojí. Ta povinnost být milý a pøitom nekompromisní, sledovat bezpeènì tok své øeèi i svých myšlenek a pøitom ještì hodnì o všem znát, dobøe to prodat a nenechat se zahnat do rùzných znalostních pastí, které vám zlomyslní a znalí klienti èasto kladou, je výkon hodný diplomata. A to ještì musíte pøepínat mezi jazyky. Tøeba z èeštiny na italštinu èi angliètinu anebo tak nìjak rùznì. A to máte pracovní dobu od sedmi do sedmi a nìkdy i déle. A to musíte vyjít tøeba i se mnou, který je protivný u¾ od pøírody a od pohledu. A to… No u¾ dost. Ale ona je práce prùvodce i krásná. Všechno má prostì svoje pro i proti. Paní prùvodkynì Pavla byla ze všech prùvodcù, které jsem za svých cest za¾il nejlepším organizátorem. To urèitì. A od veøejné omluvy za Stalina, ke které se zøejmì po vítìzném boji sama se sebou odhodlala, u¾ byla perfektní ve všem. Ke konci se dostala i k pohodovému humoru, který jí zpoèátku chybìl. A tak dovolte, abych jí na konci dnešního vyprávìní podìkoval za profesionální výkon. Slíbil jsem jí, ¾e jí tento bleptánek pošlu. Dìj se vùle bo¾í, a kdy¾ tak vás všechny zvu na svoji veøejnou popravu.
Jiøí Suchánek